Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-12, 15:13
  #1
Medlem
Radikal23s avatar
Jag äter Magnesium tabletter (500mg), Omega3 (1 tablett) och rå olivolja (en tesked) varje dag.

Ni då?
Citera
2014-04-12, 15:14
  #2
Avstängd
bajjan1s avatar
Blåbär ca 2dl,äggvita från 6 ägg!
Citera
2014-04-12, 15:18
  #3
Medlem
Lubrixs avatar
Just nu är det bara omega-3 1000 mg
Citera
2014-04-12, 15:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajjan1
Blåbär ca 2dl,äggvita från 6 ägg!

Eh, det där är ju mat. Inte kosttillskott.
Citera
2014-04-12, 15:52
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Äter rätt bra mat, så jag tror inte det behövs nåt kosttillskott.
Citera
2014-04-12, 16:11
  #6
Medlem
Listtråd?

Jag tar regelbundet:

Omega-3, ungefär 3g. Jag tycker det hjälper lederna och rörligheten, speciellt i styrkemoment.

Grönsakspulver, 5ml. Vitaminer i all ära, men det finns många viktiga fytokemikalier vi bara börjat utforska vetenskapligt. Ett bra exempel är resveratrol.

Druvkärneextrakt, 1ml. Bra källa till katechiner, fungerar sannolikt mao-hämmande, bl.a. Druvextrakt gör mig mer koncentrerad och motiverad, ungefär som koffein fast utan skakningarna och den höga pulsen.

Svartpeppar, en näve hela pepparkorn. Piperin har en hämmande effekt på vissa leverenzym (ökar upptag av curcumin t.ex.) och har visats ha antidepressiv effekt på egen hand i försök på möss.

D-vitamin under vinterhalvåret och rikligt med magnesium.
Citera
2014-04-12, 17:23
  #7
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag äter väldigt nyttigt på senare tid så kosttillskott borde inte behövas, men jag tar Priorin för håret. D-vitamin vissa perioder, och ibland sveper jag en C-vitaminsbrus enbart för att det är det närmaste läsk jag kommer så där på en vanlig vardag.
Citera
2014-04-12, 18:02
  #8
Medlem
Inget. Behövs inte om man inte har konstaterad brist. Hälsokostbutikerna vill dock få dig att tro annat.
Citera
2014-04-12, 23:50
  #9
Medlem
Såvitt jag vet finns det inte en enda klinisk studie utförd på människor som visar att Omega-3 har hjärt-kärlskyddande effekt. Att äta det i parti och minut leder snarare till utfiske av världshaven.

Vitamin D är väl det enda som människor i norra Europa behöver tillskott av och då under vinterhalvåret...
Citera
2014-04-13, 17:22
  #10
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxmord
Listtråd?

Jag tar regelbundet:

Omega-3, ungefär 3g. Jag tycker det hjälper lederna och rörligheten, speciellt i styrkemoment.

Grönsakspulver, 5ml. Vitaminer i all ära, men det finns många viktiga fytokemikalier vi bara börjat utforska vetenskapligt. Ett bra exempel är resveratrol.

Druvkärneextrakt, 1ml. Bra källa till katechiner, fungerar sannolikt mao-hämmande, bl.a. Druvextrakt gör mig mer koncentrerad och motiverad, ungefär som koffein fast utan skakningarna och den höga pulsen.

Svartpeppar, en näve hela pepparkorn. Piperin har en hämmande effekt på vissa leverenzym (ökar upptag av curcumin t.ex.) och har visats ha antidepressiv effekt på egen hand i försök på möss.

D-vitamin under vinterhalvåret och rikligt med magnesium.

Intressant detta med druvkärneextrakt. När jag googlar på det verkar det vara ett undermedel mot det mesta, fast på lång sikt s a s. Men det har alltså även snabbt insättande effekt?
Citera
2014-04-13, 18:02
  #11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxmord
Listtråd?



Svartpeppar, en näve hela pepparkorn. Piperin har en hämmande effekt på vissa leverenzym (ökar upptag av curcumin t.ex.) och har visats ha antidepressiv effekt på egen hand i försök på möss.


En näve svartpeppar?
Magen borde ju pajja totalt av detta tycker jag.
Citera
2014-04-15, 00:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Intressant detta med druvkärneextrakt. När jag googlar på det verkar det vara ett undermedel mot det mesta, fast på lång sikt s a s. Men det har alltså även snabbt insättande effekt?

Yes. Men frågan är om inte jag märker det tydligare än vissa andra i och med att jag är kroniskt deprimerad, dvs lågt dopamin bl.a.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
En näve svartpeppar?
Magen borde ju pajja totalt av detta tycker jag.
Ja, alltså kanske inte så mycket att det rinner ut mellan fingrarna på mig när jag står där hulkandes vid diskbänken och försöker att inte spy medans tårarna rinner nedför mitt förvridna ansikte. Men kanske 30-40 korn. Vitpeppar är bättre, kommer ju från svartpepparbusken precis som svartpeppar bara att den skrovliga ytterdelen är bortplockad. Så det är lättare att svälja.

Att svälja pepparkorn är ju faktiskt en gammal huskur mot just magont. Tror svartpeppar var en av de få mediciner en buddhistisk munk fick bära med sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback