Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-13, 13:17
  #13
Medlem
Shajjnys avatar
Det händer att jag köper mig 100g choklad ibland. Då ser jag till att inte överdriva med de övriga kalorierna på dagen, så det är oftast ok. Bara för att man fuskar så behöver man inte fläska till det mer än nödvändigt.
Citera
2014-04-13, 14:56
  #14
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Va fan, var inte så pretentiös. Ät du din chokladbit om du nu vill det, ingen större skillnad. Har man ångest för det så är detta snarare en tråd som bör ligga i Psykisk Hälsa.
Jag själv äter i princip aldrig godis, av andra anledningar än träningen.
Om du nu verkligen måste bota din ångest så träna lite hårdare nästa gång, ät lite nyttigare nästa mål och saken är biff.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyGanja
Kör på det, ta igen det på nästa pass du måste ju leva också !

Detta med att man "måste unna sig ibland" är ju det som förstör för folk som ska gå ner i vikt i allmänhet. (Nu tillhör jag förvisso inte den gruppen, men just att unna sig förstör ändå en del har jag lärt mig, lätt att få i sig mer än planerat då.)

Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Jag tänker positivt
Idag slank det 800kalorier extra (4Negerbollar)
Det betyder att jag får ta kajakjäveln till sjön imorgon och paddla bort dom där 800 extrakalorierna jag fått i mig.
Känner att jag har jämnat ut det hela då och då känns det ok

Citat:
Ursprungligen postat av Orwellian
Jaha.. Fast 500 kcal är ju en hel dags underskott för många. Någon gång då och då påverkar det väl inte direkt men att äta så mycket choklad flera gånger i veckan påverkar helt klart resultatet. Sist jag kollade var 500 kcal drygt 1½ timmes styrketräning, så nästa träningspass måste bli rätt mycket hårdare.

Till ProfessorLux: Brukar själv ta en dag varannan vecka som jag ligger på kaloribalans eller eventuellt några hundra kalorier över. Då slipper man bli galen och/eller svulla i sig en hel godispåse.

Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Jag bakar en extremt nyttig low carb morotskaka ibland. Gott som fan men väldigt lite kalorier. Har varken socker eller vanligt mjöl i den. Det onyttigaste i den är glasyren, fast det tar man ju inte såååå mycket av.

Tack för alla svaren, får väl helt enkelt slå mig själv i ansiktet och bita ihop lite till. Ska nog slänga in en proteinbar varje lördag för att hålla sockersuget i schack. Rätt schyst alternativ då det innehåller 20g protein och smakar riktigt bra!

Mvh, PL
Citera
2014-04-13, 16:41
  #15
Medlem
.adepts avatar
Mitt motto har alltid varit så här. När du ligger på din dödsbädd, tror du att du kommer ångra *insert skit*. I ditt fall, när du ligger där, 149 år gammal och grå som få, tror du då att du kommer ångra att du åt 100g choklad den 13:e april 2014? Nej, antagligen inte. Fast så här kan du ju inte alltid tänka såklart, för då kommer du inom snar framtid lida av fetma.
Citera
2014-04-13, 17:53
  #16
Medlem
qdqdqs avatar
Du får jobba på självdisciplinen TS, fuska med 500 kcal så här tidigt in i deffen det bådar inte gott, ångesten är bara den talar om för dig när du gör fel.
Citera
2014-04-13, 20:55
  #17
Medlem
Germanofils avatar
Jo det är lätt att falla dit för frestelser. Själv tycker jag det är enklast om man inte äter choklad/godis alls. Att ta en liten bit då och då triggar bara igång ett jobbigt sug. Men när man inte ätit sötsaker alls på typ 2 veckor så är suget i princip borta.
Citera
2014-04-13, 22:45
  #18
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Du får jobba på självdisciplinen TS, fuska med 500 kcal så här tidigt in i deffen det bådar inte gott, ångesten är bara den talar om för dig när du gör fel.

Lugna sig nu lite. Har perioddeffat i 1 och ett halvt år så det är inte första gången jag gör det här. Lite koll måste jag ändå ta åt mig att jag har. Har ju som sagt följt mina mål till punkt och pricka så här långt och har fuskat i mig ca 500 kcal+ varje lördag, men min fråga var ju snarare att jag ville undvika dessa 500 också, för att stressa deffen lite, att äta normalt är ju faktiskt rätt mycket skönare.

Mvh, PL
Citera
2014-04-14, 07:56
  #19
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorLux
Lugna sig nu lite. Har perioddeffat i 1 och ett halvt år så det är inte första gången jag gör det här. Lite koll måste jag ändå ta åt mig att jag har. Har ju som sagt följt mina mål till punkt och pricka så här långt och har fuskat i mig ca 500 kcal+ varje lördag, men min fråga var ju snarare att jag ville undvika dessa 500 också, för att stressa deffen lite, att äta normalt är ju faktiskt rätt mycket skönare.

Mvh, PL


Varför har du ”perioddeffat” i 1½ år för? Det låter inte speciellt effektivt, vilket kanske är anledningen till att du gör det. Som sagt du får lära dig att behärska dig när du handlar, motstå impulsen att köpa chokladen. Du är ute efter en snabb belöning som sedan visar sig vara överdriven, och då får du ångest för att du gjorde något onödigt som inte är i ditt bästa intresse.

Om du vill att jag ska rättfärdiga chokladen åt dig, så du med gått samvete kan gå i samma fälla igen, då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. (känns som om du fiskar lite efter det men vet inte).

Jag deffar framgångsrikt 1 gång om året i högst 3 månader, det gör jag igenom att inte unna mig saker som jag inte behöver. Godis är en sådan big no no som jag inte ens käkar under bulk, finns betydligt bättre godare saker att lägga pengarna på. Saker är bara så goda som man själv föreställer sig de vara. Så går man runt och tänker på att man vill ha choklad (för att det är gott) då kommer man vilja ha det, går man runt och tänker att man vill ha kyckling (för att det är gott) då vill man ha det. Allt handlar om att bytta ut tankemönstret till något bättre som passar det man gör, man kan lära sig att gilla vad som helst larver, maskar, skalbaggar, tillsist längtar man efter dem också om man vänjer sig vid att äta sådant. Så kyckling tonfisk kött sallad bra mat (för syftet) överhuvudtaget ska inte vara några problem att ställa om hjärnan till, allt handlar enbart om att stå ut en period kämpa emot impulsen och vinna.
Citera
2014-04-14, 11:45
  #20
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Varför har du ”perioddeffat” i 1½ år för? Det låter inte speciellt effektivt, vilket kanske är anledningen till att du gör det. Som sagt du får lära dig att behärska dig när du handlar, motstå impulsen att köpa chokladen. Du är ute efter en snabb belöning som sedan visar sig vara överdriven, och då får du ångest för att du gjorde något onödigt som inte är i ditt bästa intresse.

Om du vill att jag ska rättfärdiga chokladen åt dig, så du med gått samvete kan gå i samma fälla igen, då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. (känns som om du fiskar lite efter det men vet inte).

Jag deffar framgångsrikt 1 gång om året i högst 3 månader, det gör jag igenom att inte unna mig saker som jag inte behöver. Godis är en sådan big no no som jag inte ens käkar under bulk, finns betydligt bättre godare saker att lägga pengarna på. Saker är bara så goda som man själv föreställer sig de vara. Så går man runt och tänker på att man vill ha choklad (för att det är gott) då kommer man vilja ha det, går man runt och tänker att man vill ha kyckling (för att det är gott) då vill man ha det. Allt handlar om att bytta ut tankemönstret till något bättre som passar det man gör, man kan lära sig att gilla vad som helst larver, maskar, skalbaggar, tillsist längtar man efter dem också om man vänjer sig vid att äta sådant. Så kyckling tonfisk kött sallad bra mat (för syftet) överhuvudtaget ska inte vara några problem att ställa om hjärnan till, allt handlar enbart om att stå ut en period kämpa emot impulsen och vinna.

Varför jag sk perioddeffat är för att mina mål har ändrats över tid, och jag har haft en del att tappa också, började inte på låg kroppsprocent direkt. Samtidigt så varierade min motivation också.

Inte tänkt så ang. tankemönster innan, ska testa det! Det är inte själva maten som är probelm, tycker innerligt om kyckling, lax, osv m. bara sallad, det är bara själva den där plockebiten choklad som slinker in, men ska tänka om ang. det, tack! Bra tips

Mvh, PL
Citera
2014-04-14, 14:14
  #21
Medlem
borojs avatar
Om du räknar kalorier och du käkar 500 kcal choklad så är det bara att äta 500 kcal mindre av "vanlig mat"? Jag kör efter iifym, och om jag drar i mig massa godsaker så skär jag ner på annat. Man får givetvis hålla en viss måtta så att man inte missar massa mikronutrienter men om du inte klarar av det så borde du inte hålla på med bodybuilding. Räkna kalorier och protein, se till att dom stämmer och så fyller du resten av kaloribehovet med kolisar/fett. Den metodiken räcker om du inte ska ställa dig på scen vilken jag antar att du inte ska göra.
Citera
2014-04-14, 14:39
  #22
Medlem
Själv fuskar jag ingenting alls under deff och för mig funkar det bäst. Äter man en bit choklad blir suget efter choklad 1000 ggr värre under resten av deffen därav har jag ett totalt förbud på godsaker under min deff.
Kan ju äta godsaker under de 9-10 övriga månaderna under året därav är jag helt inställd under mina deffar på 2-3 månader att inte äta något gott alls. Fuska inte alls är mitt tips
Citera
2014-04-14, 17:57
  #23
Medlem
Untouchables avatar
Käkar fryst mango (tinar den i mikron). Smakar väldigt sött och gott men ligger på bara 65 kcal/100g. En förpackning ligger på 250g. Tar inte alls mycket plats i kaloribudgeten.
Citera
2014-04-14, 20:03
  #24
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
Käkar fryst mango (tinar den i mikron). Smakar väldigt sött och gott men ligger på bara 65 kcal/100g. En förpackning ligger på 250g. Tar inte alls mycket plats i kaloribudgeten.

Bra tips! Tack! Uppskattar verkligen dessa!


Kom förövrigt på, av en slump, världens bästa deffsås, salsa är ju helt flippat, 30 kalorier per 100g!
Nu blir det att ösa salsa över allt.

Mvh, PL
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback