Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-18, 20:29
  #133
Medlem
[quote=eXtremo|48435320]Begär ut några domar och kolla själv.
??
Citera
2014-04-19, 00:02
  #134
Medlem
1235oops4567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laughinglast
Det är Lexbase fel för förr i tiden kunde man istället ringa tingsrätten och be om papper om arbetsgivaren misstänker att något inte stämmer med ansökande. Men att få tillgång till information på 1 sek ger inte oss dvs fd brottslingar att ens få en chans att visa vad man egentligen får för och det är mänskligt fel!!!

När du var kriminell, gjorde du saker mot andra människor som eventuellt vore värre än att begära ut uppgifter om domslut och liknande? Jag antar det. Varför ska dina före detta brottsoffer nu behöva bry sig om ditt lidande?

Om du enbart åkt dit för HMF, droginnehav för eget bruk eller liknande icke-brott (i mina ögon) så behöver du inte ta åt dig av min tirad. Hade det dock varit fallet så hade ju du i så fall varit glad att informationen är lätt att få ut, så att det syns klart och tydligt att du inte skadat andra människor trots att du rent definitionsmässigt är eller har varit kriminell.

Oavsett vad, problemet ligger inte hos Lexbase. Det ligger i första hand hos de kriminella, i andra hand hos lagstiftningen som tillåter öppen dokumentering.
Citera
2014-04-19, 14:18
  #135
Medlem
zobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
En arbetsgivare har väl ändå inte tillgång till folks straffregister? Det är sånt arbetsgivaren ber om så får man lämna in det själv till dom.

Tvivlar starkt på att arbetsgivaren får sparka dig för nåt du gjort tidigare i livet. Förutsatt att du tex inte jobbar på bank. Men då hade dom begärt att du lämnat in en kopia på ditt straffregister.
Det värsta som kan hända antar jag är att du kanske får lämna lite pissprover nu och då. Detta är ganska vanligt i vilket fall. Och chefer/underchefer brukar snabbt så en uppfattning om sina arbetare. Är man en bra kille som sköter sitt jobb så kommer dom verkligen inte bry sig om vad du gjort tidigare. Så länge du är helt reko idag.

Jag menar att det redan finns hemsidor som gör EXAKT samma som Lexbase, du skriver in någons namn och får sedan betala för att kolla på den personen. Alltså har din arbetsgivare kunnat kolla upp dig redan innan lexbase kom till
Citera
2014-04-19, 14:20
  #136
Medlem
Ulvhamns avatar
Jag kanske har en konstig inställning men de anställda lägger korten på bordet eller berättar före anställningsavtalet är underskrivet får min rspekt och ofta ett jobb. I dag med all info på nätet kommer det mesta fram till slut. Så säg vilket kors du bär till din chef så får du både respekt och en bra möjlighet att svara på frågor, innan någon skvallerbytta gör sig själv viktig. För det mesta skiter folk vad som är gjort utan vad du gör är det som gäller.
Citera
2014-04-19, 16:11
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zob
Jag menar att det redan finns hemsidor som gör EXAKT samma som Lexbase, du skriver in någons namn och får sedan betala för att kolla på den personen. Alltså har din arbetsgivare kunnat kolla upp dig redan innan lexbase kom till


Ja. Jag tror att Lexbase snarare orsakar sociala problem, än problem med arbetet m.m.
Citera
2014-04-19, 21:07
  #138
Medlem
tubermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laughinglast
Nu är det igång igen!!

Har blivit tidigare dömd för ringa narkotikabrott och har ett väldigt bra jobb. Blev dömd för ca fem år sedan och försvinner ur registret snart. Tack och lov tänkte jag men nu när Lexbase finns går jag konstant i en dimma med en klump i magen att någon ska få veta om mitt tidigare liv som absolut inte rättfärdigar den personen jag är idag. Är ren och har aldrig missbrukat men blev tagen på fel plats och tid. Nåväl en konstant klump i magen att någon ska få veta vad jag tidigare har gjort och den dagen kom.

Idag lunchade jag med min kollega och han frågade från vädret om jag har tidigare blivit dömd och chockerande svarar jag "NEJ VADDÅRA??!" Han: Ehm jag hade så tråkigt att jag kollade upp mina kollegor, därav dig, och jag fick en träff på dig och så nyfiken som jag är så kollade jag upp det och blev faktiskt choklad du verkar inte vara sådan person. Jag i ett hjärtetillstånd svarar direkt men vafan har du inget liv?? Och väljer att säga nej men det var ett förflutet och inget som jag förespråkar för. Jag är ren och är inte rädd för konsekvenser. Han förstod att jag tyckte att det var obehagligt för mig så via slutade vår lunch och gick iväg.

Fan hände det verkligen mig? Kommer han gola ner mig? Kommer chefen få reda på det? Jag orkar inte, varför ska Lexbase finnas? Jag är så rädd nu att detta påverkar mitt jobb. Aja känner på mig att jag kommer förlora mitt jobb. Tack samhället snart har ni en ytterligare arbetslös pga av tidigare misstag. Tack offentlighet!
Skulle ha tänkt på det innan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback