Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-15, 21:25
  #1
Medlem
orrecrists avatar
The Psychedelic Experience: A Manual Based on The Tibetan Book of the Dead (commonly referred to as The Psychedelic Experience) is an instruction manual intended for use during sessions involving psychedelic drugs. http://www.youtube.com/watch?v=OLWfQxqiydc

Har hållit på med Psykedeliska droger under ett par år, & just denna lilla filmsnutt har skänkt mig en hel del glädje. Jag tycker den helt & hållet stämmer överens med verkligheten. Vet att alla inte håller med mig här & just därför hade de varit roligt att få igång en debatt rörande detta.

Det som brukar sticka mest i ögonen hos människor är att LSD inte tar en till nivå 5, som många tror & som många även tror sig ha upplevt, men det är fel, egosplittrad ja, men egoupplöst nej. I jämförelse med svamp som kan, i mitt & andras fall, ta en betydligt djupare. Även läst många rapporter på att 2-cp kan ta en längre än nivå 2.

Beror detta endast på okunskap eller har brukaren helt enkelt inget annat att jämföra med?

Skulle vilja påstå att den mest hårfina gränsen ligger mellan nivå 4-5 då de många gånger kan vara otroligt svårt att skilja dessa åt, speciellt under påverkan. Men har man upplevt en komplett egodöd så har man efter det inga större problem att urskilja dessa nivåer åt, eller är det bara jag?

Eftersom ordet är fritt vill jag även lägga in tre substanser till som jag har mer eller mindre brukat flitigt under åren & även vilken nivå dom skulle ha hamnat på. 4-aco-DMT, level 3. (över 100 mg) Special (& även andra LSD derivat), level 4. (4 lappar) DPT, level 5. (över 200 mg) (Fyll gärna på listan & även hur mycket ni max har tagit)

Så vilka är era experiment? Någon som har något matnyttigt att inflika? Någon som kanske har läst hela boken? & för er ovana Psykonauter, de skadar inte att titta på filmen, ni kommer säkert att lära er något nytt, den är mycket intressant om man inte sett den tidigare & även en av anledningarna till att jag la upp den, synd att missa denna fyndiga guide.

http://www.youtube.com/watch?v=OLWfQxqiydc
Citera
2014-04-15, 21:39
  #2
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Jag lånade boken för många år sen av en polare som köpt den från psykedeliska bokhandeln men minns inte så mycket. Det jag tyckte var mest intressant var att de jämförde med olika kaster och personlighetstyper som man kan återvända till efter ruset.

Upplyst, krigare, djurisk, neurotisk, psykotisk.
Lyckas aldrig själv komma tillbaks som något annat än någon av de lägsta tre, men en dag sitter man kanske där som en buddha eller krigare.

Ska ge mig på den igen, tack för påminnelsen.
Citera
2014-04-15, 21:39
  #3
Medlem
linusbjornes avatar
Jag lyckades hamna i nivå 5 på shrooms på min första tripp. det var en riktigt sjuk upplevelse och jag kan säga att de gick ganska snett innan eftersom jag sneade ur totalt, finns en tripprapport om de på min sida... :P men inget som ja ångrar direkt jag skulle inte byta den upplevelsen om jag kunde, den gav mig så mkt perspektiv !
Citera
2014-04-15, 21:41
  #4
Medlem
Resanhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linusbjorne
Jag lyckades hamna i nivå 5 på shrooms på min första tripp. det var en riktigt sjuk upplevelse och jag kan säga att de gick ganska snett innan eftersom jag sneade ur totalt, finns en tripprapport om de på min sida... :P men inget som ja ångrar direkt jag skulle inte byta den upplevelsen om jag kunde, den gav mig så mkt perspektiv !

Jag har svårt att tro att du hamnade på nivå 5, om du inte var sjukt oansvarig och tryckte i dig en sjukt stor dos. Speciellt när det var din första gång.

Jag har fått egoupplösning på DPT, och det är faktiskt den enda drogen som lyckats med det även fast jag tagit relativt stora doser av ganska många hallucinogener.
Citera
2014-04-15, 22:01
  #5
Medlem
Jag har gjort ett 50-tal tripper, och den kraftfullaste var faktiskt på meskalin..
Otroligt stark och givande..
Visste under någon timme faktiskt inte VAD, och verkligen inte vem jag var- men ändå rofullt..
Skrivit om det här..
Ska tillägas: meskalin fungerar lustigt för mig.. Knappt- eller inga visuella fenomen ens under denna- mitt livs starkaste saknad av "jag"...
Däremot mycket bildligt/och drömmande visioner.. Men inga mönster eller liknande som vid annan psykedelia..

På LSD har jag som starkast "haft kännedom" om mig som individ, men det var lika angeläget och JAG som petter-niklas på andra sidan byn

Vet inte om det räknas som ego-upplösning när man som i det senare fallet inte har någon faktisk knytpunkt till sin person, men ändå känner till den..

Oavsett uppskattar jag de få gånger jag nått de tillstånden, då man på något konstigt sätt nås av ny kunskap utanför sin person, som liksom blir tillgänglig då

Det enda jag inte haft möjlighet att prova av det "stora" är dock just DMT, vilket jag hoppas få göra någon dag..

Mvh
__________________
Senast redigerad av Brandsegel 2014-04-15 kl. 22:16.
Citera
2014-04-15, 22:07
  #6
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linusbjorne
Jag lyckades hamna i nivå 5 på shrooms på min första tripp. det var en riktigt sjuk upplevelse och jag kan säga att de gick ganska snett innan eftersom jag sneade ur totalt, finns en tripprapport om de på min sida... :P men inget som ja ångrar direkt jag skulle inte byta den upplevelsen om jag kunde, den gav mig så mkt perspektiv !

Låter lite som jag när min resa började på allvar, tryckte i mig på tok för mycket svamp & hade min kanske hårdaste snetripp ever. Var inte ens kapabel att plocka upp mobilen ur fickan & ringa efter hjälp, mycket mycket obehagligt men samtidigt en av dom mest lärorika tripparna faktiskt. Jag var fåfäng jag vet, därför som sett & setting är otroligt viktigt, LÄS PÅ NOGA innan nytt påbörjat experiment exempelvis & trippa inte trött eller om du/ni lider av psykiskt ohälsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Jag har svårt att tro att du hamnade på nivå 5, om du inte var sjukt oansvarig och tryckte i dig en sjukt stor dos. Speciellt när det var din första gång.

Jag har fått egoupplösning på DPT, och det är faktiskt den enda drogen som lyckats med det även fast jag tagit relativt stora doser av ganska många hallucinogener.

Jag tycker intensiteten i egoupplösningarna kan skilja sig radikalt. Har inte haft ett "genombrott" på DMT än, men med DPT är allting extremt mycket snabbare än ex vis en svamp egoupplösning, som på nått sätt är mera jordnära.
Citera
2014-04-16, 12:01
  #7
Medlem
molmols avatar
Jag tycker inte att man ska haka upp sig för mycket på nivåer. Av mina erfarenheter är det snarare riktlinjer för vad man kan förvänta sig av olika doseringar än absoluta definitioner av olika stadier.

Många verkar se nivåerna som en stege man ska klättra och gör det till något sorts ego-spel där en som upplevt en högre nivå har uppnått mer än någon som endast upplevt lägre nivåer. Jag tycker att det är bra att utvidga sitt spektrum, men den som kommer ur trippen med störst uppskattning är inte alltid den som trippat hårdast.
Citera
2014-04-16, 13:42
  #8
Medlem
khrysothemiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molmol
Jag tycker inte att man ska haka upp sig för mycket på nivåer. Av mina erfarenheter är det snarare riktlinjer för vad man kan förvänta sig av olika doseringar än absoluta definitioner av olika stadier.

Många verkar se nivåerna som en stege man ska klättra och gör det till något sorts ego-spel där en som upplevt en högre nivå har uppnått mer än någon som endast upplevt lägre nivåer. Jag tycker att det är bra att utvidga sitt spektrum, men den som kommer ur trippen med störst uppskattning är inte alltid den som trippat hårdast.
just the psychedelic experience säger ju att man förmodligen oscillerar mellan nivåer flera gånger per sekund
Citera
2014-04-16, 15:45
  #9
Medlem
kvertys avatar
Jag tror man helt enkelt inte ska ta dessa nivåer allt för seriöst, risken är att man ser sig själv som mer själsligt utvecklad än andra för att man upplevt det som beskrivs på nivå 5. Då har man glömt det väsentliga med trippen.
Citera
2014-04-16, 17:36
  #10
Medlem
orrecrists avatar
Klart man inte ska ta dessa nivåer allt för seriöst, men ändå glad att dom finns, för mig är de riktlinjer & bland mina vänner är de mera regel än undantag att säga i stil med: I helgen trippade jag på Psilocybin -jag var på nivå 3. De för oss är då ganska talande för att veta ungefär vart i universum man befann sig så att säga.

Sen är jag givetvis mycket intresserad kring detta & tycker de är kul att "utreda" på vilken nivå man var, vad man kände osv.

Också kul att bryta ner begreppet egodöd då många tror sig ha varit där med cannabis..(?) Men vad vet jag allt är ju så himla subjektivt i denna värld.

Personligen brukar jag välja att egoupplösas ett par gånger per år max, då detta kräver en del planering & tar en del kraft själsligt & menatalt (på sikt blir man dock starkare)
Citera
2014-04-16, 23:38
  #11
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Klart man inte ska ta dessa nivåer allt för seriöst, men ändå glad att dom finns, för mig är de riktlinjer & bland mina vänner är de mera regel än undantag att säga i stil med: I helgen trippade jag på Psilocybin -jag var på nivå 3. De för oss är då ganska talande för att veta ungefär vart i universum man befann sig så att säga.

Sen är jag givetvis mycket intresserad kring detta & tycker de är kul att "utreda" på vilken nivå man var, vad man kände osv.

Också kul att bryta ner begreppet egodöd då många tror sig ha varit där med cannabis..(?) Men vad vet jag allt är ju så himla subjektivt i denna värld.

Personligen brukar jag välja att egoupplösas ett par gånger per år max, då detta kräver en del planering & tar en del kraft själsligt & menatalt (på sikt blir man dock starkare)

Kan lätt bli en tävling av det hela men ja egentligen är det skitsamma, det är användbart som referensram så man har något att jämföra med som du säger. Angående ego-upplösning så har jag upplevt det med enbart cannabis, det behöver inte vara dramatiskt eller under en supertripp LSD, bara under rätt omständigheter när faller alla bitar på plats. Kan finna en viss likhet hur buddhistmunkar har beskrivit upplevelsen, men skillnad är mina upplevelser alltid har varit droginducerade när buddistmunkar kan komma dit enbart genom att meditera.

När jag upplevde egodöd på enbart cannabis så beror det mycket på mina tidigare trippar då det låste upp vissa delar i min hjärna som gjorde mig extra känslig för intryck under en tidsperiod, nu har det dock svalnat av nästan helt förutom när jag röker cannabis då kommer det alltid tillbaka.
Citera
2014-04-17, 06:41
  #12
Medlem
Vill tillägga... Har under intensiv meditation fått "lightvarianter" av detta tillstånd där man påtagligt liksom kände sig "som en del av allt"... "Utspridd" rent fysiskt. Svårt att förklara.

Trodde det var någon form av placebo pga att jag använt psykedelier, tills jag fick höra flera (som aldrig använt psykedelier) att de upplevt detsamma under intensiv meditation i dagar..

Tycker det är otroligt intressant att både den naturliga meditationen och psykedelierna hintar att vi kanske är "Ett" mer än vi förstår...

- så ta hand om varandra... Det är ändå Du i annan form
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback