Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 08:36
  #169
Medlem
[quote=ScottWalter|48417705]
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart

I det stora generella bilden jag drog, så finns det klart ett "uppåt".

Du har fel. Det finns ett ScottWalter-uppåt, inbilla dig inte en sekund att det är något objektivt. Det är ditt eget tyckande. Bara för att jag tycker spenatsoppa är vidrigt, och säkert kan hitta tusentals som håller med mig, så är det bara vad jag tycker.

Du är postmodernist. Det finns inga sanningar, förutom min sanning, den är ett undantag från det postmoderna paradigmet.
Citera
2014-04-23, 13:13
  #170
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det är ett objektivt konstaterande, ja. Därför spelar hans avsikter med sympatierna mindre roll.
Nej, det är din högst subjektiva personliga åsikt. Virtanens åsikter är ganska viktiga i sammanhanget om du ska försöka kritisera Virtanens åsikter.

Citat:
Det är väl självklart. Även om de kanske inte skulle dra en omedelbar ekonomisk vinning så hoppas de ju på vinster i ett bättre tryggare samhälle som gynnar dem.
Det är högst tveksamt om alla dessa människor faktiskt skulle motivera sin poltitiska läggning med att de skulle få ut någon sådan personlig fördel på sikt.

Citat:
Det håller jag inte alls med om. Hade de varit lika intresserade av resultat hade de inte uteslutande byggt sina förslag på känslomarkörer – rättvisa, trygghet, allas lika värde etc etc.
Aldrig att man får höra en vänsterpartist säga "Om vi gör X så kommer skoleleverna bli vassare och duktigare i skolan vilket resulterar i Y bättre betyg". Istället hör vi "Högerpolitik sätter press på elever, och de mår dåligt. Vi måste få en mysigare och mindre resultasttttinriktad skola". Det gäller alla tänkbara områden. Ingenting ska bli bättre, bara rättvisare. Så fort vi nått rättvisa, jämställdhet och trygghet via "gemensamt" ägande så kommer nirvana till oss, och allt blir superbra.
Ser du något parti motivera sin utbildningspolitik på ett sådant sätt? Vidare så får jag väl konstatera att strävan efter rättvisa är precis like inriktiad på det faktiska utfallet som som strävan efter andra resultat. Att du sedan inte råkar gilla just det målet är i sammanhanget betydelselöst.

Citat:
Nu gör du vad du anklagar mig för att göra i första stycket. Du bara konstaterar att du inte håller med. Jag har kommit med några mycket starka incitament och anledningar till varför diskrimineringslagarna är kontraproduktiva, men du säger bara att lagen är det enda sättet att komma till rätta med saker och ting.
Nej, däremot konstaterar jag att ditt påstående "om vi tar bort lagen mot diskriminering kommer de som ägnar sig åt diskriminering att drabbas hårdare än de gjorde innan" är så urbota korkat och kontraintuitivt att formulerandet av motargument är överflödigt. Du har ju inte precis lagt fram några som helst incitament.

Citat:
Det finns inga "bemärkelser" vad gäller äganderätten. Det är en absolut rättighet. Och återigen – om jag säger att det blir färre kränkningar och värre efterverkningar för den som kränker om vi tar bort DO och diskrimineringslagarna, då är det dessa punkter du måste bemöta. Det gör du inte.
Det gör det naturligtvis, även om du i din svartvita världsbild har svårt att uppfatta det. Jag känner nog inte riktigt att jag tar dina punkter på så stort allvar när du helt saknar underlag för din uppfattning, så jag måste faktiskt inte göra någonting här.
__________________
Senast redigerad av Disciplina 2014-04-23 kl. 13:45.
Citera
2014-04-23, 13:17
  #171
Medlem
[quote=Mangart|48492723]
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

Du har fel. Det finns ett ScottWalter-uppåt, inbilla dig inte en sekund att det är något objektivt. Det är ditt eget tyckande. Bara för att jag tycker spenatsoppa är vidrigt, och säkert kan hitta tusentals som håller med mig, så är det bara vad jag tycker.

Du är postmodernist. Det finns inga sanningar, förutom min sanning, den är ett undantag från det postmoderna paradigmet.

Nej visst i kontexten fattig och rik så klart den fattiga kan ju självklart vara uppåt.
i kontexten: med makt eller utan så klart den utan kan ju vara uppåt.
I kontexten: med möjligheter eller utan möjligheter så självklart den utan möjligheter har ju alla möjligheter på sin sida...



de flesta situationer är självklart mer komplexa än svart-vitt, men man måste ändå klara att plocka ner begreppen till att gälla just det man pratar om.
__________________
Senast redigerad av ScottWalter 2014-04-23 kl. 13:19.
Citera
2014-04-23, 13:25
  #172
Medlem
Felstavarens avatar
Ända sedan kvinnlig rösträtt infördes på 20-talet har det funnits fler röstberättigade kvinnor än män i Sverige. Är svenska kvinnor masochister?
Citera
2014-04-23, 13:37
  #173
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nej, det är din högst subjektiva personliga åsikt. Virtanens åsikter är ganska viktiga i sammanhanget om du ska försöka kritisera Virtanens åsikter.

Ser du något parti motivera sin utbildningspolitik på ett sådant sätt? Vidare så får jag väl konstatera att strävan efter rättvisa är precis like inriktiad på det faktiska utfallet som som strävan efter andra resultat. Att du sedan inte råkar gilla just det målet är i sammanhanget betydelselöst.

Det är inte betydelselöst, det som är betydelselöst är anledningarna till att man gillar vänsterpolitik. Vänsterpolitik kommer ofelbart resultera i ett sämre samhälle, och då är ambitioner, avsikter, önskningar och förhoppningar inte mycket värt.

Citat:
Nej, däremot konstaterar jag att ditt påstående "om vi tar bort lagen mot diskriminering kommer de som diskrimineras att drabbas hårdare än de gjorde innan" är så urbota korkat och kontraintuitivt att formulerandet av motargument är överflödigt. Du har ju inte precis lagt fram några som helst incitament.

Du tänker alltså inte bemöta mina argument för att det är bättre att ta bort lagstiftningen, utan nöjer dig med att säga att det är kontraintuitivt. Du kanske ska ta din intuition och köra upp den i häcken? Där gör den sannolikt större nytta än i en fråga om logik.

Citat:
Det gör det naturligtvis, även om du i din svartvita världsbild har svårt att uppfatta det. Jag känner nog inte riktigt att jag tar dina punkter på så stort allvar när du helt saknar underlag för din uppfattning, så jag måste faktiskt inte göra någonting här.

Det går alltså inte tala med en etatist utifrån rättsprinciper. Då vet vi, och så lämnar jag diskussionen med den insikten.
Citera
2014-04-24, 02:14
  #174
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Ända sedan kvinnlig rösträtt infördes på 20-talet har det funnits fler röstberättigade kvinnor än män i Sverige. Är svenska kvinnor masochister?

Känns lite som om du skyller på offret istället för att lägga skulden på de manliga förtryckarna nu.
Citera
2014-05-05, 18:05
  #175
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
När det är frågan om Virtanen och andra kuvade män inom media så kan man anta följande:

- De handlar på chefens order.
- Cheferna närmast omkring dem är fega och opportunistiska kräk (möjligtvis vill de öka sina chanser att få feministf*tta). Bland cheferna finns det också rabiata feministkvinnor. De har också militanta kvinnliga jobbarkompisar.
- Högst upp finns också manliga chefer och ägare som bossar, de skiter dock i feministtjafset utan räknar bara pengarna på väg till banken. De kommer aldrig att påverkas nämnvärt av ett mer feminazistiskt samhälle. De har sitt på det torra och har nog inte heller problem med att ragga upp brudar.

När det gäller Virtanen så har han ju tafs-skandalen att göra avbön för. Och bästa sättet är ju att ensidigt hylla feminismen och racka ner på mannen. Vem vet, det kanske t o m är en förutsättning för att han ska få fortsätta skriva för AB. Frågan är ju om han inom överskådlig tid kan få nåt annat jobb.
Så det är bara att ta skeden i vacker hand!
Citera
2014-05-06, 14:08
  #176
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Dessutom arbetar kvinnor i hemmet i betydligt högre grad än män, obetalt arbete. så totalt nånstans kring 95 % av arbetet och en bråkdel av lönen.


Just det här påståendet är ju lite hönan och ägget varning på..

För att generalisera lite, eller mycket. Men du började..

Kvinna: Jag tycker det är stökigt, vi måste städa
Man: Det tycker inte jag.
Kvinna: Jo, det är stökigt, vi måste hjälpas åt att städa just nu.
Man: Jag bryr mig inte om det är stökigt just nu, det är mitt hem också, men städa om du vill just nu.
Kvinna: Gaah, ska jag behöva göra allting?
Man: Ja, om du vill göra det just nu.
Och så gör kvinnan allting för att hon inte kan stå ut med att det är stökigt.
Och det är på något sätt mannens fel?

Mannen brukar oftast också ha väldigt kreativa lösningar på att få det se rent ut utan att behöva städa så mycket. Men det duger ju inte, kvinna!

Ohh yeah. Där fick du så du teg.


OnT. Jag uppfattade nog att han inte var allvarlig, men frågan är om de flesta faktiskt gör det.
Var väl inte så vasst heller. Och subjektivt. Tråkigt. Och som någon skrev.
Satir av marginella åsikter som mest förekommer på anonyma forum är väl inte så lätt för gemene man att uppfatta.
Fast det känns som att det skulle kunna vara allvarligt. Det är väl det som gör att det blir lite olyckligt, man vet fan aldrig nuförtiden..
__________________
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2014-05-06 kl. 14:21.
Citera
2014-05-06, 15:50
  #177
Medlem
LucNNs avatar
Jag gillar hur Virtanen letar essenser hos vissa befolkningssegment, och utifrån dessa vill särlagstifta. Det påminner ganska mycket om det, vi genom medier lär att förknippa med fascism. Somalier har lägre IQ än svenskar, därför ska vi lagstifta si och så för att minska deras påverkan. Män har lägre IQ än feminister, därför ska vi lagstifta si och så för att minska deras påverkan. Virtanen borde ta på sin uniform och börja organisera sina militser så att han snabbare kan utrensa männen från Sverige.
Citera
2014-05-13, 13:53
  #178
Medlem
FlamingBacons avatar
Låt ingen rösta, lägg ned staten.
Citera
2014-06-07, 19:54
  #179
Medlem
rewin00s avatar
Det var det värsta jag läst!
Hur kan man vara så jävla naiv och tycka att man är en anti-fascist när det man vill är så otroligt odemokratiskt? Dessutom så är det väldigt paradoxalt att han som man ska berätta det här, för då borde vi inte lyssna på honom. (Men det skulle inte vara så dumt iallafall...)
Citera
2014-06-07, 20:03
  #180
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Just det här påståendet är ju lite hönan och ägget varning på..

För att generalisera lite, eller mycket. Men du började..

Kvinna: Jag tycker det är stökigt, vi måste städa
Man: Det tycker inte jag.
Kvinna: Jo, det är stökigt, vi måste hjälpas åt att städa just nu.
Man: Jag bryr mig inte om det är stökigt just nu, det är mitt hem också, men städa om du vill just nu.
Kvinna: Gaah, ska jag behöva göra allting?
Man: Ja, om du vill göra det just nu.
Och så gör kvinnan allting för att hon inte kan stå ut med att det är stökigt.
Och det är på något sätt mannens fel?

Mannen brukar oftast också ha väldigt kreativa lösningar på att få det se rent ut utan att behöva städa så mycket. Men det duger ju inte, kvinna!


Detta är ju något av en myt. Ensamstående män utför mindre hushållsarbete än ensamstående kvinnor, och både män och kvinnor i relationer (utan barn) utför mer hushållsarbete än singlar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback