Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-13, 17:44
  #1
Medlem
Det finns en stor tråd om "bängsmarta" ideér men den går främst ut på att skratta åt korkade ideér folk upplevt.

Jag vet inte om detta bara gäller mig eller om det är allmänt känt, eller om ideérna ens är så smarta som de tycks låta i mitt huvud men jag har alltid.

Jag tror att det är allmänt känt att man analyserar, bryter ned triviala vardagsproblem till matematikproblem till de mest fundamentala bitarna ens hjärna är kapabel till.
Det beror väl visserligen lite på situationen, är man på ett rave så sätter man sig väl inte och försöker härleda kurvlängden av en funktionskurva.

Men som jag, som nyttjar cannabis två gånger i månader uppskattningsvis, vanligtvis till härligt ambient eller annan mjuk och melodisk trance.

Jag har under i princip alla situationer under de nyss beskrivna förhållandena fått ideér som jag genuint tycker är smarta. Jag läser mycket högskolematematik och tankarna går ofta i de banorna.
Jag bryter alltså ned matematikens begrepp/beståndsdelar, whatever, så att helt enkelt "poletten trillar ned".

Jag har inte läst särskilt avancerad matematik ännu men ändå så pass väl avancerat att man måste tänka efter. Senaste kursen var linjär algebra och envarren.

Hur som helst, när jag rökt liggandes i min säng och lyssnar på (för mig) underbart avslappnande musik så dyker alltid dessa problem upp i mitt huvud.

Varför är kurvlängden av f(x) integralen från a -> b * ((sqrt(1+(f´(x))^2)^(1/2) dx?
varför är arean och rotationsvolymen blablabla.
När jag är nykter så orkar jag inte bemöda mig att fundera i dessa banor, jag resonerar framförallt nykter: "Eh, ta det för vad det är, stoppa in värdena i formeln och lös ut skiten" men under påverkan så funderar jag (bryter ned) problemen och frågar mig själv varför är det så? I mitt huvud så verkar jag allt som oftast (eller faktiskt alltid) "lösa" min frågeställning.

Varför är determinaterna i en 3x3 matris arean av ett parallellogram?

Jag har flera gånger funderat och löst dessa "problem" och även skrivit ned en hel del.
Jag har alltid haft svårt att partialbråksuppdela och hitta de sökta konstanterna, här om dagen så slog det mig att, ställ upp problemet i matrisform, hur svårt kan det egentligen vara?

Jag har kommit på "uppfinningar" som jag seriöst är beredd att ta patent på men efter lite google research så finns det redan något liknande men kanske inte patentskyddat? Detta är ideér som jag inte kommer från det undermedvetna utan det är helt nyskapande ideér utifrån mitt perpektiv.

Detta är bara en bråkdel av vad jag funderar på under påverkan. Nu har jag inte det svart på vitt att mina funderingar är "sanna", men ur ett terapeutiskt syfte så tror jag att det bara medför positiva ting.

Jag lär inte vara den enda som "gör så här". Jag använder ju inte cb:n i syfte att "bli mer intelligent" utan det är alltid där jag hamnar. Fler som gör som jag? Löser problem och blir allmänt kreativ och innovativ?

Med det sagt, jag har inte korrekturläst min text så den må vara lite hattig.
Men jag tror att om man brukar cb under särskilda förhållanden kan det ha en stor terapeutisk påverkan på hjärnan och jaget?

Vad tror ni?
Citera
2014-04-13, 17:58
  #2
Medlem
Känner verkligen igen mig.
Matematik är inte min starka sida så det är inte riktigt dit mina hjärna vandrar utan snarare sociologiska, socialantropologiska, psykologiska och filosofiska tankebanor. Jäklar vad man kan bena ut mönster och borra ner sig i alla möjliga problem och åsikter.
Har precis som dig också kommit på en hel del "uppfinningar" som man säkert skulle kunna tjäna en del på, om man la ner mer energi på dem.

Kommer inte på något specifikt nu men som sagt, jag håller helt och hållet med.
Citera
2014-04-13, 18:14
  #3
Medlem
Sjograss avatar
Min uppfattning är att den generella cannabisbrukarens tankegångar går i stil med "hehe bäng" snarare än försöka förstå mekaniken bakom matematiska formler, åtminstone användarna på detta forum. Jag kan inte påstå att cannabis ger mig någon intellektuell boost, men som musiker uppskattar jag cannabis för att det kan påverka hur jag uppfattar det mina medmusiker spelar, och hur jag reagerar på det, ofta till det positiva. Jämför man nyktra mot drogpåverkade inspelningar kan man uppfatta skillnader, om än subtila, men det kan vara det som behövs för göra en riktigt bra inspelning.

Afterglow på hallucinogener kan vara ännu bättre i detta avseende, men där uppstår vissa svårigheter med motorik ibland. Bäst är hur som helst centralstimulanter, på grund av skärpan och förmågan att verkligen fokusera på det man gör.
Citera
2014-04-14, 00:38
  #4
Medlem
Känner igen mig, sånt som man oftast inte orkar tänka på nykter tänker man på när man har rökt. Ibland matematik, termodynamik men oftast elektronik och mekanik. Har precis som du skrev fått massa idéer som jag varit beredd att ta patent på men jag fastnar alltid i någon liten detalj som får mig att tveka eller som förstör hela grejen.


Tänkte komma med exempel men är för stukad och har för skön musik på just nu, återkommer nog någon annan dag!
Citera
2014-04-14, 17:03
  #5
Medlem
Jag har, många gånger, filosoferat djupt, arbetat på designer, osv. när jag är hög.
Återkommande är såklart alla tramsgrejer men det sker mest när man är med polare; på egen hand så far mina tankar ofta kring fysik och partikelfysik, jag läser på mycket (både ren fakta men även artiklar, osv.).

Bara några veckor innan man presenterade tesen om att universum enbart skulle kunna vara ett stort hologram så hade jag kommit fram till samma slutsats baserat på allt jag har läst till mig. Jag hade visserligen inte kunnat förklara allt med empiriska studier och den detaljnivå som behövs för att kunna presentera det som en trovärdig tes, men jag såg helt klart hur det fungerar baserat på allt runtomkring.

Jag vill absolut påstå att det finns en rad individer som blir "smartare" när dom är höga, fast då bara när man engagerar sig i denna typ utav ämne. Vi vet att det gäller att tänka utanför lådan när det gäller forskning (se bara på 17-åringen som kom på idén som ledde till ett cancertest som ger svar på 10 min), och om det är något man gör när man är hög (både på CB och hallucinogena i mina erfarenheter) så är det att tänka utanför lådan och söka svar...
Citera
2014-04-15, 16:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Känner verkligen igen mig.
Matematik är inte min starka sida så det är inte riktigt dit mina hjärna vandrar utan snarare sociologiska, socialantropologiska, psykologiska och filosofiska tankebanor. Jäklar vad man kan bena ut mönster och borra ner sig i alla möjliga problem och åsikter.
Har precis som dig också kommit på en hel del "uppfinningar" som man säkert skulle kunna tjäna en del på, om man la ner mer energi på dem.

Kommer inte på något specifikt nu men som sagt, jag håller helt och hållet med.

Är helt med dig, det är samma tankebanor jag rör mig åt beng, man ser på saker och tinga annorlunda och kommer till saker man annars aldrig skulle kommit fram till. Ibland är det genialiska saker, ibland är det helt jävla hjärndöda grejer. Kvaliten pendlar kraftigt mellan högt och lågt, men framför allt har man kommit på en hel del uppfinningar som man tyvärr antaligen är för lat för att göra verklighet av. Min normalt väldigt goda matematiska förmåga sänks dock avsevärt när jag är beng.
Citera
2014-04-15, 17:14
  #7
Medlem
Nu är det längesen jag läste matte, senast på komvux ca 10 år sen. Då läste jag alla mattekurser som erbjöds på gymnasienivå tillsammans med biologi, kemi och fysik. Tyvärr är ju matte en kompetens som behöver underhållas för att man ska kunna prestera bra. Precis som med fysisk träning så måste den utövas regelbundet med nya utmaningar för att skärpa sin förmåga. Matematikskills är något som hjärnan kan tränas till att bli duktig på och om man inte använder sin förmåga så förtvinar förmågan. Men precis som att en kropp som en gång har varit vältränad verkar ha ett muskelminne som gör att man snabbt kan komma i form vid återupptagen träning, så verkar hjärnan lätt kunna hämta upp den matematiska förmågan igen. När jag har tid ska jag återuppliva mina gamla mattekunskaper igen.

Jag håller med TS om att cannabis och matematik fungerar väldigt bra ihop på exakt det vis han beskriver, man ökar förmågan att visualisera de abstrakta formlerna på ett sätt som gör matematiken intressant på en helt ny nivå. Kemi, fysik och matte blir en förening som ger en förståelse för sin omvärld på ett djup som ger otrolig tillfredställelse. Matematikens tveklösa exakthet och allsmäktiga sanning är något av det vackraste som finns.

Jag var dagligrökare när jag läste på komvux vilket borde ha varit ett hinder för att lära sig. Men tvärtom. När jag pluggade hemma och kände att jag körde fast och inte greppade problemlösningen så tog jag en paus med en liten dos cannabis och satte mig med böckerna igen. Varje gång kom lösningen direkt. Man fick en förmåga att visualisera problemet och kunde "se" lösningen. Jag rökte aldrig några stora mängder ska påpekas. Och aldrig innan studierna, man måste först komma igång sen kan man boosta med cb.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback