Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 09:55
  #1
Medlem
Har varit sjuk några veckor, ställde mig nu på vågen och fick panik. Har gått upp ca +4 kg.

Bör tilläggas att jag är av den "endomorpha"-typen (kurvig/timglasformad/lätt för att lägga på rumpa o lår).
Endomorpha-typen lägger lätt på sig fett men har också lätt för att bygga muskler.
Jag personligen föredrar styrketräning framför kondition, springer när jag måste men promenerar gärna hellre samma sträcka.

Nu tänkte jag köra en månad med uteslutande protein nästan. Kvarg, keso, ägg, proteinpulver osv. Grönsaker och frukt/bär, jag gör det för att få tillbaka motivationen och energin som dör ut när man tittar på negativa siffror OCH känner dem...

Nu undrar jag, vad bör nivåerna ligga på i dagsintag för metoden jag tänkte köra:

Jag:
Vikt: 64 kg
Längd: 162 cm
Rekommenderat dagligt intag ca 1400 kcal

120 g protein / dag läste jag någonstans för att inte förlora muskelmassa, men hur mycket bör jag ha i "carbs-intake" max/minimum per dag för att denna metod inte skall trasas sönder av för högt kolhydratsintag?
Hur mycket av dagsintaget bör vara ifrån nyttiga fetter?

- Hur bör jag fördela upp intaget i förhållande tills när jag tränar?
- Vad är mest fördelaktig träning för att gå ner i fettvikt just nu? Springa eller promenera?

Så som min träning är upplagd kommer "motionspassen" att ligga ganska nära styrketräningen (ca 2 h mellan dem som mest), läste också att det inte är bra att ha direkta konditionspass så som löpning liggande innan ett styrketräningspass för de katabola processer som försämrar muskelbyggande.
-Men hur är det med promenader? Har de samma effekt på kroppen som löpning?
Citera
2014-04-15, 19:21
  #2
Medlem
Endomorpha-typen existerar inte och det var ju längesedan detta blev känt. Läste inte längre för du måste lära dig googla innan du tar folks tid.
Citera
2014-04-15, 19:49
  #3
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Endomorpha-typen existerar inte och det var ju längesedan detta blev känt. Läste inte längre för du måste lära dig googla innan du tar folks tid.

/THREAD
Citera
2014-04-16, 03:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikesThis
Har varit sjuk några veckor, ställde mig nu på vågen och fick panik. Har gått upp ca +4 kg.

Bör tilläggas att jag är av den "endomorpha"-typen (kurvig/timglasformad/lätt för att lägga på rumpa o lår).
Endomorpha-typen lägger lätt på sig fett men har också lätt för att bygga muskler.
Jag personligen föredrar styrketräning framför kondition, springer när jag måste men promenerar gärna hellre samma sträcka.

Nu tänkte jag köra en månad med uteslutande protein nästan. Kvarg, keso, ägg, proteinpulver osv. Grönsaker och frukt/bär, jag gör det för att få tillbaka motivationen och energin som dör ut när man tittar på negativa siffror OCH känner dem...

Nu undrar jag, vad bör nivåerna ligga på i dagsintag för metoden jag tänkte köra:

Jag:
Vikt: 64 kg
Längd: 162 cm
Rekommenderat dagligt intag ca 1400 kcal

120 g protein / dag läste jag någonstans för att inte förlora muskelmassa, men hur mycket bör jag ha i "carbs-intake" max/minimum per dag för att denna metod inte skall trasas sönder av för högt kolhydratsintag?
Hur mycket av dagsintaget bör vara ifrån nyttiga fetter?

- Hur bör jag fördela upp intaget i förhållande tills när jag tränar?
- Vad är mest fördelaktig träning för att gå ner i fettvikt just nu? Springa eller promenera?

Så som min träning är upplagd kommer "motionspassen" att ligga ganska nära styrketräningen (ca 2 h mellan dem som mest), läste också att det inte är bra att ha direkta konditionspass så som löpning liggande innan ett styrketräningspass för de katabola processer som försämrar muskelbyggande.
-Men hur är det med promenader? Har de samma effekt på kroppen som löpning?


Är väl bara köra på kaloriunderskott. Kolhydraterna spelar väl ingen vidare roll.

protein och kolhydrater är väl 4kcal per gram medans fett är 9kcal per gram.

Du väger 64kg, och vill ha cirka 120g proteiner, som är dugligt.
120g * 4kcal = 480 kcal för proteinet

fett rekommenderas väl minst 0.5g och högst runt 1g, vad jag läst om iaf.
Låt säga att du intar genomsnitt cirka 50g fett iaf.
50g * 9kcal = 450 kcal för fettet

480+450=930
1400-930=470 kcal kvar

470/4 = 117
Alltså 117 kolhydrater kan du äta.

Så käka runt
120g proteiner
117g kolhydrater
50g fett


Detta enligt mig.
Se till även så det är på underskott du ligger på.
Citera
2014-04-16, 14:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Endomorpha-typen existerar inte och det var ju längesedan detta blev känt. Läste inte längre för du måste lära dig googla innan du tar folks tid.

Okej, dryga lagom, lär mig istället för att söndra? Jag ber om hjälp och du drygar, sluta slösa min tid då istället.
Citera
2014-04-16, 14:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark
Är väl bara köra på kaloriunderskott. Kolhydraterna spelar väl ingen vidare roll.

protein och kolhydrater är väl 4kcal per gram medans fett är 9kcal per gram.

Du väger 64kg, och vill ha cirka 120g proteiner, som är dugligt.
120g * 4kcal = 480 kcal för proteinet

fett rekommenderas väl minst 0.5g och högst runt 1g, vad jag läst om iaf.
Låt säga att du intar genomsnitt cirka 50g fett iaf.
50g * 9kcal = 450 kcal för fettet

480+450=930
1400-930=470 kcal kvar

470/4 = 117
Alltså 117 kolhydrater kan du äta.

Så käka runt
120g proteiner
117g kolhydrater
50g fett


Detta enligt mig.
Se till även så det är på underskott du ligger på.

Tack så mycket för hjälpen! Det uppskattas
Citera
2014-04-18, 10:52
  #7
Medlem
daggelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikesThis
Bör tilläggas att jag är av den "endomorpha"-typen (kurvig/timglasformad/lätt för att lägga på rumpa o lår).
Endomorpha-typen lägger lätt på sig fett men har också lätt för att bygga muskler.

Det där är nonsens.

Citat:
Ursprungligen postat av LikesThis
Nu tänkte jag köra en månad med uteslutande protein nästan. Kvarg, keso, ägg, proteinpulver osv. Grönsaker och frukt/bär, jag gör det för att få tillbaka motivationen och energin som dör ut när man tittar på negativa siffror OCH känner dem...

VARFÖR? Onödigt och dyrt (och troligtvis ohälsosamt). Vill du gå ned i vikt så är det bara se till att du äter färre kalorier än du gör av med.

Citat:
Ursprungligen postat av LikesThis
120 g protein / dag läste jag någonstans för att inte förlora muskelmassa, men hur mycket bör jag ha i "carbs-intake" max/minimum per dag för att denna metod inte skall trasas sönder av för högt kolhydratsintag?
Hur mycket av dagsintaget bör vara ifrån nyttiga fetter?

Sikta på 2g protein/kg, 0.5-1g fett/kg och fyll på med kolhydrater tills du når önskat antal kalorier. Kolhydrater förstör ingenting. De ger dig energi på gymmet.

Citat:
Ursprungligen postat av LikesThis
-Men hur är det med promenader? Har de samma effekt på kroppen som löpning?

Promenader tränar inte din kondition men de gör av med energi, dock inte lika mycket som löpning sett per tidsenhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback