Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 22:39
  #1
Medlem
ckrfe00s avatar
hej, jag ska till spanien snart och undrar vad dom säger om jag tar med mig några dosor snus genom tullen? jag ska köpa med mej snus hem också men om jag inte hittar några ställen att köpa på ( om det finns nåt snus som är värt att köpa hem ge några idéer på gott snus från spanien) BTW tänkte köpa lite cigg också om det är billigare där. och ja, jag är allmänt okunnig...
Citera
2014-04-15, 22:48
  #2
Medlem
Såvitt jag vet så finns det inte snus i Spanien och därför kan det tolkas som ett annat preparat än tobak.. Med det sagt så är det inte tullen du ska vara orolig för, vi är båda EU-länder och regleras av EU-lagar så att du tar med dig några dosor för eget bruk ska inte vara något problem. Undantaget är att du ska lyckas övertyga tulltjänstemannen i Spanien att det inte är något annat än tobak. Du får lov att hämta två limpor cigg med dig tror jag.
Citera
2014-04-15, 22:49
  #3
Medlem
Zonkeds avatar
Det är lagligt att ta med sig snus till Spanien. Men att hitra något snus att köpa där blir nog svårare.
Citera
2014-04-15, 22:54
  #4
Medlem
ckrfe00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agha
Såvitt jag vet så finns det inte snus i Spanien och därför kan det tolkas som ett annat preparat än tobak.. Med det sagt så är det inte tullen du ska vara orolig för, vi är båda EU-länder och regleras av EU-lagar så att du tar med dig några dosor för eget bruk ska inte vara något problem. Undantaget är att du ska lyckas övertyga tulltjänstemannen i Spanien att det inte är något annat än tobak. Du får lov att hämta två limpor cigg med dig tror jag.
och sen undrar jag också min lillebrorsa som alltid ska va "cool" tror att han får status om han tar med sitt snus (hatar att han ska snusa men vad gör man inte för det coola gänget i skolan -.-) eller är det bäst att ta det för honom och ge det när vi kommer fram??
Citera
2014-04-15, 23:03
  #5
Medlem
auktors avatar
"
Citat:
Det är tillåtet att ta med sig snus från Sverige till annat EU land så länge det är för ditt eget bruk eller som gåva till annan för personligt bruk. Tänk på att vissa länder kan ha egna regler om införsel av snus, så om du är osäker ta kontakt med landets ambassad eller uppsök tullen vid din ankomst.
"'

edit: förstår ej varför dem skrev på följande vis i understående citat.
"
Citat:
För att skattefritt få ta in en "resanderanson" det vill säga
- 1 liter sprit eller 2 liter starkvin
- 4 liter vin och
- 16 liter starköl
- 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 gram röktobak eller en
proportionell blandning av dessa tobaksvaror, samt övriga varor upp till ett värde av 4.300 SEK (430 euro) ska en ombordanställd
"

"
Citat:
Vilka regler gäller för att ta med sig tobak in i Sverige?
När du har varit på resa i ett annat EU-land

Om du kommer hem från ett annat EU-land
får du ta med dig tobak som du har köpt där.

Du måste själv ta med dig tobaken.
Du måste ha fyllt arton år.

Du slipper betala skatt för tobak
som du tar med dig åt dig själv
eller till någon i din familj.

Ungefär så här mycket tobak kan du ta in i Sverige
utan att betala skatt:
800 stycken cigaretter
eller 400 cigariller
eller 200 cigarrer
eller 1 kg röktobak

Om du vill ta in mer, så får du förklara för tullen
varför du behöver så mycket tobak.
Om du tänker sälja tobaken i Sverige,
måste du betala skatt.

Vad gäller för snus?

Du får ta in hur mycket snus du vill
från ett annat EU-land
.
"

allt är citerat från tullverket.

mvh // auktor
Citera
2014-04-16, 00:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auktor
""'

edit: förstår ej varför dem skrev på följande vis i understående citat.
""

" "

allt är citerat från tullverket.

mvh // auktor
Snus är det lugna puckar på, bara lägga upp det på bandet med handbagaget. Ciggen i butik kostade runt 4.50 euro för ett paket malboro i butik, cigariller är något du däremot ska tjacka där (om du är sugen) 5-pack för 1.5 euro.

Var där för ungefär ett år sen.
Citera
2014-04-16, 03:17
  #7
Medlem
ckrfe00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZippyFlippy
Snus är det lugna puckar på, bara lägga upp det på bandet med handbagaget. Ciggen i butik kostade runt 4.50 euro för ett paket malboro i butik, cigariller är något du däremot ska tjacka där (om du är sugen) 5-pack för 1.5 euro.

Var där för ungefär ett år sen.
låter nice! vad för märken på ciggariller/gigarrer ska man köpa då? och om jag nu hittar något ställe som har snus är det bara att fråga om en dosa rapé eller är det andra märken som gäller? de jag tänkte på var att köpa med kanske 10 pack cigariller/cigarrer men fuck om dom fastnar i tullen....
Citera
2014-04-16, 11:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ckrfe00
låter nice! vad för märken på ciggariller/gigarrer ska man köpa då? och om jag nu hittar något ställe som har snus är det bara att fråga om en dosa rapé eller är det andra märken som gäller? de jag tänkte på var att köpa med kanske 10 pack cigariller/cigarrer men fuck om dom fastnar i tullen....
Snus såg jag inte någonstans eftersom jag hade med mig en stock. Men som svar på din fråga ang cigariller så var det vanligaste märket REIG som såldes i 5-pack och i 20-pack. Ta det bara lugnt med tullen dem är ändå bara ute efter knark och att beslagta alkohol från ungdomsgäng som har varit på någon krökarort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback