Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 17:18
  #1
Medlem
Jag har länge funderat på att skapa någon form av seriös guide för svensk grammatik för folk som gärna vill lära sig språket, men i vilken ordning bör man helst lära ut de olika grammatikformerna?
Givetvis är det en bra idé att börja med saker som genusformerna, substantiv, verb och adjektiv eftersom det i stort sett är grunden för allting annat - men det känns som att det kommer att bli väldigt mycket på en gång och jag vet inte riktigt vilken ordning som är bäst.
Ska man börja med att fokusera på enbart substantiv och då förklara singularformer, pluralformer, bestämda former med mera, eller ska man kanske börja med substantiv, verb och adjektiv och hålla sig till singularformen ett tag innan man börja nöta pluralformer och passiva former och sånt?

Jag tänker för övrigt försöka göra början av guiden så simpel och lättfattlig som det överhuvudtaget är möjligt, så "hälsningsfraser" och liknande färdigsnickrade meningar får komma senare.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2014-04-15 kl. 17:20.
Citera
2014-04-15, 17:31
  #2
Medlem
SwedishPsych0s avatar
Kolla hur dom gör i främlingslegionen, antingen lär man sig eller så får man en smäll! Dom lär sig väldigt snabbt!
Citera
2014-04-15, 18:27
  #3
Medlem
Wunbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Ska man börja med att fokusera på enbart substantiv och då förklara singularformer, pluralformer, bestämda former med mera, eller ska man kanske börja med substantiv, verb och adjektiv och hålla sig till singularformen ett tag innan man börja nöta pluralformer och passiva former och sånt?

Tror det är lättare att börja med enbart singular, sen när det sitter gå vidare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback