Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-15, 00:06
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Risken, och nej, ridning är en extremt mycket farligare sport än kampsport med flera dödsfall varje år redan på låg amatörnivå.
Fast skillnaden är ju att går du en match kommer du i princip få ett antal hårda slag mot hjärnan. I ridning vid ett enskilt tillfälle är risken mindre, men konsekvensen ofta alvarligare om du faller. För enskild individ lär kampsport vara farligare
Citera
2014-04-15, 00:13
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Nej, jag tänker inte på det. Att leva livet är förenat med risker och jag tänker inte stänga in mig i ett madrasserat rum för att kanske leva längre. Jag gör något som jag älskar och som tar mig och mitt psyke genom dagen. Antar att du inte ställer samma fråga till folk som tar betydligt mer omotiverade risker såsom att dricka alkohol, gå mot röd gubbe eller svälja maten innan den är ordentligt tuggad.

För att svara på dina avslutande frågor:
Jo, det är därför jag tränar.
Ja, det är det definitivt.
Nej.
Nej.
Alkohol är inte lika farligt. Även om fler super ihjäl sig än vad de som dör i kampsport. Intressanta resonemang. Kan hålla med lite. Men jag ratar kampsport eftersom det kommer skada kroppen viss utsträckning till skillnad från tex hockey där det kan hända.
Citera
2014-04-15, 00:59
  #15
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Räknar TS boxning som kampsport? Jag tänker på dit resonemang att med håra slag mot hjärnan. Boxning går ut på att knocka motståndaren med huvudslag, det gör inte kampsport, det finns som som du säkert vet fler sätt att vinna på än k.o i kampsport. Jag förstår inte riktigt hur du tänker när du menar att alkhol inte är lika farligt som reglerad kampsport. Hur många dör inte av alkohol varje dag. Hur många dör varje dag av kampsport i tränings/tävlingssamanhang? Det är nog mer skada per individ per fighter än hockeyspelare men det är nog mer allvarliga skador per hockeyspelare än det är fighter. Nu pratar vi dock proffsnivå, jag kan förstå ditt tänkt när det gäller orutinerade domare och fighters kontra farmaligor.
Citera
2014-04-15, 09:13
  #16
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NURS3
Ni som håller på med det aktivt.

Funderar ni någonsin på konsekvenserna av alla slagserier. Det kan ju trots allt räcka med ett slag för att avlida eller bli invalid för resten av livet. Det finns ju en hel del omtåliga saker innanför pannbenet. Att låta hjärnan gumpa runt i kraniet emellanåt, även om det inte leder till skada, måste vara olustigt på något sätt.

Har ni ingen respekt för eran kropp? Eller är det värt risken? Får ni någonsin ångest över det här? Lever ni kanske i en matchokultur där det alltid varit på det här viset?

Jag tror att alla som tränar kampsport är medvetna om att det medför vissa risker. Jag själv faller antagligen något utanför den kategori du vill höra från här eftersom jag tränar BJJ - alltså kampsport utan slag och spark. Jag kan bara tala för mig själv att jag givetvis märker hur sporten påverkar min kropp både positivt och negativt.

Du verkar f.ö. tycka att intentionerna i sporten gör att verkningarna är värre trots att andra sporter är mer riskfyllda. Det är givetvis din rätt att tycka så men det betyder inte att kampsporten per definition är farligare. Däremot sliter det säkert mer på kroppen under lång tid än vad det gör att köra formel 1 även om riskerna är större i det sistnämnda.

Sedan är det skillnad på kampsport och kampsport också. Vissa är klart farligare vad gäller hjärnskador för aktiva utövare än vad andra är. Vanlig boxning tex som är så fokuserad på slag mot huvud och som dessutom genom regelboken tillåter en boxare tillbaka i matchen efter ganska allvarliga knockar. Nu är det kanske för tidigt att jämföra med MMA eftersom sporten är yngre men generellt verkar MMA fighters klara sig bättre än boxare senare i livet trots att det för ögat kanske ser mer brutalt ut.

Jag tror vidare att nästan all sport skadar kroppen om du tränar för att verkligen bli bäst och vinna tävlingar medan det på amatörnivå är ganska säkert att hålla på med de flesta sporter vi har idag.
Citera
2014-04-15, 13:15
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NURS3
Funderar ni någonsin på konsekvenserna av alla slagserier. Det kan ju trots allt räcka med ett slag för att avlida eller bli invalid för resten av livet. Det finns ju en hel del omtåliga saker innanför pannbenet. Att låta hjärnan gumpa runt i kraniet emellanåt, även om det inte leder till skada, måste vara olustigt på något sätt.
Undviker du alla asfalterade vägar också? Chansen att dö av boxning är nämligen ungefär lika stor som att man skall omkomma i en trafikolycka, 1 per 10.000 och år. Senaste dödsfallet i Sverige var 1989.

Det har gjorts studier på amatörboxare och man finner inga klara belägg för permanenta hjärnskador, i proffsboxningen däremot är det en stor procentandel som får mätbara hjärnskador. Men det är två helt olika sporter och en proffskarriär är 10-15 års ytterligare exponering för våld mot huvudet.
Citera
2014-04-15, 15:49
  #18
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Undviker du alla asfalterade vägar också? Chansen att dö av boxning är nämligen ungefär lika stor som att man skall omkomma i en trafikolycka, 1 per 10.000 och år. Senaste dödsfallet i Sverige var 1989.

Det har gjorts studier på amatörboxare och man finner inga klara belägg för permanenta hjärnskador, i proffsboxningen däremot är det en stor procentandel som får mätbara hjärnskador. Men det är två helt olika sporter och en proffskarriär är 10-15 års ytterligare exponering för våld mot huvudet.

Här kommer klassikern: Källa på denna studie.

Det är väll ingen som tror att upprepat våd mot huvudet är bra för en? Men det är en kalkylerad risk, precis som att röka, knulla utan kondom, knarka eller kröka.
Citera
2014-04-15, 17:05
  #19
Medlem
Naturligtvis orsakar amatörboxning små skador på hjärnan men vi tål en del stryk innan det ger en märkbar påverkan på våra förmågor. Har för mig att det är runt 20% av proffsboxarna som får märkbara neurologiska skador, var någon artikel med Dr. Margaret Goodman som är matchläkare i Las Vegas jag läste för en massa år sedan, söker man på hennes namn kan man hitta en del om skadestatistik.
Citat:
Hon vet vad hon pratar om. Under tio år var hon boxare, de sista två som proffs. I dag är hon vice ordförande i Boxningsförbundets medicinska kommitté. Som doktorand vid Sahlgrenska akademin har hon undersökt 30 erfarna amatörboxare vid två tillfällen, en vecka och två veckor efter en vanlig match. Resultaten jämfördes sedan med lika många kontrollpersoner.

Den medicinska undersökningen, som bland annat bestod av en noggrann neurologisk kontroll, visade ingenting. Boxarna ansågs vara helt friska. Men Sanna Neselius tog även prov på hjärnvätskan i ryggmärgen. Då visade det sig att åtta av tio boxare hade förhöjda värden av fyra proteiner som utsöndras i samband med hjärnskador. Efter två veckor hade proverna normaliserat sig hos flertalet, men 20 procent hade fortfarande tydligt förhöjda nivåer.

– Det går inte att säga att dessa personer drabbats av en bestående hjärnskada, men det går inte att säga motsatsen heller.
http://www.dn.se/sport/amatorboxning...t-for-hjarnan/
Citera
2014-04-15, 17:17
  #20
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakinOAL
Har hört av en bekant att man var tvungen att ta en hjärnröntgen innan man kunde tävla i thaiboxning? någon som vet?
Kravet på godkänd skallröntgen för att få gå fullkontaktmatcher i Thaiboxning försvann år 2009, mest på grund av att den stråldos boxarna utsattes för under röntgen inte var proportionerlig mot de antalet hjärnaneurysmer eller missbildningar som upptäcktes som skulle kunna utgöra ett hot mot boxarens hälsa.

Det var helt enkelt inte medicinsk befogat från början med detta krav, utan infördes mest på politiska grunder för att thaiboxningen skulle medges tillstånd överhuvudtaget.
Citera
2014-04-15, 18:40
  #21
Medlem
tatans avatar
http://espn.go.com/mma/story/_/id/10...-higher-boxing
Här har dom kommit fram till att MMA tar styggare på huvet.
Citera
2014-04-15, 21:19
  #22
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Naturligtvis orsakar amatörboxning små skador på hjärnan men vi tål en del stryk innan det ger en märkbar påverkan på våra förmågor. Har för mig att det är runt 20% av proffsboxarna som får märkbara neurologiska skador, var någon artikel med Dr. Margaret Goodman som är matchläkare i Las Vegas jag läste för en massa år sedan, söker man på hennes namn kan man hitta en del om skadestatistik.
http://www.dn.se/sport/amatorboxning...t-for-hjarnan/

Jag hänvisar till denna http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuell...rov_.cid888955 som tar upp just amatörboxning.

Jag är absolut inte för ett förbud utan tränar thaiboxnin själv, men jag tycker att alla skall vara medvetna om riskerna. Enlligt mig är bästa sättet att undvika skador en bra klubb med bra tränare som bryter när folk går över gränsen.
Citera
2014-05-02, 00:14
  #23
Avstängd
Krystalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Jag hänvisar till denna http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuell...rov_.cid888955 som tar upp just amatörboxning.

Jag är absolut inte för ett förbud utan tränar thaiboxnin själv, men jag tycker att alla skall vara medvetna om riskerna. Enlligt mig är bästa sättet att undvika skador en bra klubb med bra tränare som bryter när folk går över gränsen.

Att jämföra boxning med thai är lite skevt. Men klart det finns risker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback