Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 04:22
  #1
Medlem
Jag mår inte bra. Jag är fast i en lera som har svalt mig upp till pannan fast än jag har haft tid att reagera. Jag vill prata med en psykolog, men känner att det är ett personligt nederlag. Fan, hur ska jag fråga min pappa om finansiering för min terapi? Jag skäms.. Min pappa är världens snällaste, men jag skäms över hur jag mår. Jag känner att jag misslyckats med livet (jag är 25 och har inte knullat på 3 år och jag har inget jobb och få vänner, samt lindrigt drog/alkohol problem). Fan jag mår rent skit. Imorgon kommer jag nonchalera vad jag känner nu för att klara av dagen.

Just nu känner jag att jag behöver prata med någon. Någon som inte känner mig och som jag kan öppna upp till angående hur jag ser mig själv som ren piss och få prata om mina drogproblem. Jag vill ha någon som kan hjälpa mig. Jag känner så nu eftersom jag druckit. Imorgon kommer jag ignorera hur jag mår, och köpa ett par öl eller ett par gram gräs i bästa fall, för att glömma bort.

Hur ska jag motivera mig själv att söka hjälp när jag vet att jag kommer nonchalera mig själv imorgon bitti?
Citera
2014-04-15, 08:29
  #2
Medlem
Gustaas avatar
Varför tycker du inte du att du förtjänar att må bättre? Om du tror det ska hjälpa och du vill prata med någon gör det. Om din far är den snällaste som finns så förstår han, och oavsett om han inte förstår så måste du iallafall försöka.
Citera
2014-04-15, 13:16
  #3
Medlem
pokereves avatar
Flyttad från medicin och hälsa till psykisk hälsa

/Mod
Citera
2014-04-16, 12:54
  #4
Medlem
Hej!

Jag läste ett citat nyligen som lyder ungefär såhär:

"If you don't go to therapy in Hollywood, then you are crazy for real"

Det jag menar är att det är år 2014 och det är inte längre bara de helt knäppa som går i terapi, utan det är ofta folk som helt enkelt har några mindre/större problem (och vem har inte något problem alls?!).

Folk har kommit på att det kan vara bra att prata ut/bolla lite idéer med en utomstående som har empati, är ärlig och har tystnadsplikt.

Jag skickar även ett PM till dig!

Kram
Citera
2014-04-16, 13:10
  #5
Medlem
Pippifinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillvaraanonym
Jag mår inte bra. Jag är fast i en lera som har svalt mig upp till pannan fast än jag har haft tid att reagera. Jag vill prata med en psykolog, men känner att det är ett personligt nederlag. Fan, hur ska jag fråga min pappa om finansiering för min terapi? Jag skäms.. Min pappa är världens snällaste, men jag skäms över hur jag mår. Jag känner att jag misslyckats med livet (jag är 25 och har inte knullat på 3 år och jag har inget jobb och få vänner, samt lindrigt drog/alkohol problem). Fan jag mår rent skit. Imorgon kommer jag nonchalera vad jag känner nu för att klara av dagen.

Just nu känner jag att jag behöver prata med någon. Någon som inte känner mig och som jag kan öppna upp till angående hur jag ser mig själv som ren piss och få prata om mina drogproblem. Jag vill ha någon som kan hjälpa mig. Jag känner så nu eftersom jag druckit. Imorgon kommer jag ignorera hur jag mår, och köpa ett par öl eller ett par gram gräs i bästa fall, för att glömma bort.

Hur ska jag motivera mig själv att söka hjälp när jag vet att jag kommer nonchalera mig själv imorgon bitti?

Att du har skrivit en sådant inlägg är en utmärkt början.

Om din pappa är världens snällaste så kommer han hjälpa dig med finansieringen, psykisk ohälsa är på intet vis något ovanligt idag men det låter som att du skulle behöva hjälp från flera olika instanser
Citera
2014-04-16, 13:13
  #6
Medlem
Börja med att boka en tid hos husläkaren. Sen kommer hon eller han att se till att du får adekvat hjälp.
Citera
2014-04-16, 14:20
  #7
Medlem
Som sagt: kontakta din vårdcentral så skriver de en remiss till psykiatriska kliniken där du får träffa en psykolog. Svårare än så är det inte, men räkna med att det kan vara en del väntetid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback