Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-15, 23:27
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Idag är vissa rädda för att synas på Facebook. Partybilder rensas frenetiskt bort för den som inte vågar visa vad de gör på fritiden efter arbetstid. Rädd för vad arbetsgivaren ska tycka och agera.
Är rädslan befogad? Vad tycker du?
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2014-04-15 kl. 23:51.
Citera
2014-04-15, 23:28
  #2
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Idag är vissa rädda för att synas på Facebook. Partybilder rensas frenetiskt bort för den som inte vågar visa vad de gör på fritiden efter arbetstid. Rädd för vad arbetsgivaren ska tycka och agera.
Är rädslan befogad? Vad tycker du?

Ja, om man har en gammalmodig chef.
Citera
2014-04-15, 23:30
  #3
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Om jag skulle anställa en person skulle jag googla på den och kolla vad jag kan hitta på Facebook. I mina ögon är varken partybilder eller dråpliga/roliga bilder/inlägg ett problem så länge det det inte bara är sådant man hittar.
Citera
2014-04-15, 23:50
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Ja, om man har en gammalmodig chef.

Som det ofta ser ut inom offentlig förvaltning då.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
I mina ögon är varken partybilder eller dråpliga/roliga bilder/inlägg ett problem så länge det det inte bara är sådant man hittar.

Det tycker chefer inom socialtjänsten som skulle anställa en person inom drogrehabilitering? Tyvärr slutade det med att partybilderna orsakade att tjänsten sades upp. Mycket märkligt. Resultatet är enligt mig att många är hyper-rädda för kritik via Facebook. Paranoia... och arbetsgivare som agerar Gestapo.
Citera
2014-04-15, 23:53
  #5
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Idag är vissa rädda för att synas på Facebook. Partybilder rensas frenetiskt bort för den som inte vågar visa vad de gör på fritiden efter arbetstid. Rädd för vad arbetsgivaren ska tycka och agera.
Är rädslan befogad? Vad tycker du?

Fördelen att vara erfaren med bred behörighet i ett bristyrke är att man kan välja och vraka bland arbetsgivare. Om någon inte kan skilja mellan privatliv och jobb vill man ändå inte jobba där, och andra tar emot en med öppna armar!
Citera
2014-04-15, 23:55
  #6
Medlem
elliezs avatar
Min hyresvärd kollar på våra facebooksidor... Han är en privat hyresvärd som gärna vill hålla koll på oss som bor här, vad vi gör och hur vi är som personer. Tur att jag ska flytta snart.
Kan en hyresvärd Facebookstalka så kan nog även en chef det. Dock tycker jag varken att chefen eller hyresvärden har någonting att göra med hur man väljer att spendera en lördagskväll.
Citera
2014-04-15, 23:56
  #7
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Som det ofta ser ut inom offentlig förvaltning då.



Det tycker chefer inom socialtjänsten som skulle anställa en person inom drogrehabilitering? Tyvärr slutade det med att partybilderna orsakade att tjänsten sades upp. Mycket märkligt. Resultatet är enligt mig att många är hyper-rädda för kritik via Facebook. Paranoia... och arbetsgivare som agerar Gestapo.
Det beror nog på hur det såg ut. Jag tror de flesta är medvetna om att man kanske inte postar de tråkigaste bilderna där. Ska man jobba inom drogrehab blir det kanske lite konstigt om man postar en massa bilder på krökande, typ...
Citera
2014-04-15, 23:58
  #8
Medlem
Tycker inte partybilder e så farligt, men jag kan såklart fatta att en arbetsgivare googlar på en och kanske kollar fb. Men ens privatliv ser jag inte hur dom har med de å göra förutom att dom kanske kan lista ut vad man är " för någon "
Citera
2014-04-15, 23:59
  #9
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Tycker inte partybilder e så farligt, men jag kan såklart fatta att en arbetsgivare googlar på en och kanske kollar fb. Men ens privatliv ser jag inte hur dom har med de å göra förutom att dom kanske kan lista ut vad man är " för någon "
Det är precis det hela saken handlar om.
Citera
2014-04-16, 00:03
  #10
Medlem
Enkelt. Har man inte skvallersiten Facebook, behöver man inte oroa sig för sånt här.
Se till att "städa" google på information också - Håll dig ren från skit, så kan arbetsgivaren snoka hur mycket han vill - Det finns inget att hämta!
Citera
2014-04-16, 00:30
  #11
Medlem
[quote=Carl Hamilton|48401074]Det är precis det hela saken handlar om.[/QUOTE

Men å andra sidan så kan dom ju inte heller säga med full säkerhet att personen ifråga " är sån " bara för att dom sett hans bilder på Facebook
Citera
2014-04-16, 00:32
  #12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det är precis det hela saken handlar om.

Men å andra sidan så kan dom ju inte heller säga med full säkerhet att personen ifråga " är sån " bara för att dom sett hans bilder på Facebook
Självklart inte, men det kanske förstärker bilden man får när man träffar personen ifråga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback