Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 21:58
  #13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Varför tror du det ?

55% av tyskarna tycker Putin gör rätt i att invadera Ukraina.

Oj, oj, oj...., detta hade jag inte en aning om !

Har du källa på detta ?
Citera
2014-04-14, 22:31
  #14
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Oj, oj, oj...., detta hade jag inte en aning om !

Har du källa på detta ?





Här har du länken.

http://translate.google.com/translat...24%26bih%3D648
Citera
2014-04-14, 22:44
  #15
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Här har du länken.

http://translate.google.com/translat...24%26bih%3D648

Det är en jäkla skillnad på att "acceptera" något, och att anse att detsamma är "rätt".

Tyskarna accepterar i stor utsträckning Putins framfart på Ukraina. Förmodligen av rent pragmatiska skäl. Det betyder dog inte att de tycker att det är bra eller rätt.

Jämförelse:

T-80U accepterar att det finns en helsikes massa parkbänksalkoholister på valfri svensk centralstation.


Alltså:

T-80U accepterar ovanstående faktum, vilket knappast betyder att han tycker att det är bra eller rätt. Det är bara en acceptans för hur saker och ting fungerar.
Citera
2014-04-14, 22:59
  #16
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Här har du länken.

http://translate.google.com/translat...24%26bih%3D648

Och samtidigt tycker Tyskland att sanktioner mot Ryssland är bra. 60% tyckte Västs svar var lämpligt, fast det glömde du ju att ta upp....
Citera
2014-04-14, 23:12
  #17
Medlem
Imirons avatar
Ryssland hade lite av ett säkerhetsarrangemang med Ukraina väl? Det gick ju väldigt bra för Ukraina
Citera
2014-04-14, 23:27
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Nackdelen skulle va att dom skulle utnyttja Sverige för sina egna militära intressen?
Fördelarna skulle va noll, norden, nato och europa skulle utesluta oss ur alla samarbeten.

De vi skulle göra är en nordisk försvarsunion!

Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det känns som att det vore bäst att Sverige höll sig utanför andra länders konflikter.


Jag vill minnas att jag läste i förra veckan att ca 50 % i respektive nordiskt grannland vill ha en nordisk militär allians. I Finland var stödet högst. Det tror jag vore utmärkt. Tätare samarbeten mellan de 5 nordiska länderna och ingå en allians med Storbritannien, Holland, Tyskland, Frankrike(?), kanske även Polen och Baltikum.

Sluta vara aggressiva mot Ryssland. Hålla dagens UZA på lite avstånd, tills det blivit balans igen i det landet. Jag tror det vore riktigt dåligt för svenskarna om Sverige går med i NATO. Det blir som EU, hur går vi ur?
Citera
2014-04-14, 23:44
  #19
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag vill minnas att jag läste i förra veckan att ca 50 % i respektive nordiskt grannland vill ha en nordisk militär allians. I Finland var stödet högst. Det tror jag vore utmärkt. Tätare samarbeten mellan de 5 nordiska länderna och ingå en allians med Storbritannien, Holland, Tyskland, Frankrike(?), kanske även Polen och Baltikum.

Sluta vara aggressiva mot Ryssland. Hålla dagens UZA på lite avstånd, tills det blivit balans igen i det landet. Jag tror det vore riktigt dåligt för svenskarna om Sverige går med i NATO. Det blir som EU, hur går vi ur?

Ursäkta, va? När har något land i Europa varit "aggressivt mot Ryssland"? Jag tror att du får försöka hänga med litegran i svängarna här.
Citera
2014-04-15, 00:02
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ursäkta, va? När har något land i Europa varit "aggressivt mot Ryssland"? Jag tror att du får försöka hänga med litegran i svängarna här.


Jag kan nog tycka att vår nuvarande utrikesminister uttrycker sig på ett sätt som kanske inte är särskilt lämpligt. Det känns mer och mer som han är UZAs knähund och inte ser till vilka relationer är bäst för Sverige. Du har rätt inget land är väl aggressivt mot Ryssland utan snarare individer om än officiella.
Citera
2014-04-15, 00:15
  #21
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Per capita ja. Senast jag kollad så var vår befolkning inte så stor.

Nej, exporten av vapenteknologi är inte mätt per kapita, bara fysiska vapen
Citera
2014-04-15, 00:17
  #22
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Du menar att Ryssland skulle vilja ha våra vapen?

Man skulle kunna ha det utbytet ja
Citera
2014-04-15, 00:19
  #23
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag kan nog tycka att vår nuvarande utrikesminister uttrycker sig på ett sätt som kanske inte är särskilt lämpligt. Det känns mer och mer som han är UZAs knähund och inte ser till vilka relationer är bäst för Sverige. Du har rätt inget land är väl aggressivt mot Ryssland utan snarare individer om än officiella.

Man kan naturligtvis diskutera hur Calle väljer att uttrycka sig, det känns dock inte direkt relevant då ryssarna kan skita i honom. Calle har bara fått dille på att spela i de stora grabbsrnas liga, och har ännu inte riktigt förstått att man skiter i honom.

Huruvida Sverige skulle tjäna på varmare relationer med Ryssland framför västländer... Tja, där är vi nog jäkligt oense, och kan lämna det därhän.
Citera
2014-04-15, 01:29
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Man kan naturligtvis diskutera hur Calle väljer att uttrycka sig, det känns dock inte direkt relevant då ryssarna kan skita i honom. Calle har bara fått dille på att spela i de stora grabbsrnas liga, och har ännu inte riktigt förstått att man skiter i honom.

Huruvida Sverige skulle tjäna på varmare relationer med Ryssland framför västländer... Tja, där är vi nog jäkligt oense, och kan lämna det därhän.

Det är OK att vara oense. Vill du släppa är det så klart OK.

Jag har länge undrat och frågat vad händer 2020 eftersom Putin tidigt gick ut och sa att 2020 ska vi vara som starkast militärt. Jag föll in i ryssfobin. Jag nojade som tusan när de började sponsra hamnbygge på Gotland och vill dra gasledningen genom vårt territorialvatten. Nu oroar ryssarna mig inte lika mycket längre. Senaste par åren kan jag snarare känna att är det någon som hetsar här i världen så är det USA i nuvarande form. USA känns inte längre lika pålitliga tycker jag. Inte det trygga starka land som jag förespeglades de var under min uppväxt. Övriga västvärlden känns bättre, men jag börjar tvivla på att de som leder USA verkligen är de goda människor jag tror de var fram till 50-60-talet.

Som Sverige och resten av Europa skövlas har jag fått anledning och revidera mina åsikter och ståndpunkter från grunden. Världen har blivit väldigt liten och väldigt osäker...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback