Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 12:31
  #1
Medlem
borg86s avatar
Hej

Jag letar efter en bärbar för främst HD film redigering, photoshop och för att se på HD filmer. Det kommer vara det tyngsta jag kommer göra med min dator. Det kan hända att jag spelar lite Starcraft 2 på den men då i absolut lägsta kvalite och inget som kommer prioriteras alls. Jag är öppen för en macbook pro, air eller retina också.

Krav: Bakbelyst tangentbord, minst 13 tum, max 10k och så lätt så möjligt.


Jag har kollat igenom en hel del datorer från flera butiker på nätet och har en del frågor.

#Märke: Vilket märke ska man undvika för bärbara och vilka ska man satsa på?
#Processor: AMD eller Intel?
#Ultrabook eller vanlig?
#Mac eller PC?
#Tillbehör man ska ha till en bärbar eller för grejer jag nämnt att jag ska göra.

Datorer jag just nu tittar på:

http://www.netonnet.se/art/dator/lap...o/195352.6023/

http://www.netonnet.se/art/dator/lap...o/195354.6023/
__________________
Senast redigerad av borg86 2014-04-14 kl. 12:39.
Citera
2014-04-14, 12:37
  #2
Medlem
Prisklass under 10k?
Citera
2014-04-14, 12:38
  #3
Medlem
borg86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Prisklass under 10k?

mellan 5k-10k
Citera
2014-04-16, 19:54
  #4
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borg86
mellan 5k-10k

Med dina krav kan apple bara erbjuda en produkt och det är:
Citat:
MacBook air 13 tum
1,3 GHz Dual-Core Intel Core i5-processor
Intel HD 5000
4 GB RAM minne
128 GB SSD

Pris: 9.995,00 kr
Vill du komma billigare undan så se på MacBook Är 11" Fast den är mindre än du vill ha.
Citera
2014-04-16, 20:04
  #5
Medlem
svampbobcirkels avatar
Lenovo ideapad z510

i7 processor
8 gb ram
hybrid hårddisk 8 gb ssd 1000gb hdd
15.6" full hd skärm
externt grafikkort med 2gb grafikminne.

jag har ungefär samma krav som dig och denna datorn verkar vara mer än duglig för bildredigering samt spel. har länge själv kollat på den och funderat på att köpa den men har inte riktigt vågat slå till än
Citera
2014-04-16, 21:30
  #6
Medlem
borg86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampbobcirkel
Lenovo ideapad z510

i7 processor
8 gb ram
hybrid hårddisk 8 gb ssd 1000gb hdd
15.6" full hd skärm
externt grafikkort med 2gb grafikminne.

jag har ungefär samma krav som dig och denna datorn verkar vara mer än duglig för bildredigering samt spel. har länge själv kollat på den och funderat på att köpa den men har inte riktigt vågat slå till än

Jag har bestämt mig för att köpa en bärbar från mysn.se istället. Man får välja själv vad man ska ha i datorn och man får sjukt mycket mer dator för pengarna. 15.6 tum datorerna var dock lite mycket väll över min budget och lite väll tunga(2.7kg). 13 tummarna väger 2kg. Det finns mycket recensioner på nätet om datorerna och dom är erkänt grymma spel datorer. Dom sponsrar även spel events och lag i SC2 och LoL. Jag hade inte en blekaste aning om vad detta var för företag men har kollat upp dom noga och det är ett tysk företag som funnits i några år. Så har du en budget på 9k-15k så är detta DET valet för en kraftful bärbar.
Citera
2014-04-17, 17:04
  #7
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borg86
Jag har bestämt mig för att köpa en bärbar från mysn.se istället. Man får välja själv vad man ska ha i datorn och man får sjukt mycket mer dator för pengarna. 15.6 tum datorerna var dock lite mycket väll över min budget och lite väll tunga(2.7kg). 13 tummarna väger 2kg. Det finns mycket recensioner på nätet om datorerna och dom är erkänt grymma spel datorer. Dom sponsrar även spel events och lag i SC2 och LoL. Jag hade inte en blekaste aning om vad detta var för företag men har kollat upp dom noga och det är ett tysk företag som funnits i några år. Så har du en budget på 9k-15k så är detta DET valet för en kraftful bärbar.

Skulle aldrig själv våga köpa från en sådan sida eller rekommendera någon annan att göra det heller.
Känns precis som "Datorbutiken" Ett snyggt yttre och tuff hemsida.

Kontakt med företaget sker genom ett Mobilnummer som inte har någon ägare.
Seriösa företag har ALLTID ett riktigt telefonnummer.
Luktar oprofessionellt och bedrägeri lång väg.

Mitt råd: Håll dig borta om du inte vill bli blåst.
Citera
2014-04-17, 17:40
  #8
Medlem
Nyanpasus avatar
Köp en Mac typ 13” har en sådan och den är bra.
Citera
2014-04-17, 18:05
  #9
Medlem
borg86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Skulle aldrig själv våga köpa från en sådan sida eller rekommendera någon annan att göra det heller.
Känns precis som "Datorbutiken" Ett snyggt yttre och tuff hemsida.

Kontakt med företaget sker genom ett Mobilnummer som inte har någon ägare.
Seriösa företag har ALLTID ett riktigt telefonnummer.
Luktar oprofessionellt och bedrägeri lång väg.

Mitt råd: Håll dig borta om du inte vill bli blåst.

Du har en poäng och jag blev osäker väldigt fort. Men det tog mig kanske 5 min att kolla upp att med 99.9% säkerhet att detta inte är fake. Du kan kolla upp deras internationella sida: http://www.mysn.eu/index.php. Välj sedan "Support">> drivrutiner >> klicka på den svenska flaggan uppe till höger >> http://www.mysn.eu/se/. Du hamnar då till den svenska sidan och scrollar du ner så ser du deras svenska facebook sida.

Du har all anledning att tveka och det gjorde jag också i början men detta är inget skit företag om du kollar upp dom. Kan nog knappast jämföra med datorbutiken. Är du riktigt nojig så kan du alltid beställa från deras internationella sida.
Citera
2014-04-17, 18:48
  #10
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borg86
Du har en poäng och jag blev osäker väldigt fort. Men det tog mig kanske 5 min att kolla upp att med 99.9% säkerhet att detta inte är fake. Du kan kolla upp deras internationella sida: http://www.mysn.eu/index.php. Välj sedan "Support">> drivrutiner >> klicka på den svenska flaggan uppe till höger >> http://www.mysn.eu/se/. Du hamnar då till den svenska sidan och scrollar du ner så ser du deras svenska facebook sida.

Du har all anledning att tveka och det gjorde jag också i början men detta är inget skit företag om du kollar upp dom. Kan nog knappast jämföra med datorbutiken. Är du riktigt nojig så kan du alltid beställa från deras internationella sida.

Ditt val helt och hållet var du vill satsa dina pengar.
Kollade upp adressen där företaget ska ligga.
Citat:
https://www.google.se/maps/@59.30184...XHHWMtjEKg!2e0
Känns inte som att det gömmer sig något stort datorbyggarföretag där inte.

Men som sagt, ditt beslut dina pengar.
(lycka till)
Citera
2014-04-17, 23:28
  #11
Medlem
borg86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Ditt val helt och hållet var du vill satsa dina pengar.
Kollade upp adressen där företaget ska ligga.

Känns inte som att det gömmer sig något stort datorbyggarföretag där inte.

Men som sagt, ditt beslut dina pengar.
(lycka till)

Det där är knappast deras huvudkontor. Förmodligen bara ett liten verkstad eller lager där dom skickar delar från eller lagar datorn om det skulle behövas. Deras riktiga kontor ligger i Tyskland eftersom detta är ett tysk företag. Du kan väll inte tro att ett stort företag ska ha ett sånt litet kontor men sponsrar lag för flera hundra tusen? Det finns som sagt recensioner på youtube och nätet. Men vill du inte satsa på dom så är det ditt val. Deras FB sida är verifierad vilket betyder att dom är erkända. Har över 100k personer som gillar dom, eftersom detta är ett företag inriktad för gaming så är en stor del av personerna väldigt kunniga om datorer och nätet. Finns inte en chans att 100k+ hade gillat dom då plus att väldigt mycket negativt hade skrivits om dom på nätet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback