Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 18:16
  #1
Medlem
Hej!

Jag har under en lång tid haft ett stort problem som jag verkligen lider av, men jag tycks inte finna något svar på frågan och tänkte höra med er här på flashback om någon tycks ha en aning om vad det är eller kanske har samma problem-

Jag fick diagnosen IBS i höstas efter en lång tid av oförklarliga magsmärtor efter viss mat. Jag har nu ändrat min kost totalt, och absolut, visst har det blivit bättre. Men jag har ett problem till och det är just denna svullnad. Så fort jag äter för mycket av något , det kan vara vad som helst (som jag enligt min IBS kost kan äta) så vaknar jag alltid upp dagen efter med extrema magsmärtor, svullen över hela kroppen och ont i lederna. Vad kan detta vara? varför binder min kropp sådan extrem mängd vätska när jag ätit för mycket, vilket inte ens behöver vara extrema mängder. JAg äter lagom till vardags, inte mer än vad jag behöver, men så fort jag äter mig riktigt mätt eller onyttig mat så svullnar jag upp. Så sjukt jobbigt för det ända jag kan äta mig riktigt mätt på utan att behöva bli svullen dagen där på är bara sallad. Detta händer inte ofta, men jag är trött på att alltid känna mig hungrig eftersom jag inte kan äta mer för då mår jag skit!

vad tror ni detta kan vara? Jag har ständig ångest över att få gå bort och få äta god mat, eftersom det kommer resultera i att jag inte kan äta allt för att jag får så ont i magen och sväller upp! Mitt självförtroende är på botten. Orkar inte det här
Citera
2014-04-14, 18:39
  #2
Medlem
Du kanske ska börja utesluta ett visst födoämne i taget.
Ät dig mätt men uteslut något du brukar äta, det kan vara en viss grönsak, socker, laktos, gluten, ägg eller annat.
Har du koll på hur mkt vätska och salt du får i dig?
För lite dagbok över kostförändringarna och se till att du håller ut ett par veckor för varje födoämne du tar bort. Ta bara bort en sak i taget, sker ingen förändring efter ca fyra veckor så testa nästa ämne.

Som du beskriver det verkar smärtan och svullnaden ha med kosten att göra och hittar du ämnet din kropp reagerar på så är ju nästa steg att bestämma dig för om du ska utesluta det förevigt eller "unna" dig när du är bortbjuden.
Många människor är ellergiska mot olika födoämnen och man lär sig rätt fort att leva utan och hitta ersättning. Jag är allergisk mot gluten och laktos. Jag lider inte och har inga problem när jag blir bortbjuden, så skäms inte, ta hand om dig istället.
Citera
2014-04-15, 07:21
  #3
Moderator
ofays avatar
Alternativ medicin --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2014-04-15, 20:57
  #4
Medlem
Hallonet11s avatar
Har du testat akupunktur? Jag har fått bukt med en massa "olösliga" problem den vägen. Värt och testa i alla fall om inget annat verkar hjälpa. Du får oftast förslag på läkeörter att inta samtidigt, allt för att harmonisera kroppen som ibland hamnar i obalans av olika anledningar.
Citera
2014-04-15, 21:16
  #5
Medlem
RoaldDahls avatar
Du ska INTE äta sent!
Citera
2014-04-15, 22:25
  #6
Medlem
Nyfiken:vilken kost "kan du äta" och hur har du kommit fram till det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback