Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-04-19, 00:04
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
Till min vetskap så finns det en pv-granat till haubitsen vid namn BONUS som är till för att slå ut tanks genom att träffa på taket, dock så kanske den tillkom efter den tidpunkt ni talar om. Inte heller vet jag om det ens fungerar att använda den sortens granat vid direkt-eld, om granaten behöver en viss vinkel för att kunna fungera vid nedslag eller whatever.

Sedan så talade Grudax om betongfyllda granater men det vet jag inget om.

BONUS är en granat som dels skjuts indirekt dels som aldrig funnits i 77A organisationen.

De betongfyllda fransyskagranater Grudax pratat om borde isf ha varit 54/77 granater vilka inte gick att skjuta med FH77A (däremot med 77B)..
Bofors lät ta fram en eller ett par konverterade 77A pjäser med modifierad kammare just för att kunna skjuta annat än sgr/77 (är osäker på den formella beteckningen, på det kompani som genomförde dessa försöksskjutningar kallades den PANAM-pjäsen) Dock blev dessa aldrig annat än testpjäser och annan ammunition tillfördes aldrig FH77A krigsförbanden.
Citera
2014-04-19, 19:30
  #62
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
BONUS är en granat som dels skjuts indirekt dels som aldrig funnits i 77A organisationen.

De betongfyllda fransyskagranater Grudax pratat om borde isf ha varit 54/77 granater vilka inte gick att skjuta med FH77A (däremot med 77B)..
Bofors lät ta fram en eller ett par konverterade 77A pjäser med modifierad kammare just för att kunna skjuta annat än sgr/77 (är osäker på den formella beteckningen, på det kompani som genomförde dessa försöksskjutningar kallades den PANAM-pjäsen) Dock blev dessa aldrig annat än testpjäser och annan ammunition tillfördes aldrig FH77A krigsförbanden.

Det där försöket var väl lite intressant kommer jag ihåg. Lite Artkollegor som var inblandade i det där PANAM-försöket.
Jag har för mig att försöket gick ut på att få längre skjutavstånd med den modifierade 77an.
Det var väl granater med "base bleed" (Bakflödesgranater) som gav det ifall jag inte missminner mig helt.
Vad gav det, några kilometer till i längd?

BONUS är ju helt irrelevant att diskutera i att använda 77an som pansarbekämpningspjäs för precis som du skriver så var den takslående som STRIXen var till 12cm GRK.
Den kom indirekt och var takslående och då snackar vi inte direktriktad eld längre.

Men som sagt, det var på den tiden då vi hade artilleribataljoner som kunde sättas ihop till regementen och fördelningar.
Fan vad "kåta" artilleristerna var på att slå ihop förband så fort de kunde.
Citera
2014-04-19, 23:34
  #63
Medlem
Citat:
Det där försöket var väl lite intressant kommer jag ihåg. Lite Artkollegor som var inblandade i det där PANAM-försöket.
Jag har för mig att försöket gick ut på att få längre skjutavstånd med den modifierade 77an.
Det var väl granater med "base bleed" (Bakflödesgranater) som gav det ifall jag inte missminner mig helt.
Vad gav det, några kilometer till i längd?

Jo var väl i första hand för basflödesammunition som avsågs med dessa försök, antar att det även fanns tankar på slutfasstyrda granater, antingen egenutvecklade eller möjligen Copperhead mfl. En REMO av 77A systemet med PANAM modifiering hade ju även dels gett tillgång till det befintliga lagret av sgr 54 i arvet efter Haubits F, samt möjlighet att "shoppa från hyllan" av NATO ammunition.

Nånstans kring 25-30% ökad skottvidd skiljer väl Basflöde vs "vanlig" granat (Effekten av basflöde samt en annan utformning av granaten)

Citat:
Men som sagt, det var på den tiden då vi hade artilleribataljoner som kunde sättas ihop till regementen och fördelningar.
Fan vad "kåta" artilleristerna var på att slå ihop förband så fort de kunde.

Amen på det, även om skulden nog mest kan läggas på politiker och deras lydiga verktyg med generalsglitter!!
Citera
2014-04-22, 16:35
  #64
Medlem
Grudaxs avatar
De granater vi sköt på övningar var en kortare granat, 155 mm med blå rand och betongfyllning. Endast tändröret var skarpt för att markera brisad. Alternativt 105 mm med instickspipa. Vid enstaka tillfällen (storövningar) fick vi skjuta med de 'riktiga' granaterna SGR m/77.

Jag kan nog ha fel i att kalla betonggranaterna för fransyskagranater för när jag tittar på SoldF så finns där en granat vars form exakt motsvarar mitt minne av dem. Och modellbeteckningen är då SGR 54-77. Dessa var det. Beklagar förvirringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
BONUS är en granat som dels skjuts indirekt dels som aldrig funnits i 77A organisationen.

De betongfyllda fransyskagranater Grudax pratat om borde isf ha varit 54/77 granater vilka inte gick att skjuta med FH77A (däremot med 77B)..
Bofors lät ta fram en eller ett par konverterade 77A pjäser med modifierad kammare just för att kunna skjuta annat än sgr/77 (är osäker på den formella beteckningen, på det kompani som genomförde dessa försöksskjutningar kallades den PANAM-pjäsen) Dock blev dessa aldrig annat än testpjäser och annan ammunition tillfördes aldrig FH77A krigsförbanden.
Citera
2014-04-22, 17:59
  #65
Medlem
Grudaxs avatar
Och: 54/77 gick alldeles utmärkt att skjuta med en 77A, men inte med högsta laddning 6 om granaten var skarp.

Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
BONUS är en granat som dels skjuts indirekt dels som aldrig funnits i 77A organisationen.

De betongfyllda fransyskagranater Grudax pratat om borde isf ha varit 54/77 granater vilka inte gick att skjuta med FH77A (däremot med 77B)..
Bofors lät ta fram en eller ett par konverterade 77A pjäser med modifierad kammare just för att kunna skjuta annat än sgr/77 (är osäker på den formella beteckningen, på det kompani som genomförde dessa försöksskjutningar kallades den PANAM-pjäsen) Dock blev dessa aldrig annat än testpjäser och annan ammunition tillfördes aldrig FH77A krigsförbanden.
Citera
2015-05-12, 19:36
  #66
Medlem
Väldigt sent inlägg men jag har för mig att man svetsade på ett "bälte" på fransysk ammon för att den skulle gå att skjuta med 77 systemet.

Vinsten med baseBleed eller basflödesgranat som det heter på svenska låg på ca 3 km för både A och B systemen med standardeldrören och normala laddningar.

Sen har det gjorts försök med både längre rör (hej Archer) och överladdningar (Hej Indien) för att höja skottvidden. Längre rör var både snällare för pjäsen och gav bättre träffsäkerhet så det alternativet valdes
Citera
2015-05-12, 20:49
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Problemet är bara att träffar du med en GRG i fronten på en modern strv så händer just ingenting.
Challenger 2 som ska vara en av dom bäst skyddade MBTs fick sin front förstörd av en rpg29 medans en annan överlevde väldigt många träffar, så det beror helt på vart exakt träffen sker. Kan däremot garantera att ingen strvbesättning känner sig stöddiga efter en fullträff från allas våran Carl Gustaf.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback