Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-14, 16:43
  #1
Medlem
Vi har idag ett läge i Sverige som med lätthet kan betecknas som extremt.
Vanligt folk blir av med jobb pga sina oftast harmlösa åsikter ang. den svenska politiken.
Den statliga repressionen och den massiva mediala stigmatiseringen med bland annat uthängningar av oliktänkande har skrämt upp svenskar rejält.

Detta har lett till att de flesta med avvikande åsikter idag istället väljer att vädra dem anonymt på internet, inget konstigt med det, så är det ju alltid i länder med åsiktsförtryck.

Men allt detta visste nog alla redan.
Nu till poängen.
Både SvP och NMR mer eller mindre kräver av sina deltagare att de ska ställa upp omaskerade och därmed göra sig till fritt villebråd för diverse vänstergrupperingar och massmedia att hänga ut.
I förlängningen så är min åsikt att detta medfört att nationalister nästan alltid är färre än sina antagonister då folk inte vågar sig ut.

Skulle vi istället acceptera mångas önskan om att kunna visa sina åsikter semi-anonymt utanför internet så tror jag att det relativt snabbt skulle kunna få otroligt många fler att våga ansluta och maktbalansen på gatan skulle iom det ändras till våran fördel.
Detta skulle medföra många positiva effekter.

- De som deltagit i en demonstration får mersmak och mod, när de kommer hem kommer de vara stärkta och ännu mer övertygade om sin sak, många kommer "komma ut" inför sin omgivning och därmed kanske dyker upp omaskerad vid nästa demo.

- Desto fler desto bättre, på alla sätt och vis.

Det enda motargumentet jag kan komma på är "men det ser inte bra ut och media kan exploatera det"..
Hallå, öppna ögonen och läs en tidning eller titta på en nyhetsrapportering, media vinklar ALLTID ALLTING emot nationalister, finns det inget "dåligt" att rapportera så ljuger de ihop något.
Det finns INGEN anledning att bry sig om det.
Det är betydligt bättre att de rapporterar om den massiva "judegasarnazi-demon" med en bild på någon maskerad motståndsman, än att de rapporterar om den lilla "judegasarnazi-manifestationen" med en bild på någon stackare som blir uthängd.

Detta är min åsikt.
Vad är eran?
Citera
2014-04-14, 18:10
  #2
Medlem
Motståndsrörelsen lät folk som ville vara maskerade vara det under Gyllene gryning-demonstrationen. Att våra egna aktivister skulle framträda maskerade under flygbladsutdelningar där man kommunicerar med allmänheten är dock en absurd tanke. Men när man affischerar eller blir attackerade av vänsterextremister så kan maskering vara bra att ha.
Citera
2014-04-14, 18:21
  #3
Medlem
rockingnrollings avatar
för både nassar o antisidan gäller ju att bedömma hur lämpligt det är med maskering. rev front har inte maskering på sig när de patrullerar områden eller delar ut flygblad och inte heller alltid när dom står med banners på gatorna. men skulle dom hitta nazister på gatan så ringer de ju upp gänget o maskerar sig o sen drar till attack. Smr har aldrig maskering förutom när det ska bli trubbel, i kärrtorp tex märker man hur de förberett sig med maskering. så båda sidorna här kör lite med samma stil fast smr är mindre maskerade.
Citera
2014-04-14, 18:26
  #4
Medlem
Ahrkantoss avatar
Fel. De flesta svenskar uttrycker sina åsikter relativt obehindrat på exempelvis sociala medier som Facebook. Nätaktivism är något som ligger mer i svenskens introverta och resultatorienterade natur.

Däremot kan det finnas andra gruppsykologiska fördelar (ex: deindividuation*) med maskering som organisatörer av olika bör ta med i beräkningen.

I övrigt så har kvantitet inget större egenvärde. Många verkar gå runt och drömma om massiva protester och tro att det skulle vara lösningen. Så är det givetvis inte alls. Däremot är massiva protester enklare att regissera när man besitter verklig makt. Men det är fortfarande bara en obetydlig detalj i sammanhanget. Det är mycket enklare att tänka resurssnålt och hur ett litet antal aktivister kan uppnå maximal effekt istället.

Nationalister har mycket att vinna på att ta lärdom av Pussy Riot istället för att agera nyttiga idioter åt dem. Vilket är vad som sker idag när man rapporterar om deras aktioner i text och bild, så att deras budskap sprids åt dem.

Vad som är riktigt däremot är att man inte ska bry sig om medias smutskastning. Gammelmedia är endast en kanal som kan användas i marknadsföringssyfte för att lyfta fram de egna grupperna eller en politisk agenda. Det är vad man själv skriver och gör som är av vikt när folk sedan verkligen ska bilda sig en uppfattning om nationalister.



* Läsvärt om deindviduation:
http://youarenotsosmart.com/2011/02/10/deindividuation/
Citera
2014-04-14, 19:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Motståndsrörelsen lät folk som ville vara maskerade vara det under Gyllene gryning-demonstrationen.
Det låter ju bra.
Och ni samlade väl som jag minns över 100pers på väldigt kort tid och lite annonsering?
Jag visste då inte om det iaf.
Men jag tror att bilden av att det är "ok" måste sätta sig innan det får större effekt också.
Man måste låta folk visa sig anonymt vid ett flertal manifestationer/demonstrationer för att det ska få den där effekten att nät-"aktivisterna" vågar sig ut tror jag.

För att ge ett nutida exempel så kan jag nämna "de odödliga" i Tyskland, som har en väldigt liknande, om inte t.om värre situation än oss.
Där mobiliserade man hundratals personer helt utan annonsering och det växte så snabbt och så mycket att staten valde att förbjuda, förfölja och fängsla deltagare.
Det visar lite behovet som finns.

Exempel: DIE UNSTERBLICHEN in Stolpen


Citat:
Att våra egna aktivister skulle framträda maskerade under flygbladsutdelningar där man kommunicerar med allmänheten är dock en absurd tanke.

Naturligtvis.
Citera
2014-04-14, 19:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Motståndsrörelsen lät folk som ville vara maskerade vara det under Gyllene gryning-demonstrationen. Att våra egna aktivister skulle framträda maskerade under flygbladsutdelningar där man kommunicerar med allmänheten är dock en absurd tanke. Men när man affischerar eller blir attackerade av vänsterextremister så kan maskering vara bra att ha.

Tänkte precis skriva att NMR verkar ha öppnat upp för maskering,det funkar ju som du skriver i ett demotåg eller om det skulle smälla.Man står ju inte gärna och samtalar maskerade.

Men man bör också skilja på NMR och SVP,NMR har allt att vinna på maskering och SVP allt att förlora då SVP valt att spela med i det demokratiska spelet vilket NMR står utanför.

SVP är beroende av en "öppen" nisch och det är den strategin dom kör, att då gå i deras tåg "black block" klädd och maskerad skulle göra mer skada än nytta.
Citera
2014-04-14, 20:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
SVP är beroende av en "öppen" nisch och det är den strategin dom kör, att då gå i deras tåg "black block" klädd och maskerad skulle göra mer skada än nytta.

Maskering innebär ju inte per definition "black block".
Varför skulle det göra mer skada än nytta?
Citera
2014-04-14, 20:03
  #8
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Att sätta upp affischer är ett "brott" ("olaga affischering") därför är det smart att antingen vara maskerad eller undvika folk och poliser när man sätter upp affischer. På samma sätt är det smart att vända ryggen till kameran eller vara maskerad om man ska dokumentera när en affisch sätts upp. Det handlade alltså inte om att vara rädd för vänsterextremister, som du felaktigt påstod och grinade över.

Nationalister är ju verkligen i underläge i dagens läge.

Bra då att tillämpa lite gerilla-taktik, vara undercover och utföra hit and run operationer.
Citera
2014-04-14, 20:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Maskering innebär ju inte per definition "black block".
Varför skulle det göra mer skada än nytta?

För att det inte ger ett trevligt,öppet intryck.
Det ser aggressivt ut med massa maskerade deltagare därför skulle det skada SVP´s "anseende".
Citera
2014-04-14, 20:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
För att det inte ger ett trevligt,öppet intryck.
Det ser aggressivt ut med massa maskerade deltagare därför skulle det skada SVP´s "anseende".

Hur f*n skulle SvP's anseende kunna skadas mer i allmänhetens ögon?
Jag tror knappast svensson bryr sig särskillt mycket ifall de onda dödsknarkarnazisterna är maskerade eller ej.
Vad som däremot skulle kunna attrahera folk och skapa vind i seglen är maffiga manifestationer och kontroll över gatan.
Citera
2014-04-14, 20:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Hur f*n skulle SvP's anseende kunna skadas mer i allmänhetens ögon?
Jag tror knappast svensson bryr sig särskillt mycket ifall de onda dödsknarkarnazisterna är maskerade eller ej.
Vad som däremot skulle kunna attrahera folk och skapa vind i seglen är maffiga manifestationer och kontroll över gatan.

Jag säger inte emot dig.Men SVP har valt den strategi dom nu går efter i den ingår inte att "ta kontroll över gatan" utan man uppvisar en fin "politiker fasad" man vill framstå som snälla rumsrena politiker,man använder sig av en nedtonad retorik osv.
Att då tillåta maskering på demonstrationerna skulle motverka deras nuvarande strategi.
Citera
2014-04-14, 20:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
Jag säger inte emot dig.Men SVP har valt den strategi dom nu går efter i den ingår inte att "ta kontroll över gatan" utan man uppvisar en fin "politiker fasad" man vill framstå som snälla rumsrena politiker,man använder sig av en nedtonad retorik osv.
Att då tillåta maskering på demonstrationerna skulle motverka deras nuvarande strategi.

Man vill också framstå som ett radikalt och oppositionellt alternativ till dagens politiskt korrekta sfär.
Man vill även framstå som ett folkligt parti med rötterna i folkdjupet, och folket idag är tyvärr rädda för regimens repressalier mot oliktänkande.
Kom också ihåg hur Gyllene Gryning sköt i höjden ungefär samtidigt som de tog kontroll över gatan.
Ja, väldigt annorlunda situationer, men att kunna agera fritt ute i samhället såsom GG kan idag är ovärdeligt och en absolut förutsättning för att kunna växa sig (tillräckligt)stora.


Jag förstår att när jag säger "maskering" så får du direkt en bild av black block och AFA stuk på det hela, men jag tänker mig att det nog kan finnas lämpliga alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback