Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 11:26
  #37
Medlem
Känner mig väldigt trött av Lergigan nu morgonen efteråt. Ångesten har blivit en aning lugnare, men det finns fortfarande lite grundoro kvar. Ska man bara forsätta dagen som vanligt om man bor trött av Lergigan? Jag antar att det inte gynnar en att sova i du här läget.
Citera
2014-04-16, 13:56
  #38
Medlem
Har hela dagen varit extremt trött och orkeslös, jag antar att detta beror på Lergiganen då jag inte brukar känna mig såhär. Får även en massa otäcka ryck i kroppen då och då, precis som när man är på väg att somna. Dessa kommer om jag sitter/ligger ner och faktiskt nästan är på väg att somna, ELLER om något plötsligt händer, till exempel något plötsligt ljud, plötslig syn etc. Jag vill minnas att jag känt exakt såhär de gånger jag varit extremt trött (till exempel flygresor i kombination med Postafen som gör en ännu tröttare) och det är fruktansvärt obehagligt när det händer, det känns som att jag försvinner från verkligheten med ett ryck i en bråkdels sekund. Hur blir jag av med detta?

Blir tokig på det här, varenda gång något händer som jag inte är beredd på (även om jag är beredd till viss del) får jag kraftiga spasmer i hela kroppen. Jag vet att jag får såhär om jag är väldigt trött, men jag vet inte hur jag ska bli av med det. Att sova tycks inte fungera då jag även då får rycken, men då istället för att jag är på väg att somna.
__________________
Senast redigerad av Andwuu 2014-04-16 kl. 14:54.
Citera
2014-04-16, 21:10
  #39
Medlem
Känner igen mig i symptomen du beskriver.
-ryckningar/stötar som påminner om känslan i ögonblicket då man somnar
- trycket över bröstet som gör det svårt att tro man får tillräckligt med luft
- ständig oro över allvarliga sjukdomar
- fokusering på stt leta efter nya fel på kroppen (om det inte är det ena är det det andra)

Har märkt ett visst samband med IBS, för mig brukar det innebära att när känslorna är som värst är när magen är något uppblåst. Detta skapar ett litet tryck mot lungorna och jag börjar fokusera på andningen. Man tror att man inte får luft, men det är ju naturligtvis helt orimligt. Testa att kraftfullt blåsa ut all luft i lungorna istället för stt fokusera på inandningen, vilket brukar leda till toppandning eller hyperventilering.
Citera
2014-04-16, 21:13
  #40
Medlem
Det är dessutom höst sannolikt att du faktiskt HAR ett tryck över bröstet eftersom du spenderar en stor del av dygnet på att spänna dig i rygg och axlar, vilket inte hjälper. Musklerna fäster ju på en massa ställen från ryggen till bröstkorgen.
Citera
2014-04-16, 21:42
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swandive
Det är dessutom höst sannolikt att du faktiskt HAR ett tryck över bröstet eftersom du spenderar en stor del av dygnet på att spänna dig i rygg och axlar, vilket inte hjälper. Musklerna fäster ju på en massa ställen från ryggen till bröstkorgen.
Trycket över bröstet har faktiskt försvunnit sen jag fick prata, det som har varit jobbigast nu är smärta i bröstkorgen och framförallt alla dessa ryck och känslor av att elektricitet strömmar genom kroppen. Dessa har suttit i hela dagen, men tycks ha minskat i intensitet och frekvens nu, antar att Lergiganen har börjat gå ur. Det är dock absolut inte omöjligt att det är som du säger, att trycket berodde på spänningar i bröstet, med tanke på att det blev värre då jag reste mig upp (det blir automatiskt så att jag spänner mig då).
Citera
2014-04-16, 22:51
  #42
Medlem
Allt kan vara relaterat. Spänningar i kroppen leder till dålig hållning leder till smärts på andra ställen i kroppen. Och sen blir det en ond cirkel av det. Ju mer man tänker på att man har ont eller känner sig konstig, desto mer förnimmelser framkallar man.

Har själv haft problem med andning/attacker i närmre 15 års tid. Det går över av sig självt efterhand men det gäller att låta bli att fokusera på det, vilket är lättare sagt än gjort. Testa distraktion när det kommer över dig. Fokusera på att lösa intetsägande uppgifter som att rabbla alfabetet baklänges eller multiplikationstabellen.
Citera
2014-04-16, 23:11
  #43
Medlem
Mitt tips nummer 1 till dig är att ta bort ditt konto här på flashback och förbjuda dig själv att googla eller läsa bipacksedlar till mediciner, dessa är dina värsta fiender om du har ångest då du bara kommer skrämma upp dig själv annars. Sedan går du till gymmet och börjar träna, i början kommer du må lite dåligt men efter 2-3 veckor kommer du känna hur ångesten börjar ge sig det lovar jag dig, av egen erfarenhet. Finns ingen bättre medicin mot ångest än träning.
Citera
2014-04-17, 13:37
  #44
Medlem
Hur gör jag för att bryta mig ur rädslan för att något ska hända egentligen? När ångesten kommer känner jag mig alltid döende och svag i hela kroppen, samt hela bröstet spänns och axlarna dras fram, i detta tillstånd känns fysisk aktivitet som att begå självmord. Är tanken att jag bara ska fortsätta att försöka röra på mig när det händer och ignorera det hela? Detta tar isåfall emot något enormt eftersom att jag inte klarar av att ens resa på mig utan att bli sjukt andfådd och trycket i bröstet ökar.
Citera
2014-04-17, 14:55
  #45
Medlem
KapabelApas avatar
Det låter verkligen som du lider av ångest/hypokondri.

Du startade tråden för tre dagar sedan. Än har ditt hjärta inte lagt av, det är väl ett bra bevis på att du bara skrämmer upp dig själv? Dessutom skriver du att du har blivit undersökt av läkare redan.

Desto mer du tänker på ditt hjärta, desto mer kommer du känna klumpkänsla i hals och tryck över bröstet, samt märka hur hjärtat slår fortare. Hypokondriker är mästare på att skrämma upp sig själva.

Håll ut bara. Det kommer ordna sig jag lovar. Är själv hypokondriskt lagd och har varit med om exakt det du skriver. Jag vet att paniken är nära hela tiden och det tar på krafterna så in i helvete.

Håll ut vännen och glad påsk på dig

Ett tips är att lära dig andas rätt. Det finns massor med ljudband att hämta ner från nätet. Det har hjälpt mig väldigt mycket. Jag brukar sätta på lite meditationsmusik/andningsövningar så slipper jag tänka alla "symptom" hela tiden.
__________________
Senast redigerad av KapabelApa 2014-04-17 kl. 15:06.
Citera
2014-04-17, 22:43
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapabelApa
Det låter verkligen som du lider av ångest/hypokondri.

Du startade tråden för tre dagar sedan. Än har ditt hjärta inte lagt av, det är väl ett bra bevis på att du bara skrämmer upp dig själv? Dessutom skriver du att du har blivit undersökt av läkare redan.

Desto mer du tänker på ditt hjärta, desto mer kommer du känna klumpkänsla i hals och tryck över bröstet, samt märka hur hjärtat slår fortare. Hypokondriker är mästare på att skrämma upp sig själva.

Håll ut bara. Det kommer ordna sig jag lovar. Är själv hypokondriskt lagd och har varit med om exakt det du skriver. Jag vet att paniken är nära hela tiden och det tar på krafterna så in i helvete.

Håll ut vännen och glad påsk på dig

Ett tips är att lära dig andas rätt. Det finns massor med ljudband att hämta ner från nätet. Det har hjälpt mig väldigt mycket. Jag brukar sätta på lite meditationsmusik/andningsövningar så slipper jag tänka alla "symptom" hela tiden.
Att jag kan skrämma upp mig själv enkelt stämmer mer än väl, tyvärr. Det är precis som du skriver extremt påfrestande att gå runt med kroppen på helspänn hela tiden, framförallt om det rör sig om orkeslöshet, truck över bröstet och jag känner mig lättandfådd. Jag försöker att använda andningsövningar, men jag vet inte, det känns inte som att det fungerar riktigt.
Citera
2014-04-18, 00:04
  #47
Medlem
Legerigan är ganska svag, får du ingen ordning på det så ser du till att få sobril utskrivet som du kan ta när det är som värst, den tar bort ångesten helt och du mår bra igen. Dock är detta en kortsiktig lösning men kan vara skönt när ångesten blir så kraftig att man inte kan hantera den. Men du ska inte vara orolig, panikångesten kommer du lära dig att hantera och bli frisk ifrån, det blev jag och mår kanon idag.
Citera
2014-04-18, 00:35
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livetskokbok
Legerigan är ganska svag, får du ingen ordning på det så ser du till att få sobril utskrivet som du kan ta när det är som värst, den tar bort ångesten helt och du mår bra igen. Dock är detta en kortsiktig lösning men kan vara skönt när ångesten blir så kraftig att man inte kan hantera den. Men du ska inte vara orolig, panikångesten kommer du lära dig att hantera och bli frisk ifrån, det blev jag och mår kanon idag.

Försöker så gott jag kan att klara det utan medicin, har gått hyfsat idag. Tror dock jag råkat på halsbränna nu på grund av allt, har en "brännande" obehaglig smärta i bröstet, hade även magsmärtor för någon timme sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback