Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-12, 13:27
  #1
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Just nu sitter Fredrik Reinfeldt i EKOts Lördags Intervju, och försöker rättfärdiga Sveriges klena försvar nu när ryssarna vapenskramlar. Hans försvar är då i princip att det var svårt att förutse. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om vårt försvar. Jag kanske tycker att den ligger på en lagom nivå, det jag vänder mig mot är hans försvar. "Men vem skulle kunna förutse detta?". Det är något som Alliansen ständigt försvarar sig med. Vem skulle t.ex. kunna förutse att Riskkapitalister skulle plocka ut vinter och placera dem i skatteparadis? (Tja ganska många). Vem skulle kunna förutse att mediciner skulle försvinna bort från högkostnadsskyddet i.o.m. apoteksreformen? (Tja förmodligen någon).
Det jag retar upp mig på är att om det är några som ska kunna förutse saker så är det väl våra politiker?
Det är ofta politiker bemöter frågor med att påstå att de är hypotetiska, och sådana frågor svarar man inte på. Det är ju just sådana frågor man vill att de ska svara på, eller åtminstone försöka svara på.
Med det där resonemanget så skulle jag ju kunna välja vem som helst här hemma på min gata som Statsminister...
Citera
2014-04-12, 13:43
  #2
Medlem
Diridiris avatar
Det finns ingen anledning att tro att dessa politiker sitter på mer kompetens än den genomsnittlige svensken. Faktum är att deras främsta egenskaper är att frånsäga sig ansvar och värja sig för obekväma frågor, någonting som enligt mig gör dem till ledare sämre än någon med likvärdig erfarenhet inom ett godtyckligt område.

Det är därför naivt att tro att vårt representantsystem för landet i en gynnsam riktning.
Citera
2014-04-12, 14:28
  #3
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diridiri
Det finns ingen anledning att tro att dessa politiker sitter på mer kompetens än den genomsnittlige svensken. Faktum är att deras främsta egenskaper är att frånsäga sig ansvar och värja sig för obekväma frågor, någonting som enligt mig gör dem till ledare sämre än någon med likvärdig erfarenhet inom ett godtyckligt område.

Det är därför naivt att tro att vårt representantsystem för landet i en gynnsam riktning.
Men personerna i fråga borde väl ändå försöka görs sken av att de kunde förutsäga något, och i vissa fall så visar det sig ju att de inte bara sitter på någon slags likvärdig kompetens som oss vanliga dödliga. Hur svårt var det att förutse att riskkapitalister skulle springa iväg med ev. vinst? Dom verkar ju sämre än gemene man på att förutse saker, och journalisterna verkar låta dem hållas...
Citera
2014-04-12, 16:50
  #4
Medlem
Diridiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Men personerna i fråga borde väl ändå försöka görs sken av att de kunde förutsäga något, och i vissa fall så visar det sig ju att de inte bara sitter på någon slags likvärdig kompetens som oss vanliga dödliga. Hur svårt var det att förutse att riskkapitalister skulle springa iväg med ev. vinst? Dom verkar ju sämre än gemene man på att förutse saker, och journalisterna verkar låta dem hållas...
Det logiska är väl att de sätter sin egen girighet först. Förmodligen kan de själva tjäna en slant på dessa riskkapitalister, resten är bara skådespel och bortförklaringar och det är här deras egentliga skicklighet ligger.
Citera
2014-04-12, 19:24
  #5
Medlem
Här är ett klipp inför folkomröstningen 2003 införande av euron. Bildt Persson och Lundgren förutspår med pondus hur dålig det skulle bli om vi inte införde euron.




https://www.youtube.com/watch?v=Y7N0pgq-h1A


Verkligheten, nejet räddade svensk ekonomi.
Citera
2014-04-12, 22:39
  #6
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Här är ett klipp inför folkomröstningen 2003 införande av euron. Bildt Persson och Lundgren förutspår med pondus hur dålig det skulle bli om vi inte införde euron.




https://www.youtube.com/watch?v=Y7N0pgq-h1A


Verkligheten, nejet räddade svensk ekonomi.
Dom där borde ju sitta i tv och göra avbön varje dag!
Jävla nollor...
Jag röstade nej, men dom där verkar inte fatta, eller står de där och medvetet
ljuger p.g.a. att det blir ännu en karriärväg?
Det behövs ju bara vanligt bondförnuft för att förstå det dumma med EMU...
Jag blir rädd när jag ser de där. Är dom så där dumma i huvudet ?
Citera
2014-04-12, 22:57
  #7
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Men personerna i fråga borde väl ändå försöka görs sken av att de kunde förutsäga något, och i vissa fall så visar det sig ju att de inte bara sitter på någon slags likvärdig kompetens som oss vanliga dödliga. Hur svårt var det att förutse att riskkapitalister skulle springa iväg med ev. vinst? Dom verkar ju sämre än gemene man på att förutse saker, och journalisterna verkar låta dem hållas...
Försvarspolitiken har sågats i mer än 10 års tid av proffs och insatta tyckare, men deras synpunkter avfärdats som alarmistiska och överdrivna.
Dock ringde väckarklockan 2008 men Helfel mfl. Somnade om.
Nu räcker det inte att bara ändra lite och ge någon miljard till, vårt försvar både militärt och civilt är kört i botten och det tar 10-15 år att återuppbygga det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback