Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-14, 19:20
  #1
Medlem
GanjahSmokes avatar
Om Sverige frågar Ryssarna om vi får vara del av deras militära allians så tror jag dom skulle skratta och tacka ja till det.

Jag tror inte att ryssen skulle invadera oss utan tvärtom hjälpa oss.

Vad skulle fördelarna vara om vi hade en militär allians med Ryssland ?

Och vad skulle nackdelarna vara ?
__________________
Senast redigerad av GanjahSmoke 2014-04-14 kl. 19:22.
Citera
2014-04-14, 19:23
  #2
Medlem
Ode-Ns avatar
Nackdelen skulle va att dom skulle utnyttja Sverige för sina egna militära intressen?
Fördelarna skulle va noll, norden, nato och europa skulle utesluta oss ur alla samarbeten.

De vi skulle göra är en nordisk försvarsunion!
Citera
2014-04-14, 19:26
  #3
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Nackdelen skulle va att dom skulle utnyttja Sverige för sina egna militära intressen?
Fördelarna skulle va noll, norden, nato och europa skulle utesluta oss ur alla samarbeten.

De vi skulle göra är en nordisk försvarsunion!




Varför tror du det ?

55% av tyskarna tycker Putin gör rätt i att invadera Ukraina.
Tyskarna är ju dom som har mest euros.
Vi skapar fred om vi gör detta och det tror jag folk förstår.
Citera
2014-04-14, 19:28
  #4
Medlem
BernardLoutres avatar
Det känns som att det vore bäst att Sverige höll sig utanför andra länders konflikter.
Citera
2014-04-14, 19:30
  #5
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Varför tror du det ?

55% av tyskarna tycker Putin gör rätt i att invadera Ukraina.
Tyskarna är ju dom som har mest euros.
Vi skapar fred om vi gör detta och det tror jag folk förstår.
Sverige har inget att ge Ryssland rent militärt, så vad skulle dom få ut på unionen? Jo, dom skulle dra nytta av Sveriges rent geografiska position.

Vad får vi ut? Dom invaderar oss inte.


Det du säger är att vi borde ge upp innan dom invaderar oss, för att slippa ge upp när dom invaderar oss?
Citera
2014-04-14, 19:41
  #6
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Sverige har inget att ge Ryssland rent militärt, så vad skulle dom få ut på unionen? Jo, dom skulle dra nytta av Sveriges rent geografiska position.

Vad får vi ut? Dom invaderar oss inte.


Det du säger är att vi borde ge upp innan dom invaderar oss, för att slippa ge upp när dom invaderar oss?




Du har bara går på propagandan som judiska medier sprider i Sverige.
Ryssar kommer aldrig invadera Sverige, detta är bara ett spel som USA försöker få oss att tro.
Citera
2014-04-14, 19:45
  #7
Medlem
Fris avatar
Sverige är av väldigt mycket större värde för Ryssland än för NATO. För Ryssland vore vi en port till Nordsjön och en flygbas strax norr om centrala Västeuropa. För NATO är vi bara ett lågvärt bakland som aningen skulle förbättra deras logistik om de fick flyga över oss, istället för över Tyskland/Polen, på väg till Baltikum.

Som alltid i såna förhandlingssituationer så gäller det att värdera sig till det högsta alternativet. Att lägga sig så nära en militärallians med Ryssland, att NATO känner sig nödgade att betala oss vad det kostar att förhindra vår allians med Ryssland. Vilket givetvis är lika mycket som vår allians med Ryssland vore värd för Ryssland. Utan konkreta planer på en allians med Ryssland, så har NATO ingen anledning att betala piss för att vi går med dem. Bjud in en rysk pansarbataljon till övning i Skåne, och ryska flottan i övning längs västkusten, så får vi se vilket bud vi får från NATO för att bli deras medlem.

Dessutom skulle en rysk allians flytta fronten mellan Ryssland och NATO från HÄR! till väster om oss. Den heta potatisen skulle ligga i norrmännens och danskarnas knä. Låt de ta hand om den!

Borgarsossarna, precis som sosseborgarna, strävar efter att bibehålla status quo, alltså att bevara Sverige som en avrustad allianslös buffertzon där stormakterna kan manövrera sina trupper i inledningsskedet till ett nytt världskrig, precis som de gjorde i de tio första länderna som invaderaderades i andra världskriget (Rumänien, Estland, Lettland, Litauen, Finland, Danmark, Norge, Luxemburg, Belgien, Nederländerna) innan två stormakter möttes i verklig strid. Polen i mitten av invasionsserien är enda undantaget, de var både rustade och allierade, men tyvärr ålderdomligt rustade och falskt allierade som inte fick någon hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Nackdelen skulle va att dom skulle utnyttja Sverige för sina egna militära intressen?
Fördelarna skulle va noll, norden, nato och europa skulle utesluta oss ur alla samarbeten.
Jaha, så det är alltså de som utpressar oss, de som hotar oss ifall vi inte gör allting såsom de dikterar!???

Citat:
De vi skulle göra är en nordisk försvarsunion!
Alla politiker i alla partier i alla länder hatar det och har så gjort i snart 100 år. Förstå måste du avskaffa alla politiker som lever idag, sedan kanske du har 50/50 att få din pipedream realiserad med en ny slumpmässig uppsättning politiker.
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-04-14 kl. 19:53.
Citera
2014-04-14, 19:55
  #8
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Sverige har inget att ge Ryssland rent militärt, så vad skulle dom få ut på unionen? Jo, dom skulle dra nytta av Sveriges rent geografiska position.

Vad får vi ut? Dom invaderar oss inte.


Det du säger är att vi borde ge upp innan dom invaderar oss, för att slippa ge upp när dom invaderar oss?

Du missade en liten detalj bara, att Sverige är en av Världens största vapenexportörer
Citera
2014-04-14, 20:32
  #9
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Jaha, så det är alltså de som utpressar oss, de som hotar oss ifall vi inte gör allting såsom de dikterar!???


Alla politiker i alla partier i alla länder hatar det och har så gjort i snart 100 år. Förstå måste du avskaffa alla politiker som lever idag, sedan kanske du har 50/50 att få din pipedream realiserad med en ny slumpmässig uppsättning politiker.
Att EU dikterar och hotar oss kan jag förvisso skriva under på, men en viss form av samarbete ska vi ändå ha kvar (efter att vi lämnar EU) och det gäller ju framförallt med nordvästra europa.

Vad alla politiker i alla partier i alla länder hatar bryr jag mej inte så mycket om, jag menar fortfarande att en nordisk försvarsunion skulle va de bästa.

Om vi alla (spec Sverige) rustade upp till en rimlig nivå, sedan slog våra kloka huvuden samman, så skulle vi klara att försvara oss galant utan att behöva springa jänkarnas ärenden som man blir tvungen till om man går med i nato.

Denna försvarsallians skulle självklart bara handla om att finnas till för att försvara oss vid angrepp och inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Du missade en liten detalj bara, att Sverige är en av Världens största vapenexportörer
Du menar att Ryssland skulle vilja ha våra vapen? Eller är vi ett hot? Fattar inte
Citera
2014-04-14, 20:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Du missade en liten detalj bara, att Sverige är en av Världens största vapenexportörer


Per capita ja. Senast jag kollad så var vår befolkning inte så stor.
Citera
2014-04-14, 20:49
  #11
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Per capita ja. Senast jag kollad så var vår befolkning inte så stor.



Vi bygger några av världens bästa ubåtar och detta kommer ryssen gilla.
Citera
2014-04-14, 21:01
  #12
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Vad alla politiker i alla partier i alla länder hatar bryr jag mej inte så mycket om, jag menar fortfarande att en nordisk försvarsunion skulle va de bästa.
Jag håller med! Men det är "politiskt omöjligt".
Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, lettland, Litauen har det gemensamt att de tillsammans gränsar BARA mot Ryssland (och varandra), om man räknar rimligt havsgränsavstånd (utom de korta landgränserna mellan Danmark mot Tyskland och Litauen mot Vitryssland), kontrollerar Östersjösunden och gränsar till varandra på ett mycket väl sammanhållet sätt.

Om en sådan 7-staters nordisk försvarsunion bildades så skulle det vara historiskt ovanligt lätt att formulera dess intressen och säkerhetspolitiska doktrin. Det vore en sällsynt stabil allians. Även om Norge har föga intresse av östersjön och Estland föga intresse av Ishavet, så är det bara en enda länk mellan det enda till det andra.

Tänk om man lade till Polen till en sån allians! Hur har Slovakien eller Ukrajna med Norge att göra? Plötsligt förloras all geopolitisk rationalitet. En Nordisk-Baltisk allians är det självklart mest rationella alternativet. Det är just därför alla politiker i alla partier i alla länder motarbetar den lösningen så hårt! Politik är per definition att förgöra samhället. Därför står idag svensk trupp i Afghanistan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback