Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-13, 01:32
  #1
Medlem
Hej jag tänkte skaffa ett nytt objektiv till min nikon d40.
Ska just nu iallafall användas på en bilmässa där det kan vara mörkt i vissa montrar,vad är ett bra objektiv till det? extern blixt har jag så det behöver ni inte säga att jag ska skaffa
Citera
2014-04-13, 02:06
  #2
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av primeramannen
Hej jag tänkte skaffa ett nytt objektiv till min nikon d40.
Ska just nu iallafall användas på en bilmässa där det kan vara mörkt i vissa montrar,vad är ett bra objektiv till det? extern blixt har jag så det behöver ni inte säga att jag ska skaffa


35mm 1.8 DX ar bra, och inte alltfor dyrt. Eftersom en D40 inte ar super pa hog ISO sa ar 1.8 att rekommendera, och anvand stativ/monopod om du behover mer skarpedjup an 1.8 medger.

35mm ar ungefar samma perspektiv som ditt oga ser, det drar inte ut eller forvranger saker och ding.
Citera
2014-04-13, 09:48
  #3
Medlem
oyegies avatar
Eller ett ljusstarkt zoom så blir det mer flexibelt,gärna med fast maxibländare på 2,8 eller nåt.
Citera
2014-04-13, 10:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
35mm 1.8 DX ar bra, och inte alltfor dyrt. Eftersom en D40 inte ar super pa hog ISO sa ar 1.8 att rekommendera, och anvand stativ/monopod om du behover mer skarpedjup an 1.8 medger.

35mm ar ungefar samma perspektiv som ditt oga ser, det drar inte ut eller forvranger saker och ding.


Typ det här?
http://www.netonnet.se/art/foto/obje...m/176187.5242/
Citera
2014-04-13, 14:20
  #5
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av primeramannen
Typ det här?
http://www.netonnet.se/art/foto/obje...m/176187.5242/


Japp!

Bättre än en 2.8 zoom, som dessutom kostar mycket mycket mer. D40:n gillar inte hög ISO.
Citera
2014-04-13, 15:15
  #6
Medlem
Perfekt då blir det att köpa ett sånt ☺
Citera
2014-04-13, 23:28
  #7
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av primeramannen
Perfekt då blir det att köpa ett sånt ☺


Lycka till!

Om du har pengarna, eller far tag i ett begagnat, sa har Nikon ocksa ett 35mm 1.4 som ar superbt. Men det kostar massor av mer flis, men kan anvandas pa en fullformatare ocksa, inte som det DX objektivet som inte klarar av en FX.
Citera
2014-04-14, 06:32
  #8
Medlem
Du behöver mer vidvinkel på bilmässor, på en DX ger en 35:a 52,5 mm och det funkar inte. Man måste backa för mycket för att få med nåt, med resultatet att folk kommer ställa sig emellan.
Jag kör med en 28/1,8 på min FX på bilmässor men jag skulle vilja testa en 35:a på FX:en, det skulle nog vara optimalt.
Citera
2014-04-14, 13:55
  #9
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSM_Syndicate
Du behöver mer vidvinkel på bilmässor, på en DX ger en 35:a 52,5 mm och det funkar inte. Man måste backa för mycket för att få med nåt, med resultatet att folk kommer ställa sig emellan.
Jag kör med en 28/1,8 på min FX på bilmässor men jag skulle vilja testa en 35:a på FX:en, det skulle nog vara optimalt.


Jag kor min 35:a 1.4 på en av mina kameror i stort sett hela tiden. Mycket bra. Men, om man inte är försiktig, så förvränger den också, men subtilt...
Citera
2014-04-14, 21:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GSM_Syndicate
Du behöver mer vidvinkel på bilmässor, på en DX ger en 35:a 52,5 mm och det funkar inte. Man måste backa för mycket för att få med nåt, med resultatet att folk kommer ställa sig emellan.
Jag kör med en 28/1,8 på min FX på bilmässor men jag skulle vilja testa en 35:a på FX:en, det skulle nog vara optimalt.
Vänta nu först skriver du att ett 35 objektiv inte ger tillräcklig vidvinkel sen skriver du att du skulle vilja testa ett 35 objektiv för att det nog skulle vara optimalt?det måste du förklara
Citera
2014-04-14, 22:34
  #11
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av primeramannen
Vänta nu först skriver du att ett 35 objektiv inte ger tillräcklig vidvinkel sen skriver du att du skulle vilja testa ett 35 objektiv för att det nog skulle vara optimalt?det måste du förklara
Du får nog läsa inlägget igen
35mm på en cropkamera ger en snävare bildvinkel jämfört med en fullformatare.
__________________
Senast redigerad av oyegie 2014-04-14 kl. 22:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback