Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 17:00
  #1
Medlem
polisensbestiss avatar
Vill säga upp mig då det är tänkt att jag ska börja på min nya arbetsplats på måndag.

Blir tvingad att jobba övertid utan betalt på min nuvarande arbetsplats och har haft strul med lönen varje månad (har inte fått hela lönen utan att behöva säga till och tjata någon gång).
Har funderat på att erbjuda mig att jobba veckan ut så min arbetsgivare har lite tid att hitta en ersättare. Eftersom jag inte har skrivit på något avtal har jag väl ingen uppsägningstid?

Jag är dock rädd att arbetsgivaren blåser mig på mina sista löner (för mars och april) om jag drar så snabbt, är det möjligt? Har varje dag stämplat in och ut så mina arbetstimmar finns registrerade.
Om vi inte har något avtal är han väl ändå skyldig att betala ut lön väl?

Tacksam för tips om hur jag ska gå till väga!
Citera
2014-04-14, 17:32
  #2
Medlem
håll tungan rätt i munnen, det låter som att risken är stor att bli blåst om det är så illa som det låter
Citera
2014-04-14, 18:02
  #3
Medlem
kinesarsles avatar
Ni har ett avtal. Det är bara inte skriftligt.
Citera
2014-04-14, 18:08
  #4
Medlem
Det borde gå att anmäla de där med utebliven lön. Vet inte hur långt man kommer och vilka grunder som behövs men en vän till mig gick tillsammans med 2 andra från samma arbetsplats och sa att de inte fick sina löner. Blev en rättegång pga all skit arbetsgivaren gjort men de fick sina löner tillslut..
Citera
2014-04-14, 18:42
  #5
Medlem
Alla anställningar som inte är avtalade om annat är tillsvidare. Både du och arbetsgivaren har skyldigheter och rättigheter, du kan inte bara dra om en vecka och skita i din uppsägningstid.
Citera
2014-04-14, 20:02
  #6
Medlem
polisensbestiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contr0l
Alla anställningar som inte är avtalade om annat är tillsvidare. Både du och arbetsgivaren har skyldigheter och rättigheter, du kan inte bara dra om en vecka och skita i din uppsägningstid.

Om jag är anställd på timme då?
Citera
2014-04-14, 20:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polisensbestis
Om jag är anställd på timme då?
Då har du antagligen ett muntligt avtal om din timanställning med arbetsgivaren?
Har ni gjort upp i förväg hur länge du ska arbeta hos dom eler kontaktar de dig vid behov?

Enligt LAS finns det inget som heter timanställning. Tillsvidare, visstid och prov är riktiga anställningsformer. Om du arbetar som "inringare" eller typ timmar vid behov har du ingen arbetstimmar avtalade i förtid och kan därför tacka nej till arbetspass. Du är alltså anställd endast de timmar du arbetar.

Någon får gärna fylla i om jag har fel här.
Citera
2014-04-14, 23:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contr0l
Då har du antagligen ett muntligt avtal om din timanställning med arbetsgivaren?
Har ni gjort upp i förväg hur länge du ska arbeta hos dom eler kontaktar de dig vid behov?

Enligt LAS finns det inget som heter timanställning. Tillsvidare, visstid och prov är riktiga anställningsformer. Om du arbetar som "inringare" eller typ timmar vid behov har du ingen arbetstimmar avtalade i förtid och kan därför tacka nej till arbetspass. Du är alltså anställd endast de timmar du arbetar.

Någon får gärna fylla i om jag har fel här.


Jag tror detta stämmer. Visstidsanställning är ex säsong, prov, vikarie osv. Men annars är man tillsvidareanställd.
I mitt avtal (för säsongsarbete) , som typ är taget från interntet? Gäller 2 veckors uppsägningtid från båda hållen.

Prata med din arbetsgivare! Och lönen kan han inte strunta i att betala, prata med någon som verkligen kan sånt eller kolla själv upp i regler eller lagar. Men självklart är han skyldig att betala den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback