Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-13, 12:03
  #1
Medlem
Camoplasts avatar
All jakt med nattkikare monterad på vapen (förutom vid tillåtelse från Naturvårdsverket, efter vildsvin) är förbjudet, däremot säger lagen inget om att jaga med huvudmonterad NightVision goggles.

22: NFS 2002:18

Så det är fritt fram med NV goggles och jaga på natten efter vilt som är tillåten att jagas vid dessa tider?

Tänker mig i stil med t.ex. Armasight n - 15
Citera
2014-04-13, 12:07
  #2
Medlem
SwedishHuntards avatar
hur fan vet du vart du ska sikta?
Citera
2014-04-13, 12:15
  #3
Medlem
Camoplasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHuntard
hur fan vet du vart du ska sikta?

Genom att titta genom ens vanliga optik på vapnet, militär osv gör så...

Järnsikte går alldeles utmärkt också
Citera
2014-04-13, 12:25
  #4
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camoplast
Genom att titta genom ens vanliga optik på vapnet, militär osv gör så...

Järnsikte går alldeles utmärkt också

Men då måste ju optiken på vapnet vara NV-kompatibelt, vilket ger problem med lagen. Så det blir järnsikten för din del.
Citera
2014-04-13, 13:03
  #5
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Men då måste ju optiken på vapnet vara NV-kompatibelt, vilket ger problem med lagen. Så det blir järnsikten för din del.
Vad skulle hända om man kollade in i ett vanligt sikte menar du? (Inte menat att låta stöddigt, undrar bara )
Citera
2014-04-13, 13:11
  #6
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Vad skulle hända om man kollade in i ett vanligt sikte menar du? (Inte menat att låta stöddigt, undrar bara )

För att vara ärlig är jag något osäker då det inte är mitt ämne, så ska inte uttala mig tvärsäkert med överhängande risk för att få äta mina egna ord i efterhand. Men som jag förstått är somliga sikten förberedda för att användas ihop med NV-enheter och det skulle ju knappast behövas om det fungerade med samtliga sikten?
Citera
2014-06-23, 10:12
  #7
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camoplast
Genom att titta genom ens vanliga optik på vapnet, militär osv gör så...

Järnsikte går alldeles utmärkt också

Att ha night vision på skallen (modell goggles el. dyl) och sedan kolla in i ett kikarsikte är allt annat än enkelt.
De flesta förekommande NV har en stor tub som samkar upp ljuset o fördelar det till ögonen. Således måste du hålla huvudet mitt bakom kikaren för att kunna se ngt?
De nyare NV googles som ser ut som små kikare man fäster i hjälm osv är enklare, MEN ändå otroligt svårt att skjuta genom med ett vanligt kikarsikte. Räkna därtill med att när du väl trycker av så kommer siktet att slå rakt in i NV-kikaren... Ja, resten förstår du.

Järnsikte/Öppna riktmedel är nog i detta fallet enda lösningen för ett reguljärt vapen så att säga.
Citera
2014-06-23, 10:59
  #8
Medlem
Kuivakangass avatar
En laserpekare med osynligt infrarött ljus på vapnet skulle löst det hela. Infrarött ses i bildförstärkare, och man kan rikta utan att ens sätta vapnet till axeln.
Olagligt dock
Citera
2019-03-16, 21:10
  #9
Medlem
NickSonnys avatar
Jag bumpar denna. Är det lagligt att jaga med NVG på skallen och t.ex. Aimpoint T-1 på bössan? Det vore ju kanon på gris tänker jag..
Citera
2019-03-17, 09:30
  #10
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHuntard
hur fan vet du vart du ska sikta?

Nvg på huvet och ir laser på vapnet , irlasersiktet syns på nvgen.

Ger ju ganska häftiga möjligheter som att höfta en älg på 200m
Citera
2019-03-29, 06:32
  #11
Medlem
ekerilars avatar
I nuläget är detta olagligt och jämställs med att använda mörkerkikare på bössan. Från 15 maj är det däremot fritt fram vid vildsvinsjakt under vissa omständigheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback