Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 00:49
  #1
Medlem
Hej, har haft mycket kontakt ända sen jag varit liten och kom att tänka på en sak. Kan socialen få information om mig som finns på försäkringskassan? Vill inte starta en diskussion och jag vill inte berätta varför jag undrar det. förväntar mig endast svar på min fråga.
Kan tillägga att jag fortfarande har kontakt med socialen just nu.
Jag är tacksam för svar som kan hjälpa mig!

Mvh.
Citera
2014-04-14, 00:51
  #2
Medlem
Myndigheter sammarbetar och delar med sig av information för att minska t.ex. bidragsfusk. Så det är mycket möjligt att socialen har samma information som försäkringskassan.
Citera
2014-04-14, 01:00
  #3
Medlem
jenny.perssons avatar
Beror på vilken sorts information det gäller och vilken sorts handläggare på socialen du har.

En som sköter ditt ekonomiska dvs en socialsekreterare inom försörjningsstöd kan oftast endast se information om dig gällandes dina utbetalningar ifrån FK. Finns inlagt i programmen på deras datorsystem.
Det andra kan de inte se.

Gäller det en soc-utredare kan de i princip begära ut alla papper om dig och detta gäller även din läkarjournal (något få vet om men så är det i alla fall).

Du skall även veta att sekretessen är sträng och att alla som loggar in i din mapp kommer att registreras, precis som hos läkaren. Sp lille soc-tanten på ekonomiskt bistånd kan inte se vad nästa lilla soc-tant håller på med. Då blir hon prickad och det får konsekvenser.

Hoppas det var till någon hjälp och har du fler frågor är det bara att fråga på.
Citera
2014-04-14, 01:32
  #4
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gillarbajs
Hej, har haft mycket kontakt ända sen jag varit liten och kom att tänka på en sak. Kan socialen få information om mig som finns på försäkringskassan? Vill inte starta en diskussion och jag vill inte berätta varför jag undrar det. förväntar mig endast svar på min fråga.
Kan tillägga att jag fortfarande har kontakt med socialen just nu.
Jag är tacksam för svar som kan hjälpa mig!

Mvh.

Sekretessbelagd information behöver de en fullmakt på. Om du ansöker om försörjningsstöd kan de behöva befogenhet även då, inte 100% säker dock.
Citera
2014-04-14, 01:39
  #5
Medlem
jenny.perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Sekretessbelagd information behöver de en fullmakt på. Om du ansöker om försörjningsstöd kan de behöva befogenhet även då, inte 100% säker dock.

Det kan du glömma min vän.

Det finns en liten söt flik i programmet Procapita som det står "FK" på. Klickar du på den får du upp alla uppgifter om dig och de som bor i ditt hushåll (dvs barn som du har vårdnad om).

Helt underbart verktyg för med detta kan man direkt se alla utbetalningar som gjorts och även kommande utbetalningar.

Är här 100% säker och ni kan ju gissa hur.
Citera
2014-04-14, 01:42
  #6
Medlem
Hmm.. okej, tack för alle svar! det var till hjälp. Men okej, kan väl berätta vad det gäller, skäms egentligen lite även fast att jag är anonym. Ja, jag lever på soc-bidrag för TILLFÄLLET. fick sedan för några dagar sen reda på att jag sen februari har har rätt till aktivitetsstöd ifrån försäkringskassan eftersom att jag har varit inskriven i arbetsförmedlingen i 3 månader. men om jag drar ut dom pengarna från försäkringskassan så ser soc det och drar av det ifrån de pengar som soc ska ge mig. Det jag har gjort nu är att ändra mina utbetalningar ifrån FK till ett annat konto som inte är kopplat till mig. Kan socialen se det ändå? Vet att det egentligen är fel att göra så och att jag borde va nöjd över att jag ens får minsta lilla hjälp men har massa skulder som jag gärna vill betala tillbaka och bli kvitt med.

Mvh.
Citera
2014-04-14, 01:49
  #7
Medlem
jenny.perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gillarbajs
Hmm.. okej, tack för alle svar! det var till hjälp. Men okej, kan väl berätta vad det gäller, skäms egentligen lite även fast att jag är anonym. Ja, jag lever på soc-bidrag för TILLFÄLLET. fick sedan för några dagar sen reda på att jag sen februari har har rätt till aktivitetsstöd ifrån försäkringskassan eftersom att jag har varit inskriven i arbetsförmedlingen i 3 månader. men om jag drar ut dom pengarna från försäkringskassan så ser soc det och drar av det ifrån de pengar som soc ska ge mig. Det jag har gjort nu är att ändra mina utbetalningar ifrån FK till ett annat konto som inte är kopplat till mig. Kan socialen se det ändå? Vet att det egentligen är fel att göra så och att jag borde va nöjd över att jag ens får minsta lilla hjälp men har massa skulder som jag gärna vill betala tillbaka och bli kvitt med.

Mvh.

När du lämnar in din ansökan så krävs kontoutdrag från de senaste 3 månaderna.
Du skall lämna in din deklaration och uppgifter från skatteverket.
Så fort man knappar in dina uppgifter i din "mapp" så kommer det att plinga i rutan och alla info kommer till handläggaren.

Du kommer att få ett återkrav istället om du försöker få ut pengar som du inte är berättigad till som sedan går till fogden.

Dina gamla skulder är ingen förmildrande omständighet och skulder är inget som soc hjälper dig med.

lycka till.
Citera
2014-04-14, 01:56
  #8
Medlem
Jo, jag vet, har lämnat in uppgifter från skatteverket och konto utdrag för 3 månader första gången jag sökte bidrag från socialen. nu lämnar jag endast en månads kontoudrag och fyller i en blankett. men har ändrat från FK så att mina utbetalningar kommer till ett annat konto. så det är inget som syns i papper när jag lämnar in vanliga ansökan till socialen så via den vägen kommer dom inte få reda på något. kan Socialen gå in på FK och se i min profil att jag ändrat mina utbetalningar till ett annat konto?

Mvh
Citera
2014-04-14, 02:01
  #9
Medlem
jenny.perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gillarbajs
Jo, jag vet, har lämnat in uppgifter från skatteverket och konto utdrag för 3 månader första gången jag sökte bidrag från socialen. nu lämnar jag endast en månads kontoudrag och fyller i en blankett. men har ändrat från FK så att mina utbetalningar kommer till ett annat konto. så det är inget som syns i papper när jag lämnar in vanliga ansökan till socialen så via den vägen kommer dom inte få reda på något. kan Socialen gå in på FK och se i min profil att jag ändrat mina utbetalningar till ett annat konto?

Mvh

Det vet jag faktiskt inte, minns det ej. Men de ser dina utbetalningar och de är i ditt namn så vilken skulle då annars ha tagit ut pengarna? soc-kärringar är dumma men alla där är inte dumma i huvudet och datorsystemet är gjort för att även dessa korkade kärringar skall kunna se och göra korrekta utbetalningar.

Sedan så har jag även för mig att du skall lämna in en "handlingsplan från AF" där står ju att du fått utbetalt en eller flera summor pengar. Detta kommer din handläggare att se och fråga vart du gjort av dessa pengar.

Tyvärr min vän, när det gäller pengar är det bara svartskallar som kan blåsa soc på pengar och detta tack vare de alla har en förmögenhet tidigare som de har på hemliga utländska konton.

Men alla infon från FK ser soc och är det något man inte fattar i systemet så har man ett direkt nummer som man slår och får svar på 30 sekunder.
Citera
2014-04-14, 02:17
  #10
Medlem
okej! tack för att du tog dig tid för att svara på mina frågor!

Mvh
Citera
2014-04-14, 02:19
  #11
Medlem
jenny.perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gillarbajs
okej! tack för att du tog dig tid för att svara på mina frågor!

Mvh

Varsågod.
Hoppas det var till någon hjälp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback