Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-13, 14:52
  #1
Medlem
Om man har väldigt svaga muskler vi säger i ryggen och börjar träna den med chins. hur lång tid tar det innan man märker resultat på förbättring. Nu menar jag inte synliga muskler utan funktionellt. Kan det bli märkbar skillnad efter 1,5 vecka redan?
Citera
2014-04-13, 14:54
  #2
Medlem
Absolut. Varje pass kommer göra nytta.
Citera
2014-04-13, 14:54
  #3
Medlem
Det beror helt på hur du tränar, vad du äter hur tränad du var innan etc. etc. Du kommer knappast ha byggt några muskler att prata om på 1,5 veckor men kroppen kommer ha lärt sig rörelsen och du kan nog absolut öka antalet chins om du bara tränar det i 1,5 veckor utan att överträna. Men då har du bara lärt dig teknik, starkare har du knappast blivit
Citera
2014-04-13, 14:54
  #4
Medlem
Tror det är liite för tidigt... kanske 2 månader. Beror ju också på hur hårt man tränar.
Citera
2014-04-13, 15:17
  #5
Medlem
Jag har köpt en iron gym stång.. Än så länge har jag tränat med stol då jag är alldeles för svag att klara det utan men jag märker att min rygg mår så mycket bättre. mindre värk redan. Om det är så att jag bara inbillar mig eller om det är så att ryggen redan har förbättras är det jag funderat över.
Jag tränar varje dag ibland varannan beroende på hur ryggen känns.

här är alla övningar jag gör. förutom mage då kör jag utan den.

https://www.youtube.com/watch?v=PhCLxwqa4GE
Citera
2014-04-13, 15:24
  #6
Medlem
När jag började göra dips så kunde jag göra 1, vila i 2-3 sekunder, 1 till, vila, 1 till. 3 stycket, icke flödande reps.

Nu efter 3 veckor kan jag göra 8 flytande reps utan problem. Du kommer märka skillnad snabbt!

Dips har gjort 2 dagar i veckan, gå in och kolla min träningsjournal om ni är intresserade!
(FB) 4 veckor under Pete Rubish / Min träningsjournal.

Edit: självklart är den annan övning, men jag tror nog att framstegen hade varit detsamma om det hade varit chins jag hade gjort!
Citera
2014-04-13, 15:33
  #7
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebbeke52
När jag började göra dips så kunde jag göra 1, vila i 2-3 sekunder, 1 till, vila, 1 till. 3 stycket, icke flödande reps.

Nu efter 3 veckor kan jag göra 8 flytande reps utan problem. Du kommer märka skillnad snabbt!

Dips har gjort 2 dagar i veckan, gå in och kolla min träningsjournal om ni är intresserade!
(FB) 4 veckor under Pete Rubish / Min träningsjournal.

Edit: självklart är den annan övning, men jag tror nog att framstegen hade varit detsamma om det hade varit chins jag hade gjort!

Sjukt mycket teknik i de övningarna, kan vara din teknik som blir mer markant förbättrad snarare än styrkan
Citera
2014-04-13, 15:52
  #8
Medlem
Untouchables avatar
Om man inte är van vid fysisk ansträngning sen tidigare kommer de utsatta musklerna att stimulera angiogenes (kärlnybildning) i området och man kommer få möjlighet att syresätta musklerna i den omfattning som krävs för den tunga belastning man utsätter dem för. Detta är åtminstone en delförklaring.
Citera
2014-04-13, 21:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Sjukt mycket teknik i de övningarna, kan vara din teknik som blir mer markant förbättrad snarare än styrkan
Tycker du har rätt i det till viss del, men tekniken i mina dips är inget jag själv har tänkt på. Det enda jag har tänkt på när det kommer till tekniken i dips är bak och ner med axlarna, försök hålla in armbågarna, gå ner till min axel är pytte lite under armbågen sen tryck mig uppåt.

Visst kan tekniken ha blivit bättre, åh ja, men styrkan har definitivt kommit mer än vad tekniken har, i dipsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback