Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-08-13, 00:30
  #1
Medlem
Robin Woods avatar
Har läst kommunismens svarta bok, där jag fann en text om att Stalin var bankrånare, för att finansiera sin kommunistiska karriär.
Men det stod väldigt lite om det, och jag skulle vilja ha mer stoff om det.
Är det någon som har mer om det, och kan hänvisa, vore jag väldigt nöjd?
Citera
2005-08-13, 16:23
  #2
Medlem
Mysonoxens avatar
Vad är kommunismens svarta bok?
Citera
2005-08-13, 19:33
  #3
Moderator
Ruskigbusss avatar
3 OT raderat redan?! Försök hålla er till topic.
/Mod
Citera
2005-08-13, 20:05
  #4
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Vad är kommunismens svarta bok?

Ett omfångsrikt och läsvärt samlingsverk skrivet av franska historiker under redaktion av Stephane Courtois, som tar ett globalt grepp på marxism-leninismens historiska förbrytelser:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...89554?v=glance

Finns i svensk översättning, men tydligen inte i tryck, kolla på antikvariat.

Jo, Stalin var i yngre dagar bl.a. bankrånare, det gällde ju att finansiera partiets verksamhet med alla tillgängliga medel.

http://www.randomhouse.com/knopf/cat...2&view=excerpt

Citat:
"---During the 1905 Revolution, in which Leon Trotsky, a Jewish journalist, bestrode the Petersburg Soviet, Koba claimed he was organizing peasant revolts in the Kartli region of Georgia. After the Tsarist backlash, he travelled to a Bolshevik conference in Tammerfors, Finland-his first meeting with his hero, Lenin, "that mountain eagle." The next year, Koba travelled to the Congress in Stockholm. On his return, he lived the life of a Caucasian brigand, raising Party funds in bank robberies or "expropriations": he boasted in old age of these "heists . . . our friends grabbed 250,000 roubles in Yerevan Square!"---"

http://www.adlibris.se/shop/product....50EMAHXSXF7WR8
Citera
2005-08-22, 21:45
  #5
Medlem
Portas avatar
1985 gav bonniersförlag ut boken "Ryska posten - de ryska revolutionärena i norden 1906-1917" av Hans Björkegren.

Där står det bl.a. om ett överfall den 27 okt 1906 i St. Petersburg:
Mitt på dagen gjorde en revolutionär stridsgrupp ett överfall på en värdetransport då den rullade över en bro.
Två personer dödades och sju skadades. Några "bojeviker" greps men lyckades fly - och med den försvann närmare en halv miljon rubel.
Det var bara en av de många tusen "ex" (expropriationer eller bankrån) som företogs av
revolutionärer i Russland och Finland efter det misslyckade upprorsförsöket 1905.
Många av dessa "bojeviker" flydde sedan över till skandinavien där de togs om hand av Hinke Bergegren och andra sympatisörer.

Det nämns inget om att Stalin skulle ha varit med om något rån,
men den 22 april 1906 kommer han till Stockholm från Åbo med ångaren Wellamo.
Stalin förhörs och visiteras av säkerhetspolisen i Stockholm, han saknar pass och vapen men hade hundra rubel på sig.
Han beskrivs i protokolet som: "Liten, spenslig, svart hår och dito helskägg, koppärrig, bruna ögon, stor näsa, gråspräcklig ulster, skinnmössa."

Boken kan starkt rekomenderas.

Porta
Citera
2005-08-27, 15:54
  #6
Medlem
Engelbreckts avatar
Boken "Onda män och kvinnor i historien" är en brittisk bok som är starkt tendensiös, men med trovärdiga källor. I denna nämns att Stalin blir avstängd från prästseminariet då han blir efterlyst för bankrån. Att han sedan funnits skyldig till bankrån av en domstol står det däremot ingenting om.
Citera
2005-08-27, 19:11
  #7
Medlem
Erk Swedes avatar
Stalin

Vet att Stalin greps av svensk polis ett tag före ryska revolutionen,och man beskrev honom med ett ganska bisarrt signalement,men rån har jag ingen aning om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback