Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-12, 22:06
  #1
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Hej!
Håller just nu på med min deff och allt har gått enligt planeringen så här långt, ca ett halvt kilo i veckan.
Vecka fem börjar på måndag, men med jämna mellanrum har jag lyckats intala mig själv att jag kan ta en godisbit, (ca 100g choklad, vilket landar på 500 kcal extra) men får ändå ganska mycket ångest över den där. Händer samma sak er, och vad gör ni då för att hantera ångesten, alternativt, vad gör ni för att hålla er helt undan? Känns som att man förstör allt trots att man följer sin planering och det går bra, och det är ju bra att det går enligt planeringen, men hatar ångesten.
Mvh, PL
Citera
2014-04-12, 22:19
  #2
Medlem
Du får jobba med den mentala biten bara. Själv unnar jag mig en jävla massa hallon i min kesella vissa dagar på deffen. Kostar egentligen nästan ingenting och inga kalorier extra heller.
Citera
2014-04-12, 22:20
  #3
Avstängd
Isterband1s avatar
Va fan, var inte så pretentiös. Ät du din chokladbit om du nu vill det, ingen större skillnad. Har man ångest för det så är detta snarare en tråd som bör ligga i Psykisk Hälsa.
Jag själv äter i princip aldrig godis, av andra anledningar än träningen.
Om du nu verkligen måste bota din ångest så träna lite hårdare nästa gång, ät lite nyttigare nästa mål och saken är biff.
Citera
2014-04-12, 22:36
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Va fan, var inte så pretentiös. Ät du din chokladbit om du nu vill det, ingen större skillnad. Har man ångest för det så är detta snarare en tråd som bör ligga i Psykisk Hälsa.
Jag själv äter i princip aldrig godis, av andra anledningar än träningen.
Om du nu verkligen måste bota din ångest så träna lite hårdare nästa gång, ät lite nyttigare nästa mål och saken är biff.

Visdomsord.

Dessutom. Man normala människor äter ju godis varje dag.... Lite choklad då och då har knappast någon inverkan.
Citera
2014-04-12, 22:50
  #5
Medlem
LadyGanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Va fan, var inte så pretentiös. Ät du din chokladbit om du nu vill det, ingen större skillnad. Har man ångest för det så är detta snarare en tråd som bör ligga i Psykisk Hälsa.
Jag själv äter i princip aldrig godis, av andra anledningar än träningen.
Om du nu verkligen måste bota din ångest så träna lite hårdare nästa gång, ät lite nyttigare nästa mål och saken är biff.
Kör på det, ta igen det på nästa pass du måste ju leva också !
Citera
2014-04-12, 22:58
  #6
Medlem
Jag tänker positivt
Idag slank det 800kalorier extra (4Negerbollar)
Det betyder att jag får ta kajakjäveln till sjön imorgon och paddla bort dom där 800 extrakalorierna jag fått i mig.
Känner att jag har jämnat ut det hela då och då känns det ok
Citera
2014-04-12, 23:06
  #7
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Planerar in det, sätter även upp små delmål på vägen och unnar mig något när jag når ett mål.
Citera
2014-04-13, 10:54
  #8
Medlem
Orwellians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Va fan, var inte så pretentiös. Ät du din chokladbit om du nu vill det, ingen större skillnad. Har man ångest för det så är detta snarare en tråd som bör ligga i Psykisk Hälsa.
Jag själv äter i princip aldrig godis, av andra anledningar än träningen.
Om du nu verkligen måste bota din ångest så träna lite hårdare nästa gång, ät lite nyttigare nästa mål och saken är biff.

Citat:
Ursprungligen postat av NURS3
Visdomsord.

Dessutom. Man normala människor äter ju godis varje dag.... Lite choklad då och då har knappast någon inverkan.

Jaha.. Fast 500 kcal är ju en hel dags underskott för många. Någon gång då och då påverkar det väl inte direkt men att äta så mycket choklad flera gånger i veckan påverkar helt klart resultatet. Sist jag kollade var 500 kcal drygt 1½ timmes styrketräning, så nästa träningspass måste bli rätt mycket hårdare.

Till ProfessorLux: Brukar själv ta en dag varannan vecka som jag ligger på kaloribalans eller eventuellt några hundra kalorier över. Då slipper man bli galen och/eller svulla i sig en hel godispåse.
Citera
2014-04-13, 12:34
  #9
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Jag bakar en extremt nyttig low carb morotskaka ibland. Gott som fan men väldigt lite kalorier. Har varken socker eller vanligt mjöl i den. Det onyttigaste i den är glasyren, fast det tar man ju inte såååå mycket av.
Citera
2014-04-13, 12:51
  #10
Medlem
Jag själv köper inte något idiotiskt hem under deff. Jag älskar godis/chips etc men det är under min värdighet att handla hem det under deff. Jag vill att deffen ska vara över fortast möjligt, så att jag Sedan kan unna mig lite gott. Så resonerar jag, typ.

Jag äter pizzasalladen när folk har pizzabjudning, om jag är klar med macros för dagen. Pizzan gör mig inte lyckligare, så ser ingen poäng att äta det heller.

Jag vet att det låter hemskt, men deff är deff, och den ska vara över snarast.
Citera
2014-04-13, 12:59
  #11
Medlem
Killer-queens avatar
Man får erkänna att man är mänsklig och inte kommer att sätta allt till 100 %. Sätter man schemat till 80 % så kommer man få bra resultat, ingen idé att om man inte är på tidspress inför tävling eller liknande.

Det finns lite knep man kan ta till om man vill fuska. Har man planerat att svina loss på kvällen kan man dra ner kalorierna ordentligt på dagen, i synnerhet från fett. Bunkra upp med fettlösa proteiner och grönsaker så gör inte en fest på kvällen lika stor skada.

Sen får man hålla sig mätt och distraherad. Jag har mest problem på kvällen då jag vill gå till O'Learys, kolla fotboll och äta hamburgertallrik + 4 öl. Är man någorlunda mätt kan man distrahera de tankarna genom att kolla tv-serie tills man somnar istället. Let's play-serier på youtube brukar funka för mig också, fortsätter i all evighet.
Citera
2014-04-13, 13:15
  #12
Medlem
confused...s avatar
En dag i veckan. Typ lördagar eller vilken dag du känner passar dig.

Lägg dig på kaloribalans eller kanske 100-300över så att du får en dag du känner dig mätt, men ersätt dina vardagsmål med någon "lyxigare" proteinrik måltid istället för godis och iprincip bara rent socker.

Typ, fixa ihop ett gäng pannkakor med ett extra ägg i smeten till lunch sen kör sylt/äppelmos osv utan tillsatt socker till det. Jag brukar köra vanilj essence i smeten så det blir typ vanilj pannkakor med äppelmos utan tillsat socker, jävla gott.

Till middag, fixa någon nice tacos eller en fet stek med potatis + sås till.


Så har du din ätardag som du hela tiden kan ha fokus och längta till om du känner att motivationen börjar dala. Och på detta sätt så gör man inte ätardagen speciellt onyttig.

Betydligt bättre att få en dag i veckan där man får äta riktigt god mat upp till kaloribalans, kanske lite lite över. Än att trycka i sig en godispåse någon gång ibland. Den "nyttiga" ätardagen gör helt enkelt mer för söt/hunger suget än en godispåse.
__________________
Senast redigerad av confused... 2014-04-13 kl. 13:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback