Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-07-05, 23:16
  #73
Medlem
Undersköterska är iallafall Sveriges vanligaste yrke och dåliga lönevillkor är något som gruppen behöver kämpa mer emot än finns sig i. Vi skulle inte klara oss utan undersköterskor.
Citera
2023-07-06, 00:50
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaboll
Jag har haft väldigt svårt att få jobb (har vart arbetslös i 2 år) för att jag inte har nån utbildning. Och ja börjar bli trött på det nu. Så jag träffade min handledare på arbetsförmedlingen och bad om hjälp vad jag borde utbilda mej till. Mitt drömjobb är psykolog men det kan jag glömma för jag är sämst i skolan. Kommer aldrig kunna få så bra betyg som det krävs.
Men då sa handledaren att jah borde utbilda mig till undersköterska eftersom att det kommer (o gör redan) skrika om jobb där. Jag har sökt sommarjobb som det (eller vårdbiträde rättare sagt) men har inte fått något jobb. Så är det värt de? Har min handledare rätt? Kommer jag va "säker" på jobb när jag utbildat mig? (tänkte börja i augusti på distans) jag vill bara utbilda mig till nåt som jag vet kommer vara stor chans att få jobb som sen..
Sorry om det är några stavfel, skriver från mobilen!

Vill du stå ut med kvinnor som gnäller och sjukskriver sig varannan vecka?
Citera
2023-07-06, 08:28
  #75
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrWang
Lol snacka om att tala ur sin röv. Bemanningen blir man anställd av om man jobbar på timmar. Det är i allmänhet ganska få som jobbar fast inom just bemanningen för att det behövs speciellt när det är dåligt med timmare och dessa tjänster finns det inte många av.

De allra flesta är anställda på gruppboenden eller hemtjänsten och där löneförhandlar man med berörd chef och ingen annan.

Att göra karriär är också skitsnack. Några kurser inom sociologi och lite arbetserfarenhet så kan du bli chef på valfritt boende, det är långtifrån alla ställen det krävs en socionom utbildning eller annat. Väldigt få chefer har tidigare jobbat på golvet inom vården innan och det var betydligt mer prominent förr än senare år.

Samhällsbärande jobb ja. Men de negativa aspekterna mer än väl täcker upp för de positiva. Det märks så väl att du inte har jobbat år efter år i vården och återigen talar ur din röv.

Det är ett oerhört slitsamt jobb och som anställd så blir du ALLTID överkörd av kommunledningskontorets påhitt. Närmsta chef lyssnar relativt om man har tur med en bra sådan men makten i att förändra arbetet är väldigt begränsad på den nivån. Kommunen lyssnar knappt något alls och man känner sig väldigt ohörd när man jobbar på golvet. Ett bra exempel är när den berömda heltidsresan kom till. Snacka om att vi levde i totalt mörker och allt skulle minsann bestämmas över våra huvuden också! Kommunledning i ett nötskal det där.

Det är ett jobb som kräver att du gör mer än vad du ska för att du är mänsklig. Exempelvis så ska man låta någon falla till golvet istället för att skada sig men här kickar mänskligheten in och man kanske tar personen ändå och skadar sig. Det är långtifrån alltid som hjälpmedel räcker hela vägen utan man får ändå slita med kroppen fast man inte ska, just för att personen ska ha det BRA och inte ”ok”.

Inom många arbeten så är det en timmes lunch, inom vården är det 30 mins och det ska tajmas så att alla hinner ta en innan vårdtagarnas lunch, vilket inte alltid går.

På ett demensboende med 10-12 vårdtagare på varje avdelning så brukar det se ut som så att på vardagar brukar man vara tre på dagen och två på kvällen.

Däremot på helgen då bokstavligt talat allt sker, besök alla möjliga tider osv. Ja då är man bara två personal dag och kväll! Motivationen lyder ”det är ju inga duschar på helgen” nä visst men om någon badar i avföring, kladdat eller annat så har man inget val, eller hur? Tråkigt läge är det då.

Detta är givetvis för att det blir för dyrt för kommunen att ha samma upplägg på helgen pga allt ob (där också häst delen av lönen sitter, i allt ob från röda dagar, kvällar, helger).

Larm telefonerna ringer i ett, man hör dom hemma i sömnen och det är ifall du faktiskt somnar gott också för vi får inte förglömma dessa härliga ryggpass som finns också! Där du slutar 21:30/45 beroende på om du har rapporten eller inte, och sedan börjar 06:45 eller 07:00 återigen beroende på om du har rapporten eller inte.

Detta arbetssätt och schema är mycket vanligt och jag önskar innerligt att ni som vurmar så för vården och tycker allt är så jäkla bra ska testa på att jobba såna ryggpass och dessutom vara på en avdelning eller boende där det är full rulle. Sussa gott…

Att jobba inom vården är också som att vara på en hönsgård. Det är ett kvinnodominerat arbete (även om det blir bättre och bättre numera med mer män) och det är alltid intriger och skitsnack om folk.

Finns det en bra arbetsgrupp på dagen så finns det alltid en nattgrupp som klagar på dom som jobbar dag eller vice versa. Precis som i alla yrken så finns det folk med dålig arbetsmoral, lata. Detta är förödande och riktigt trist att jobba med, det spelar ingen roll hur många klagomål en person kan ha på sig ibland. Om man har tur och tillräckligt många klagomål kommit fram till chefen så kan personen bli förflyttad.

Jajjemen, förflyttad. Det är rätt få som får sparken så dessa idioter blir omplacerade så att något annat stackars ställe får dras med den personen istället.

Jag kan fortsätta i evighet känns det som men jag stannar här.

Snack om att det negativa är överdrivet kan köras upp så långt som det går och sen lite till. Har man inte jobbat på golvet i åratal så vet man ingenting om hur det är. Jobbade själv 10 år inom demens som utbildad Uska innan jag slängde in handduken och sökte mig till något annat som inte har med vården att göra.

Är väl inte min mening med att allt detta ska riktas mot just dig men det är mycket frustrerande att läsa felaktigheter inom en verksamhet som man har en stor insikt i om hur den fungerar.

Du har rätt i att jag inte jobbat inom omsorgen och jag ifrågasätter inte din tråkiga upplevelse. Jag har bara jobbat på förvaltningssidan, som du anser vara oförstående. Men du har en hel del fel. Enhetschefer är sällan lönesättande, eftersom det skulle leda till snedvriden konkurrens inom förvaltningen. De vänder sig till HR och bemanning för att få stöd i lönesättningen och måste redovisa sin budget till verksamhetschefer löpande. Jag håller med om att lön och villkor kunde vara bättre, och det sker förbättringar hela tiden, men folk i allmänhet skulle inte acceptera de skattehöjningar som det innebär att höja nivån ordentligt.

Men den som är engagerad och duktig kan visst göra karriär inom omsorgen och få en hyfsad lön. Det finns alla möjligheter. Dock kan jag förstå om det inte var ett alternativ för dig. Jag märker på din redogörelse att du hade fastnat i en negativ spiral som nog var svår att ta sig ur. Sen beskriver du din upplevelse som nån absolut sanning, vilket tyder på att du inte kan lyfta blicken och se saken från andra perspektiv och därmed förmodligen inte hade klarat högre studier till spuska eller annat. Det var nog din chef medveten om och valde därför att inte satsa på dig. Men jag hoppas du trivs med vad du än sysslar med nu.
__________________
Senast redigerad av MarcoStar 2023-07-06 kl. 09:09.
Citera
2023-07-06, 12:31
  #76
Medlem
DrWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Du har rätt i att jag inte jobbat inom omsorgen och jag ifrågasätter inte din tråkiga upplevelse. Jag har bara jobbat på förvaltningssidan, som du anser vara oförstående. Men du har en hel del fel. Enhetschefer är sällan lönesättande, eftersom det skulle leda till snedvriden konkurrens inom förvaltningen. De vänder sig till HR och bemanning för att få stöd i lönesättningen och måste redovisa sin budget till verksamhetschefer löpande. Jag håller med om att lön och villkor kunde vara bättre, och det sker förbättringar hela tiden, men folk i allmänhet skulle inte acceptera de skattehöjningar som det innebär att höja nivån ordentligt.

Men den som är engagerad och duktig kan visst göra karriär inom omsorgen och få en hyfsad lön. Det finns alla möjligheter. Dock kan jag förstå om det inte var ett alternativ för dig. Jag märker på din redogörelse att du hade fastnat i en negativ spiral som nog var svår att ta sig ur. Sen beskriver du din upplevelse som nån absolut sanning, vilket tyder på att du inte kan lyfta blicken och se saken från andra perspektiv och därmed förmodligen inte hade klarat högre studier till spuska eller annat. Det var nog din chef medveten om och valde därför att inte satsa på dig. Men jag hoppas du trivs med vad du än sysslar med nu.

Du skriver i en tråd om det är värt att utbilda sig till uska och har sedan bara erfarenhet från förvaltningssidan. Bara det är toppen! Det jag menade och det förstår du nog egentligen också det är att man har ett lönesamtal med sin chef och ingen annan, sen att dom har en budget att förhålla sig till förstår vilken idiot som helst. Visst sker det förbättringar och vården ser inte ut som på 80 talet tack och lov men det innebär inte att det är okej någonstans för det. Det finns inga ursäkter att fortsätta behandla hela yrket som en stor hållplats för något annat.

Och nej, det går inte att göra karriär genom sin chef. Detta är återigen något som du vet absolut noll om och gärna vill låta klyftig som om du hade någon som helst insikt i hur en så kallad karriär går till. Någon som vidareutbildar sig gör det på eget bevåg inom högskolan får en tjänst därefter. Detta är ingenting som en enhetschef har något med att göra annat än en god rekommendation av personen ifråga. Det enda som en chef kan satsa på när det kommer till anställda det är timvikarier som visar framfötterna och därav får olika typer av tidsbegränsade vikariat i snabbare takt än andra. Även där är det svårt för chefen ibland att få sin vilja igenom pga LAS.

Det jag pratade om ÄR en absolut sanning och en som jobbar på kontor som du har inte en susning som sagt. Det är inte en lång negativ spiral utan det är bara så verkligheten ser ut och att du tycker det ser ut som gråt och frustration är ju enbart för att du återigen inte har en aning om hur det ligger till för denna yrkesgrupp.

Dom som jobbar inom akutvård eller psykiatrin har det oftast bättre än de som jobbar inom gruppboenden eller hemtjänsten.

Av dom tio år som jag har jobbat (på flera olika först som timmare och sedan stadens bäst ansedda demensboende på fast tjänst sedan) så är det EN person som jag har jobbat med som har vidareutbildat sig till spuska. Ytterligare några få som sökte sig till SSK.

Annars är vården inte annat än folk som blivit fast i det i all evighet utan ambition till något annat (anser sig för gamla) eller en hållplats för vikarierande ungdomar som jobbar vid sidan av sina studier. Nuförtiden dessutom så är det en större andel utländska ungdomar (och äldre) med en stor brist inom svenska språket och detta är en ytterst tråkig upplevelse för gamla i en hel del fall då språket är så viktigt. Chefer kan inte ta hänsyn till det för att det finns inga andra som faktiskt vill komma och jobba!! Go figure?

Sen kan du ta dina lösa tankar om mig och köra upp för du vet inte. Du vill bara komma med något som får dig att verka mer trovärdig i ditt skitsnack om hur saker går till. Håll dig till att klia dig på huvudet inne på kontoret och låt tråden besvaras av människor som faktiskt vet vad dom pratar om när det kommer till yrket ifråga.
Citera
2023-07-06, 13:34
  #77
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrWang
Du skriver i en tråd om det är värt att utbilda sig till uska och har sedan bara erfarenhet från förvaltningssidan. Bara det är toppen! Det jag menade och det förstår du nog egentligen också det är att man har ett lönesamtal med sin chef och ingen annan, sen att dom har en budget att förhålla sig till förstår vilken idiot som helst. Visst sker det förbättringar och vården ser inte ut som på 80 talet tack och lov men det innebär inte att det är okej någonstans för det. Det finns inga ursäkter att fortsätta behandla hela yrket som en stor hållplats för något annat.

Och nej, det går inte att göra karriär genom sin chef. Detta är återigen något som du vet absolut noll om och gärna vill låta klyftig som om du hade någon som helst insikt i hur en så kallad karriär går till. Någon som vidareutbildar sig gör det på eget bevåg inom högskolan får en tjänst därefter. Detta är ingenting som en enhetschef har något med att göra annat än en god rekommendation av personen ifråga. Det enda som en chef kan satsa på när det kommer till anställda det är timvikarier som visar framfötterna och därav får olika typer av tidsbegränsade vikariat i snabbare takt än andra. Även där är det svårt för chefen ibland att få sin vilja igenom pga LAS.

Det jag pratade om ÄR en absolut sanning och en som jobbar på kontor som du har inte en susning som sagt. Det är inte en lång negativ spiral utan det är bara så verkligheten ser ut och att du tycker det ser ut som gråt och frustration är ju enbart för att du återigen inte har en aning om hur det ligger till för denna yrkesgrupp.

Dom som jobbar inom akutvård eller psykiatrin har det oftast bättre än de som jobbar inom gruppboenden eller hemtjänsten.

Av dom tio år som jag har jobbat (på flera olika först som timmare och sedan stadens bäst ansedda demensboende på fast tjänst sedan) så är det EN person som jag har jobbat med som har vidareutbildat sig till spuska. Ytterligare några få som sökte sig till SSK.

Annars är vården inte annat än folk som blivit fast i det i all evighet utan ambition till något annat (anser sig för gamla) eller en hållplats för vikarierande ungdomar som jobbar vid sidan av sina studier. Nuförtiden dessutom så är det en större andel utländska ungdomar (och äldre) med en stor brist inom svenska språket och detta är en ytterst tråkig upplevelse för gamla i en hel del fall då språket är så viktigt. Chefer kan inte ta hänsyn till det för att det finns inga andra som faktiskt vill komma och jobba!! Go figure?

Sen kan du ta dina lösa tankar om mig och köra upp för du vet inte. Du vill bara komma med något som får dig att verka mer trovärdig i ditt skitsnack om hur saker går till. Håll dig till att klia dig på huvudet inne på kontoret och låt tråden besvaras av människor som faktiskt vet vad dom pratar om när det kommer till yrket ifråga.

Ännu mer negativa felaktigheter från dig. Hört talas om äldreomsorgslyftet? Är du ett outbildat omsorgsbiträde som visar lite framåtanda, kan chefen låta dig plugga till uska på betald arbetstid. Du kan även läsa till spuska på YH och chef inom äldreomsorgen på högskolan - PÅ BETALD ARBETSTID - med LÖN och utan att behöva ta studielån. Det är extremt fördelaktigt. Men som sagt, tydligen såg inte din chef någon anledning att investera i dig eftersom du har den inställningen du har. Jag kan bara beklaga det.
__________________
Senast redigerad av MarcoStar 2023-07-06 kl. 13:44.
Citera
2023-07-06, 22:30
  #78
Medlem
TiredEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrWang
Du skriver i en tråd om det är värt att utbilda sig till uska och har sedan bara erfarenhet från förvaltningssidan. Bara det är toppen! Det jag menade och det förstår du nog egentligen också det är att man har ett lönesamtal med sin chef och ingen annan, sen att dom har en budget att förhålla sig till förstår vilken idiot som helst. Visst sker det förbättringar och vården ser inte ut som på 80 talet tack och lov men det innebär inte att det är okej någonstans för det. Det finns inga ursäkter att fortsätta behandla hela yrket som en stor hållplats för något annat.

Och nej, det går inte att göra karriär genom sin chef. Detta är återigen något som du vet absolut noll om och gärna vill låta klyftig som om du hade någon som helst insikt i hur en så kallad karriär går till. Någon som vidareutbildar sig gör det på eget bevåg inom högskolan får en tjänst därefter. Detta är ingenting som en enhetschef har något med att göra annat än en god rekommendation av personen ifråga. Det enda som en chef kan satsa på när det kommer till anställda det är timvikarier som visar framfötterna och därav får olika typer av tidsbegränsade vikariat i snabbare takt än andra. Även där är det svårt för chefen ibland att få sin vilja igenom pga LAS.

Det jag pratade om ÄR en absolut sanning och en som jobbar på kontor som du har inte en susning som sagt. Det är inte en lång negativ spiral utan det är bara så verkligheten ser ut och att du tycker det ser ut som gråt och frustration är ju enbart för att du återigen inte har en aning om hur det ligger till för denna yrkesgrupp.

Dom som jobbar inom akutvård eller psykiatrin har det oftast bättre än de som jobbar inom gruppboenden eller hemtjänsten.

Av dom tio år som jag har jobbat (på flera olika först som timmare och sedan stadens bäst ansedda demensboende på fast tjänst sedan) så är det EN person som jag har jobbat med som har vidareutbildat sig till spuska. Ytterligare några få som sökte sig till SSK.

Annars är vården inte annat än folk som blivit fast i det i all evighet utan ambition till något annat (anser sig för gamla) eller en hållplats för vikarierande ungdomar som jobbar vid sidan av sina studier. Nuförtiden dessutom så är det en större andel utländska ungdomar (och äldre) med en stor brist inom svenska språket och detta är en ytterst tråkig upplevelse för gamla i en hel del fall då språket är så viktigt. Chefer kan inte ta hänsyn till det för att det finns inga andra som faktiskt vill komma och jobba!! Go figure?

Sen kan du ta dina lösa tankar om mig och köra upp för du vet inte. Du vill bara komma med något som får dig att verka mer trovärdig i ditt skitsnack om hur saker går till. Håll dig till att klia dig på huvudet inne på kontoret och låt tråden besvaras av människor som faktiskt vet vad dom pratar om när det kommer till yrket ifråga.

Du låter lite väl bitter du. Det passar inte riktigt in på den modellen som vi inom HR / administration har fått lära oss. *Bekräfta, motivera, fokusera på det positiva*

Till exempel kan du få höra en enhetschef på ett avslutningssamtal berätta för dig hur inskolningen kommer att förbättras, vilka nya rutiner som införs och hur schemaläggningen kommer "optimeras". Det känns ju riktigt relevant för dig när du just ska sluta på arbetsplatsen!

Eller hur du som alldeles färdig-inskolad, på ditt första arbetspass, blir beordrad att fortsätta att jobba: voilá dubbelpass! "Vi har verkligen försökt, men det finns inga andra alternativ..." Återigen, viktigt med *bekräfta, kasta skit på dem...*

Eller kollegan som fått fel ob utbetalt tre månader i rad. Efter kontakt med lönekontoret, enhetschefen och HR, för varje gång det hände så var svaret "Det måste ha blivit något fel... Vi vet inte vad som hände. Vi vet ej vem som är ansvarig för det." Inte ska man som arbetstagare kräva något ansvar från det administrativa. Herregud! De har ju högskolepoäng! Sen är det ju fikadags dessutom.

Och så kan anekdoterna fortsätta. Nä nu tycker jag vi ska sjunga en sång istället...

Citera
2023-07-07, 17:49
  #79
Medlem
DrWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ännu mer negativa felaktigheter från dig. Hört talas om äldreomsorgslyftet? Är du ett outbildat omsorgsbiträde som visar lite framåtanda, kan chefen låta dig plugga till uska på betald arbetstid. Du kan även läsa till spuska på YH och chef inom äldreomsorgen på högskolan - PÅ BETALD ARBETSTID - med LÖN och utan att behöva ta studielån. Det är extremt fördelaktigt. Men som sagt, tydligen såg inte din chef någon anledning att investera i dig eftersom du har den inställningen du har. Jag kan bara beklaga det.

LOL. Äldreomsorgslyftet som lät så himla bra resulterade i fler utbildade - ja - men också fler uppsägningar och dessutom så var det en himla massa slarv med de studierna då det var rena rama semestern.

Sen det andra du talar om är ingen som helst perk utan det är något du kan fråga din chef om och vidareutbildad personal är bara bra. Det kunde vilken bitterfitta som helst göra men klart du vet väl bäst, du och din gedigna erfarenhet av vården, dess människor och hur verkligheten ser ut - inifrån bemanningskontoret.

Faktiskt så äcklad av hur ignorant du är och hur lite du har att komma med när det kommer till verkligheten så att jag stannar här. Lev du vidare i din fantasivärld.
Citera
2023-07-07, 18:54
  #80
Medlem
DrWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Du låter lite väl bitter du. Det passar inte riktigt in på den modellen som vi inom HR / administration har fått lära oss. *Bekräfta, motivera, fokusera på det positiva*

Till exempel kan du få höra en enhetschef på ett avslutningssamtal berätta för dig hur inskolningen kommer att förbättras, vilka nya rutiner som införs och hur schemaläggningen kommer "optimeras". Det känns ju riktigt relevant för dig när du just ska sluta på arbetsplatsen!

Eller hur du som alldeles färdig-inskolad, på ditt första arbetspass, blir beordrad att fortsätta att jobba: voilá dubbelpass! "Vi har verkligen försökt, men det finns inga andra alternativ..." Återigen, viktigt med *bekräfta, kasta skit på dem...*

Eller kollegan som fått fel ob utbetalt tre månader i rad. Efter kontakt med lönekontoret, enhetschefen och HR, för varje gång det hände så var svaret "Det måste ha blivit något fel... Vi vet inte vad som hände. Vi vet ej vem som är ansvarig för det." Inte ska man som arbetstagare kräva något ansvar från det administrativa. Herregud! De har ju högskolepoäng! Sen är det ju fikadags dessutom.

Och så kan anekdoterna fortsätta. Nä nu tycker jag vi ska sjunga en sång istället...


Haha japp. Eller den bästa: dubbelpass med att dessutom delegera mediciner på annan avdelning för att vikarier där inte har någon delegation.. som om man inte var nog geggig. Dom gör ju allt för att man ska vara kvar men ändå på samma gång allt för att man ska gå in i väggen.

Mycket gnäll i allmänhet och det låter gnälligt från mig med, det är ju sanning faktiskt. Men det som iallafall känns bra där är att det oftast jobbar personer med hjärtat på rätt ställe och skinn på näsan. Att ha en grov jargong med varandra det är sättet vi överlever på.

Inte läst dina inlägg tidigare (fastnade på mr skitsnack direkt..) vad är din erfarenhet av vården? Och nej jag är inte ute efter att skjuta på dig med nyfiken bara då det är kul att höra andras erfarenheter.
Citera
2023-07-07, 21:26
  #81
Medlem
killawifes avatar
Om du känner att du bara MÅSTE ha ett arbete så finns det väldigt mycket lediga jobb. Men de är lediga av en anledning. Jag personligen hade inte utbildat mig till något vårdyrke om AF så hotade mig med en hagelbrak.
Citera
2023-07-08, 10:15
  #82
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrWang
LOL. Äldreomsorgslyftet som lät så himla bra resulterade i fler utbildade - ja - men också fler uppsägningar och dessutom så var det en himla massa slarv med de studierna då det var rena rama semestern.

Sen det andra du talar om är ingen som helst perk utan det är något du kan fråga din chef om och vidareutbildad personal är bara bra. Det kunde vilken bitterfitta som helst göra men klart du vet väl bäst, du och din gedigna erfarenhet av vården, dess människor och hur verkligheten ser ut - inifrån bemanningskontoret.

Faktiskt så äcklad av hur ignorant du är och hur lite du har att komma med när det kommer till verkligheten så att jag stannar här. Lev du vidare i din fantasivärld.

Du behöver inte gilla mig, men det vore klädsamt om du åtminstone kunde erkänna att du haft fel i inlägg efter inlägg där du påstått att man inte kan göra karriär i omsorgsyrket och att allt är skit. Till skillnad från de flesta andra yrken, kan du alltså vidareutbilda dig på betald arbetstid och klättra från outbildad gymnasieavhoppare till välavlönad enhetschef utan att behöva ta en krona i studielån. Dessutom får du jobba i världens viktigaste yrke och göra skillnad för människor på riktigt. Stora förbättringar görs i många kommuner, som att man slopat delade turer, kan vara anställd i resursen och ha betalt för pass du inte ens jobbar, mer tid avsätts åt aktiviteter med de äldre på boendena, mindre stress o.s.v. Men självklart kan inte allt passa alla och det är uppenbart att du inte är lämpad för yrket. Du är typen som orsakar en negativ kultur med ditt gnäll och det är förödande för alla arbetsplatser. Jag hoppas att du kommer bättre till din rätt i en annan bransch - förhoppningsvis där du inte jobbar med människor över huvudtaget. Ha det fint!
__________________
Senast redigerad av MarcoStar 2023-07-08 kl. 10:20.
Citera
2023-07-09, 16:45
  #83
Medlem
Tycker ändå att det är ett rätt bra yrke att utbilda sig till, du kan flytta i princip vart som helst i detta avlånga land och ändå kan få jobb, vården skriker efter personal och det saknas folk överallt.

Finns en hel del man kan pröva på inom vården, äldreboende, Lss, sjukhus, korttid, hemtjänst med mera. Har testat på en del och fastnade för Lss:en men hade så dålig lön så jag bytte kommun.

Idag så jobbar jag åt samma kommun som jag började i, lönen har dock gått upp med lite mer än 7000kr sen sist jag jobbade åt de. Jobbar 86,xx% på ett korttidsboende och tjänar dryga 33-34k/månad före skatt med ob, runt 38k om jag går upp till heltid igen vilket är helt ok för att vara undersköterska. Har totalt 1 timmes effektivt jobb på natten och resten av tiden så blir det Netflix och mobilspel.
Citera
2023-08-02, 11:56
  #84
Medlem
Nochillss avatar
En gammal kompis till mig sommarjobbar inom Hemtjänsten ute i byar från en centralort.
Han sätts här på rejält prov som outbildad vikarie och hade nog inte räknat med detta.

Detta med att ensam utan introduktion, åka och besöka äldre som bor ensamma i stugorna.
Brukarna kan ibland behöva specialistvård med maskiner som ska övervakas.


Var är kontinuteten som jag fick lära mig om för länge sedan... det är bara ett tomt värdeord!
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback