Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 03:23
  #1
Medlem
Hej flashback!

För ca två månad sedan så arbetade jag på en resturang i Oslo. Men sa sedan upp mig efter två veckor för fick ett bättre jobb. Jag har nu fortfarande inte fått lönen ifrån dem. Så min fråga är hur jag ska gå tillväga för att kunna få den lön som jag skall ha ifrån dem. Vem kan jag vända mig till? Samt ska jag polisanmäla dem? Eller blir det bara en alldeles för stor konstnad för mig om det skulle gå till rättegång?

Svar uppskattas starkt! Tack skall ni ha!

Mvh
Esb
Citera
2014-04-14, 07:27
  #2
Medlem
Vänd dig till NAV där kan du få hjälp med arbetsfrågor. Antagligen får du någon slags kontakt med en jurist där ni går igenom dina rättsliga utsikter.Vad har du som styrker att du jobbat på detta ställe?
Skrev du kontrakt? Anställningsavtal? Va bered på att behöva alla papper du kan tänka dig.

Har du kontaktat din arbetsgivare på restaurangen? Sätt inte igång nåt innan du själv har krigat lite.
__________________
Senast redigerad av appael 2014-04-14 kl. 07:30.
Citera
2014-04-14, 09:29
  #3
Medlem
Baalzamons avatar
Har man slutat efter bara två veckor har man ju i princip inte dragit in några pengar för arbetsgivaren eftersom det tar tid att komma igång och bli lönsam. Två gånger har jag slutat jobb efter en vecka eftersom det inte funkade på de arbetsplatserna, och båda gångerna har jag låtit bli att ens försöka få lön.
Citera
2014-04-14, 10:34
  #4
Medlem
Daineas avatar
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210

Varsågod.
Citera
2014-04-14, 15:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appael
Vänd dig till NAV där kan du få hjälp med arbetsfrågor. Antagligen får du någon slags kontakt med en jurist där ni går igenom dina rättsliga utsikter.Vad har du som styrker att du jobbat på detta ställe?
Skrev du kontrakt? Anställningsavtal? Va bered på att behöva alla papper du kan tänka dig.

Har du kontaktat din arbetsgivare på restaurangen? Sätt inte igång nåt innan du själv har krigat lite.

Jag har kontrakt där det står att jag är timanställd. Plus att vi skrev i en bok varje gång vi jobbade som kom ifrån skatteetaten, jag har ringt och smsat i princip varje dag och varje gång jag frågar efter dem så säger han "men vi har ju fört över dina pengar" och tillslut kommer det oftast fram till att jag måste skicka alla mina uppgifter till deras "revisor" så att de kan skicka över dem. Så jävla trött blir jag på dem.
Citera
2014-04-14, 15:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Har man slutat efter bara två veckor har man ju i princip inte dragit in några pengar för arbetsgivaren eftersom det tar tid att komma igång och bli lönsam. Två gånger har jag slutat jobb efter en vecka eftersom det inte funkade på de arbetsplatserna, och båda gångerna har jag låtit bli att ens försöka få lön.


Jojo, men det blir ju en ca 10.000 och det hade varit skönt att få dem. Rätt ska vara rätt.
Citera
2014-04-14, 15:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210

Varsågod.

Där du! tack ska du ha!
Citera
2014-04-14, 21:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Har man slutat efter bara två veckor har man ju i princip inte dragit in några pengar för arbetsgivaren eftersom det tar tid att komma igång och bli lönsam. Två gånger har jag slutat jobb efter en vecka eftersom det inte funkade på de arbetsplatserna, och båda gångerna har jag låtit bli att ens försöka få lön.

Är du helt seriös?! Så ditt råd till ts är att han ska vara lika dum som dig?
Citera
2014-04-14, 22:13
  #9
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Är du helt seriös?! Så ditt råd till ts är att han ska vara lika dum som dig?
Ja, det är korrekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback