Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 20:59
  #1
Medlem
Hej! Jag och två vänner ska starta ett företag under sommaren med startkapitalet 6000. Det skall vara relativt "enkelt" och någonting som folk kan ha nytta av på sommaren. Vi tänkte starta ett litet glasstånd mitt i stan eller sälja billiga grillpaket (kött/korv,engångsgrill etc). Man kan ju tyvärr inte göra något större med 6000 riksdaler och utan körkort. Någon som har några ideér om vad vi skulle kunna göra? ser mörkt ut för oss just nu...
Citera
2014-04-15, 21:01
  #2
Medlem
Visa erat förslag på arbetsförmedlingen och ni kan få 50.000, om det är bra nog.
Citera
2014-04-15, 21:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakkz
Visa erat förslag på arbetsförmedlingen och ni kan få 50.000, om det är bra nog.
Hur blir det då med återbetalning?
Citera
2014-04-15, 21:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totallynice
Hur blir det då med återbetalning?

Återbetalningen sker I form av skatter mm efter att ni har lyckats med ert affärsidé , så tekniskt sett krävs ingen återbetalning, bidrag helt enkelt
Citera
2014-04-15, 21:25
  #5
Medlem
Skaffa körkort, låna bil och släp.
Köp upp ett parti grillkol billigt, gärna neutral säck.
Åk till närmsta fritidsstuge område när det är folk där.
Sälj kolet, ställ 2 säckar på altanen och fråga om det räcker - för detta är kvalitets kol från liten kolmila i dalarna - jag kanske skall hämta en säck till.
Se till att du lägger på minst 100 proc på inköpet också så har du lön och pengar till nästa parti kol.
Lycka till!
Citera
2014-04-15, 21:26
  #6
Medlem
Kleanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Återbetalningen sker I form av skatter mm efter att ni har lyckats med ert affärsidé , så tekniskt sett krävs ingen återbetalning, bidrag helt enkelt

Låter som gratis pengar. Är du säker på att det är så det fungerar?
Citera
2014-04-15, 21:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleans
Låter som gratis pengar. Är du säker på att det är så det fungerar?

Hur får du det till gratis? Du får bidrag så att du förhoppningsvis slipper vara beroende av bidrag och istället blir en skattebetalare, jag ser inte det som gratis pengar, jag ser det som en grym affärsidé för staten, gör inte du?
Citera
2014-04-15, 21:39
  #8
Medlem
Och dessutom så är det inte så att dem köper allt du behöver för att starta, utan dem gör det gratis eller nästan gratis från skatter och avgifter den första tiden I ditt företagandet.

det som han där ovan skriver att man får 50000kr har jag aldrig hört talas om!
Citera
2014-04-15, 21:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogguls26
Skaffa körkort, låna bil och släp.
Köp upp ett parti grillkol billigt, gärna neutral säck.
Åk till närmsta fritidsstuge område när det är folk där.
Sälj kolet, ställ 2 säckar på altanen och fråga om det räcker - för detta är kvalitets kol från liten kolmila i dalarna - jag kanske skall hämta en säck till.
Se till att du lägger på minst 100 proc på inköpet också så har du lön och pengar till nästa parti kol.
Lycka till!

Bil är tyvärr inget alternativ Annars hade din ideé kanske varit något för oss...
Citera
2014-04-15, 22:54
  #10
Medlem
Vart finns svenskarna på sommaren? På stranden och vad dricker svenskarna mest? Kaffe.

Fixa termosryggsäckar och koka x antal liter kaffe som ni kan sälja på stränderna. Kollektivtrafik, snygga brudar/killar, billigt att tillaga kaffe.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback