Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-04-14, 19:23
  #25
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soochav
Jag kanske kan ringa dom och fråga om jag kan ta sobril på kvällen innan och på morgonen när jag skall till sjukhuset, det skapar så mycket ångest inom mig och jag vill gärna göra vad jag kan för att mota bort ångest. Ångest triggar ångest på ngt vis...


Gör det. Det är visst ganska vanligt bland inneliggande patienter att de får något att sova på kvällen innan operationen, och man brukar få lugnande innan också. Så länge de vet om vad du har tagit tror jag det är okej.
Citera
2014-04-14, 19:36
  #26
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Om jag får välja mellan ryggbedövning+lugnande och sövning, tar jag ryggbedövning alla gånger. Det känns liksom bättre att vara något lite medveten... konstigt kanske men jag känner så.

Håller helt med om att narkospersonalen är helt underbara när det gäller att ta hand om rädda patienter. De klappar om en, skämtar, håller en i handen fast man är vuxen. När jag blev opererad som barn, sjöng sköterskan för mig medan det lugnande medlet verkade.

Har läst nånstans att det lättare blir nervskador och dålig läkning om patienten är stressad, vet inte om det stämmer. Men de gör allt för att man inte ska vara mer rädd än nödvändigt, för visst är det läskigt och man ska inte låtsas att det är en total bagatell.

Det där med slangarna ja.... De satte kanyl i handen på avdelningen senast, men när de ville sätta kateter innan ryggbedövningen sa jag stopp och det gick de med på.

Om man är spruträdd, ska det visst gå bra att inleda narkosen med gas ur en "kopp" över munnen.

Senaste operationen var som sagt med ryggbedöning, efteråt fick jag starka smärtstillande sprutor och var helt väck, flög högt som en drake i sängen. Jag ringde hem och bara yrade hur bra jag mådde och inte hade ont alls, hehe. Men på tredje dagen sänkte de dosen och tvingade mig att kliva upp.
Haha, ja du passade på att flirta
Jag är precis tvärt om, vill definitivt inte vara vid något som helst medvetande vid operation. Jag har haft en del vanföreställningar om kroppen så det bästa för allas säkerhet är nog om jag sover när de skär i mig!
Sövdes med en mask med gas som hölls över munnen vid blindtarmsoperationen. Hemskt är det. Jag skrev om det i en annan tråd för ett tag sedan att jag har blivit sövd så innan, när jag var barn, och har väldigt dåliga minnen ifrån det. Jag får panik, det känns som att jag kvävs. Det blev ingen trevlig upplevelse att återuppliva de minnena. Vidrigt.

TS: Ring absolut och hör med dem angående sobrilen. Förklara hur rädd du är. Men var noga med att meddela (kom överens med dem) om vilken mängd du ska ta, så att de kan göra rätt beräkningar med narkos/smärtstillande/lugnande som du får av dem.
__________________
Senast redigerad av Cruella de Vil 2014-04-14 kl. 19:38.
Citera
2014-04-14, 19:44
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Haha, ja du passade på att flirta
Jag är precis tvärt om, vill definitivt inte vara vid något som helst medvetande vid operation. Jag har haft en del vanföreställningar om kroppen så det bästa för allas säkerhet är nog om jag sover när de skär i mig!
Sövdes med en mask med gas som hölls över munnen vid blindtarmsoperationen. Hemskt är det. Jag skrev om det i en annan tråd för ett tag sedan att jag har blivit sövd så innan och har väldigt dåliga minnen ifrån det. Jag får panik, det känns som att jag kvävs. Vidrigt.

TS: Ring absolut och hör med dem angående sobrilen. Förklara hur rädd du är. Men var noga med att meddela (kom överens med dem) om vilken mängd du ska ta, så att de kan göra rätt beräkningar med narkos/smärtstillande/lugnande som du får av dem.
Ja så gör jag. Vill ju inte bli överdoserad pga mig själv.
Dom pillren han gav mig förra gången när jag blev småkär i honom dom var mycket starkare än sobrilen. Så har jag tur kanske jag kan få dom tidigt denna gången så jag slipper ligga i ångestvåndor i sängen i tre timmar denna gången
Fy så bakis jag blev sist av narkos! Hade riktigt ont i skallen i ett dygn efteråt och var helt blank i huden i en vecka efter. Tappade hår också, men det sa dom var pga trauma mot kroppen och inte narkos? Tyckte naglarna såg lila ut också...
Citera
2014-04-14, 22:16
  #28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soochav
Fy så bakis jag blev sist av narkos! Hade riktigt ont i skallen i ett dygn efteråt och var helt blank i huden i en vecka efter. Tappade hår också, men det sa dom var pga trauma mot kroppen och inte narkos? Tyckte naglarna såg lila ut också...

Inte känt nån baksmälla eller märkt några av de andra följdverkningarna du räknar upp. Däremot har jag luktat fruktansvärt illa, äckelstank som inte är sjukhus- eller sårlukt utan kommer från mig själv. Gissar det är kemikalierna som kommer ut via huden eller svetten.
Citera
2014-04-15, 19:08
  #29
Medlem
Hur gick det?
Citera
2014-04-15, 19:43
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlitePreston
Hur gick det?
Vad gullig du är som frågar! Det är inte förräns näst, nästa vecka jag skall opereras.
Men jag lovar att uppdatera er!
Citera
2014-04-15, 19:50
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Inte känt nån baksmälla eller märkt några av de andra följdverkningarna du räknar upp. Däremot har jag luktat fruktansvärt illa, äckelstank som inte är sjukhus- eller sårlukt utan kommer från mig själv. Gissar det är kemikalierna som kommer ut via huden eller svetten.
Jag skall ta mig en sniff denna gången och se om jag känner det.
Citera
2014-04-15, 19:58
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soochav
Vad gullig du är som frågar! Det är inte förräns näst, nästa vecka jag skall opereras.
Men jag lovar att uppdatera er!
Haha Jusste! Bra att jag läser
Citera
2014-09-01, 18:06
  #33
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soochav
Vad gullig du är som frågar! Det är inte förräns näst, nästa vecka jag skall opereras.
Men jag lovar att uppdatera er!


Antar att du dog??
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback