Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 19:40
  #1
Medlem
brevlunds avatar
Ibland får man tag på sånt röka som är riktigt tip-top, effekten är gedigen och den varar. Sen får man tag i nåt sämre och då hjälper det inte att mecka en dubbelt så fet joppe även om det rimligen inte är så svagt som hälften av det förstnämnda. Varför blir det så?
Går det inte att bli riktigt kvalitetsbäng på sämre röka även med ökad dos?
Citera
2014-04-14, 19:50
  #2
Medlem
Hoffmeastros avatar
Thc-halten och hur skiten blev behandlat under växten och skördad
vid rätt tidpunkt, det hänger på odlaren helt.
Citera
2014-04-14, 20:07
  #3
Medlem
brevlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffmeastro
Thc-halten och hur skiten blev behandlat under växten och skördad
vid rätt tidpunkt, det hänger på odlaren helt.

Ja, och för att bli mer vetenskapliga, vad innebär ovanstående (thc-halten undantagen)?
Citera
2014-04-14, 21:51
  #4
Medlem
xWingmaNxs avatar
Mängd olika faktorer. Du har en hel del psykoaktiva substanser i Cannabis, Varierande halter i relativitet till varandra ger annorlunda rus. CBD har, som sagt många gånger innan, en mer kroppslig höghet, Medans THC är mer en "head high". Vi har även ämnen så som CBN, CBL, CBC osv osv som troligtvis spelar in på hur ruset blir. (Listan kan göras lång...)

Skörd och kurering har säkerligen sin roll också, men oftast så är resultaten mer märkbara i smak och lukt.

Jag skulle säga att genetiken (strains) spelar större roll för vilket rus du får.

I Sverige, om du handlar på gatan, så har du oftast ingen kolla alls på genetik, förväntat kvalité osv.
Nästan alla säljer bush och standard som skunk. Känner du den som odlar grejerna och han vet vad han håller på med så har du större chans att få både bättre grejer (givetvis) och mer koll på vad du har fått.


/Din Wingman.
Citera
2014-04-15, 20:47
  #5
Medlem
Frostflakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xWingmaNx
Mängd olika faktorer. Du har en hel del psykoaktiva substanser i Cannabis, Varierande halter i relativitet till varandra ger annorlunda rus. CBD har, som sagt många gånger innan, en mer kroppslig höghet, Medans THC är mer en "head high". Vi har även ämnen så som CBN, CBL, CBC osv osv som troligtvis spelar in på hur ruset blir. (Listan kan göras lång...)

Skörd och kurering har säkerligen sin roll också, men oftast så är resultaten mer märkbara i smak och lukt.

Jag skulle säga att genetiken (strains) spelar större roll för vilket rus du får.

I Sverige, om du handlar på gatan, så har du oftast ingen kolla alls på genetik, förväntat kvalité osv.
Nästan alla säljer bush och standard som skunk. Känner du den som odlar grejerna och han vet vad han håller på med så har du större chans att få både bättre grejer (givetvis) och mer koll på vad du har fått.


/Din Wingman.

Precis som Wingman säger. Sen spelar det väldigt stor roll hur du sköter dina plantor. Får dom rätt mängd näring, ljus och vila etc? Det är en helt vetenskap att odla om du vill ha riktigt nice röka. Vanligt bush weed kan vem som helst få fram, det är inte svårt. Men det krävs dedikation och noggrann omvårdnad för att få en lyckad skörd.
Citera
2014-04-15, 20:50
  #6
Medlem
Har inte rökt så mycket i mitt liv, men det som kännetecknar ett "bra cannabisrus" för mig är när jag blir pigg, entusiastisk och kreativ. När jag får en känsla av att hellre ta en promenad än dega ner mig i soffan. Är ingen expert, men det är väl snarare sativadominanta strains än indicadominerade som ger dessa effekter.
Citera
2014-04-15, 20:58
  #7
Medlem
Frostflakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
Har inte rökt så mycket i mitt liv, men det som kännetecknar ett "bra cannabisrus" för mig är när jag blir pigg, entusiastisk och kreativ. När jag får en känsla av att hellre ta en promenad än dega ner mig i soffan. Är ingen expert, men det är väl snarare sativadominanta strains än indicadominerade som ger dessa effekter.

Precis! Sativa föredrar de flesta då man blir precis som du säger "pigg och energisk" och vill gärna röra på sig lite. Jogga under ett rus är som meditation enligt mig.

Indica passar sig bättre när man ska glo på Lord Of the Rings filmerna typ.
Citera
2014-04-16, 07:45
  #8
Medlem
Att rulla hybrider är ju annars finfint.
Först så sätter tankeverksamheten igång och man börjar spåra in på intressanta saker varpå ett tungt body high manifesterar sig och man blir avslappnad. Promenera runt efter detta är riktigt toppen

Det är, som sagt, en ren konstform att odla fram ädelt och riktigt fint cannabis; hela processen är krävande och ofta behöver du ha ett genuint intresse för plantan för att ha bra förutsättningar att kunna odla fina saker.
Med dagens potenta och väl framtagna genetik i frön så är det inte allt för svårt att få fram höga THC halter men om kureringen är dålig, torkningen inte var bra, osv. så kommer rökat inte att bli lika potent. Hur det hanteras spelar ju givetvis också in i bilden (att bara pilla för mycket på alla buds är ju ett oerhört slöseri på kristallerna t.ex.)

Långt ifrån allt som säljs på gatan är bushweed, men är du å handlar i förorterna så lär du hitta det rätt ofta dock.
Någorlunda vettiga kranar finns det absolut och dom är inte allt för svåra att hitta. Det är den där apotekaren jag fortf. letar efter, han som har flertalet olilka strains inne konstant och även kanske lite svamp med (fiskar inte efter kranar).
Citera
2014-04-17, 00:02
  #9
Avstängd
KurtDonaldCobains avatar
För min del är psychadelisk röka "bäst". Jag gillar att bli helt bäng, tiden saktar ner och man börjar tänka på gamla saker man har glömt... fan vad trevligt det var senast, fick leva mig in lite i min barndom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback