Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-15, 23:55
  #1
Medlem
SirHizzs avatar
jag undrar om att springa från en nota på en resturang är olagligt,


jag läste en artikel ganska nyss, att en snubbe hade sprungit från en resturang på en nota på 300 kr.

polisen kom, dom kunde inte göra någonting, eftersom beloppet inte översteg 800 kr.


är det lagligt dvs att springa från mcdonalds typ utan att betala?

jag läste om bedrägligt beteende, men för det brottet skulle summan överstiga 800 kr.

gärna svar på detta,

jag tänkte på denna artikeln

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10439245.ab

UNDSVALL


En av två män som festat till för över 500 kronor på Sundsvallsrestaurangen Canton men inte betalat greps och förhördes av polisen.
Det kan gå att låta bli att betala. Det kan gå att låta bli att betala.

Åklagare Daniel Brodén lade ned fallet.

- Vi får bara väcka åtal om det är påkallat ur allmän synpunkt.

...........................

Delar av artikeln bortredigerad enligt regel 1.02 - upphovsrätten.

/Mod
__________________
Senast redigerad av blomvattnare 2014-04-16 kl. 10:14.
Citera
2014-04-15, 23:57
  #2
Medlem
elliezs avatar
Jag känner mig väldigt säker på att det är olagligt. Dock kan man ju aldrig vara säker. Vore intressant att veta svaret så bevakar tråden!
Citera
2014-04-15, 23:57
  #3
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elliez
Jag känner mig väldigt säker på att det är olagligt. Dock kan man ju aldrig vara säker. Vore intressant att veta svaret så bevakar tråden!

gör det

kolla länken jag precis la upp.
Citera
2014-04-16, 09:26
  #4
Medlem
Självklart straffbart och åklagaren kommer att stämma i domstol.

Bedrägligt beteende 9kap 1§ Brottsbalken. Fängelse maximalt två år.

Då kan tråden låsas.
Citera
2014-04-16, 10:14
  #5
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2014-04-16, 10:26
  #6
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuloSvart
Självklart straffbart och åklagaren kommer att stämma i domstol.

Bedrägligt beteende 9kap 1§ Brottsbalken. Fängelse maximalt två år.

Då kan tråden låsas.
Åklagaren lade ned fallet, som du se om du läser artikeln. Det finns som sagt en begränsning i möjligheten att väcka allmänt åtal om du läser lagtexten. Sedan bör det noteras att bedrägligt beteende återfinns i 9:2 BrB, och att det är fängelse i max sex månader som gäller.

Detta hindrar då självklart inte att målsäganden väcker enskilt åtal, eller civilrättslig talan. Det vore i denna situation bättre att stämma in den snyltande personen i ett tvistemål.

9:2 BrB - själva brottet

Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §.


9:12 BrB - inskränkning i åklagarens rätt att väcka allmänt åtal

Vad som föreskrivs i 8 kap. 13 § om inskränkning i åklagares åtalsrätt skall gälla även de brott som angetts i detta kapitel, dock inte grovt bedrägeri.

Bedrägeri eller bedrägligt beteende, som består i att någon gjort avtalsstridigt uttag på eget kredit- eller tillgångskonto, och bedrägligt beteende, som avses i 2 § andra stycket, får åtalas av åklagare endast om åtal är påkallat från allmän synpunkt.


Varför i helvete uttalar du dig om du inte vet någonting om saken? Är så trött på alla jävla tomtar som inte kan någonting om juridik, men likväl måste skita ut sig någonting....

Sedan har Aftonhoran misstolkat rättsläget å det grövsta.
__________________
Senast redigerad av eXtremo 2014-04-16 kl. 10:29.
Citera
2014-04-16, 13:10
  #7
Medlem
CureMes avatar
2004? Det måste ha blivit en epidimi av springnotor de senaste 10 åren efter att det där fått spridning.
Citera
2014-04-16, 13:17
  #8
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
2004? Det måste ha blivit en epidimi av springnotor de senaste 10 åren efter att det där fått spridning.
Varför?

Att ta springnota är olagligt trots att det inte faller in under allmänt åtal.
Citera
2014-04-16, 13:53
  #9
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Varför?

Att ta springnota är olagligt trots att det inte faller in under allmänt åtal.
Precis. Däremot är det ju mer "riskfritt" när något inte ligger under allmänt åtal. Det finns inga pengar att tjäna på en civilrättslig process alternativt ett enskilt åtal eftersom det troligen skulle ta upp tid för restaurangägaren. Det handlar om 800kr och rent ekonomiskt är det troligen bättre att bara låta det vara såvida det inte händer ofta och exempel måste statueras.

Bara obehaget att få en arg restaurangägare efter sig och eventuellt bli tagen av polisen torde räcka för att folk ska pröjsa när priset är under tusenlappen.
Citera
2014-04-16, 13:54
  #10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Precis. Däremot är det ju mer "riskfritt" när något inte ligger under allmänt åtal. Det finns inga pengar att tjäna på en civilrättslig process alternativt ett enskilt åtal eftersom det troligen skulle ta upp tid för restaurangägaren. Det handlar om 800kr och rent ekonomiskt är det troligen bättre att bara låta det vara såvida det inte händer ofta och exempel måste statueras.

Bara obehaget att få en arg restaurangägare efter sig och eventuellt bli tagen av polisen torde räcka för att folk ska pröjsa när priset är under tusenlappen.
Självklart, men redan innan 2004 när artikeln skrevs, så var det ju klart att det inte låg under allmänt åtal.
Citera
2014-04-16, 14:00
  #11
Medlem
CindyXs avatar
Bara för att det inte finns en straffpåföljd betyder inte att det är lagligt för det

Mitt råd för dina framtida springnotor är att skippa snabbmatsrestauranger samt alla andra ställen där dom tar betalt innan du sätter dig ner och äter som tex mc donalds Fungerar enbart på restauranger som du betalar efter du ätit klart......
Citera
2014-04-16, 14:25
  #12
Medlem
t2ms avatar
Så här skriver riksåklagaren angående åtalsprövning...

Citat:
Bedömningen av om åtal är påkallat från allmän synpunkt måste i betydande utsträckning ta sin utgångspunkt i värdet av det som tillhandahållits. Stor vikt bör även fästas vid graden av vilseledande.

Om det tillhandahållnas värde understiger 500 kr bör normalt åtal inte vara påkallat från allmän synpunkt. Åtal kan dock vara påkallat om det finns försvårande omständigheter av särskild kvalificerat slag – t.ex. vid upprepade återfall i liknande brottslighet – eller vid en tidsbegränsad insats mot brottslighet som utgör ett påtagligt lokalt problem.

Om det tillhandahållnas värde är 500 kr eller däröver men värdet ändå är ringa, dvs. inte överstiger omkring 1 600 kr, bör åtal vara påkallat från allmän synpunkt när försvårande omständigheter föreligger, såsom när den misstänkte satt förfarandet i system eller om den misstänkte visat särskild förslagenhet.

Om det tillhandahållnas värde inte är ringa (dvs. överstiger omkring 1 600 kr) bör åtal anses påkallat från allmän synpunkt redan på grund av det tillhandahållnas värde.
Källa: http://www.aklagare.se/Dokumentsamli...t-beteendepdf/


Beloppsgränserna har kanske glidit upp något sedan detta skrevs 2006.
__________________
Senast redigerad av t2m 2014-04-16 kl. 15:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback