Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2014-04-15, 21:27
  #109
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
12 How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations!
13 For thou hast said in thine heart, I will ascend into heaven, I will exalt my throne above the stars of God: I will sit also upon the mount of the congregation, in the sides of the north:
14 I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the most High.
15 Yet thou shalt be brought down to hell, to the sides of the pit.

Jesaja 14:12-15

13 Thou hast been in Eden the garden of God; every precious stone was thy covering, the sardius, topaz, and the diamond, the beryl, the onyx, and the jasper, the sapphire, the emerald, and the carbuncle, and gold: the workmanship of thy tabrets and of thy pipes was prepared in thee in the day that thou wast created.
14 Thou art the anointed cherub that covereth; and I have set thee so: thou wast upon the holy mountain of God; thou hast walked up and down in the midst of the stones of fire.
15 Thou wast perfect in thy ways from the day that thou wast created, till iniquity was found in thee.

Hesekiel 28:13-15

7 And there was war in heaven: Michael and his angels fought against the dragon; and the dragon fought and his angels,
8 And prevailed not; neither was their place found any more in heaven.
9 And the great dragon was cast out, that old serpent, called the Devil, and Satan, which deceiveth the whole world: he was cast out into the earth, and his angels were cast out with him.

Uppenbarelseboken 12:7-9


De två översta handlar om Satans fall, han skapades perfekt utan synd, men han valde att vända sig mot Gud.

Det nedersta stycket indikerar på att ett antal änglar valde att följa Satan då han föll. Även om jag tolkar detta stycke som framtida, så kan man dra slutsatsen att Satan har änglar som följer honom, som förmodligen föll samtidigt som han föll.

Intressant. Skulle du säga att Satan existerar idag?
Citera
2014-04-15, 22:04
  #110
Medlem
Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: ”Håll dig på din plats, Satan!”
Matt 16:23

Jag kan också citera bibeln.....
Citera
2014-04-15, 22:54
  #111
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
Jag anser att ifall det är svårt att skilja dem åt, så gör man bäst i att hålla sig borta. De får skylla sig själva, det är ju så enkelt att bara sluta med alla sataniskt inspirerade ritualer och symboler...

Vad synd, då lär du missa väldigt mycket god litteratur.
Men men, då tar vi tagelskjortan på så vi slipper oroa oss för att bli frestade av nån söt tjej eller farlig rocksång!
Citera
2014-05-03, 18:50
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Intressant. Skulle du säga att Satan existerar idag?
Varför skulle annars människor dyrka honom? Och Bibeln säger att Gud ska kasta Satan i den brinnande eldsjön i framtiden, så JA, Satan finns idag.

10 And the devil that deceived them was cast into the lake of fire and brimstone, where the beast and the false prophet are, and shall be tormented day and night for ever and ever.
11 And I saw a great white throne, and him that sat on it, from whose face the earth and the heaven fled away; and there was found no place for them.
12 And I saw the dead, small and great, stand before God; and the books were opened: and another book was opened, which is the book of life: and the dead were judged out of those things which were written in the books, according to their works.
13 And the sea gave up the dead which were in it; and death and hell delivered up the dead which were in them: and they were judged every man according to their works.
14 And death and hell were cast into the lake of fire. This is the second death.
15 And whosoever was not found written in the book of life was cast into the lake of fire.
Uppenbarelseboken 20:10-15
Citera
2014-05-03, 18:50
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: ”Håll dig på din plats, Satan!”
Matt 16:23

Jag kan också citera bibeln.....
Va bra, nu är det bara att tro på den också!
Citera
2014-05-03, 18:58
  #114
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
Varför skulle annars människor dyrka honom? Och Bibeln säger att Gud ska kasta Satan i den brinnande eldsjön i framtiden, så JA, Satan finns idag.

10 And the devil that deceived them was cast into the lake of fire and brimstone, where the beast and the false prophet are, and shall be tormented day and night for ever and ever.
11 And I saw a great white throne, and him that sat on it, from whose face the earth and the heaven fled away; and there was found no place for them.
12 And I saw the dead, small and great, stand before God; and the books were opened: and another book was opened, which is the book of life: and the dead were judged out of those things which were written in the books, according to their works.
13 And the sea gave up the dead which were in it; and death and hell delivered up the dead which were in them: and they were judged every man according to their works.
14 And death and hell were cast into the lake of fire. This is the second death.
15 And whosoever was not found written in the book of life was cast into the lake of fire.
Uppenbarelseboken 20:10-15
Varför citerar du bibeln på engelska? Står det inte samma sak i en svensk, är den måhända tillrättalagd för att passa svensk kristen tro?
Och, den viktigaste frågan, vem skrev ner det där från början, på vems befallning och hur sannolikt är det att det inte var nån total dåre eller nån som ville få obildade att respektera överheten?
Citera
2014-05-03, 19:15
  #115
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
10. Och Djävulen som hade bedragit
dem blev kastad i sjön av eld och svavel,
där vilddjuret och den falske profeten
var. Och de skall plågas dag och
natt i evigheternas evigheter.
11. Och jag såg en stor vit tron och
honom som satt på den. För hans
ansikte flydde jord och himmel, och
det fanns inte plats för dem.
12. Och jag såg de döda, stora och
små, stå inför Gud och böcker blev
öppnade och en annan bok blev öppnad,
som är livets bok. Och de döda
blev dömda enligt det som var skrivet
i böckerna, efter sina gärningar.
13. Och havet gav igen de döda, som
var i det, och döden och dödsriket
gav igen de döda som var i dem, och
de blev dömda var och en efter sina
gärningar.
14. Och döden och dödsriket blev
kastade i den brinnande sjön. Detta
är den andra döden.
15. Och den som inte fanns skriven i
livets bok, blev kastad i den brinnande
sjön.
Och vem har skrivit det? Du kan garantera att det inte blivit förvanskat över de senaste 2000 åren och att det som står där är mindre påhittat än vad skogsrå, vättar, Asagudar, mfl. nu förkastade saker är?
Du kan givetvis även försäkra att all annan vidskeplighet och tro förutom just den rätta tron är påhittad. Det kan inte på nån nivå vara så att det där du citerar har det minsta lilla med att skrämma obildade till lydnad och underkastelse att göra?

Det är förstås en retorisk fråga från min sida eftersom jag vet att du inte kan göra det. På samma sätt som jag vet att du inte kan bevisa varesig satans eller guds existens för mig. Allt är påhittat för att hålla pöbeln på mattan och för att lugna sinnen på människor som har svårt att ta till sig livets oändliga storhet. Vilket är helt förståeligt, om än opassande i en upplyst värld.
Så du kan vara lugn, oavsett hur mycket RHC åkallar satan kommer han aldrig att hörsamma deras rop av den enkla anledningen att han existerar lika mycket som fänrisulven.
Citera
2014-05-03, 19:46
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Och vem har skrivit det? Du kan garantera att det inte blivit förvanskat över de senaste 2000 åren och att det som står där är mindre påhittat än vad skogsrå, vättar, Asagudar, mfl. nu förkastade saker är?
Du kan givetvis även försäkra att all annan vidskeplighet och tro förutom just den rätta tron är påhittad. Det kan inte på nån nivå vara så att det där du citerar har det minsta lilla med att skrämma obildade till lydnad och underkastelse att göra?

Det är förstås en retorisk fråga från min sida eftersom jag vet att du inte kan göra det. På samma sätt som jag vet att du inte kan bevisa varesig satans eller guds existens för mig. Allt är påhittat för att hålla pöbeln på mattan och för att lugna sinnen på människor som har svårt att ta till sig livets oändliga storhet. Vilket är helt förståeligt, om än opassande i en upplyst värld.
Så du kan vara lugn, oavsett hur mycket RHC åkallar satan kommer han aldrig att hörsamma deras rop av den enkla anledningen att han existerar lika mycket som fänrisulven.
Och precis som alla människor genom tiderna så är det extremt sannolikt att du inte sitter inne med hela sanningen, det kan till och med vara så att nästan allt du tror på är en lögn. Eller hur?

Du vet inte var du kom från och du vet inte vart du går.

Du hänger i konspirationsforumet, och antingen så är du här för att du verkligen tror att saker och ting inte är som de verkar i världen, eller så är du vakthund för de organisationer som vill hålla människor kvar i deras lögner, eller så är du här istället för att köpa senaste numret av Se&Hör.

Oberoende på vilken av dessa kategorier du faller inom, så kan det mycket väl vara så att du tror på saker som allmänheten är TOTALT främmande för. Har då alla rätt samtidigt? Och ifall det inte är så, kan det vara så att du själv kan ha fel i vad du tror på?

30. Gud har hittills haft överseende
med okunnigheten, men nu förkunnar
han att alla människor överallt
skall omvända sig.
31. Ty han har fastställt en dag, på
vilken han skall döma världen med
rättfärdighet, genom den man han har
bestämt till det, och han har erbjudit
tron åt alla, sedan han har uppväckt
honom från de döda.
32. Då de hörde nämnas om uppståndelse
från de döda, var det somliga
som hånade, och andra sade: Vi vill
höra dig igen angående detta.
33. Och så gick Paulus bort ifrån dem,
34. men några män slöt sig till honom
och trodde. Bland dessa var
Dionysius, som hörde till Areopagens
domstol, och en kvinna, som
hette Damaris, och några andra med
dem.

Apostlagärningarna 17:30-34

Läs vers 32, somliga som hörde Evangeliumet (Jesus död och upståndelse) hånade (som du), medan andra trodde.

Något kan vi vara överens om, dessa människor som hånade, har de senaste cirka 2000 åren antingen brunnit i helvetet, eller varit i ett tillstånd av ingenting. De vet vad som händer efter döden, och det kommer du och alla andra i denna världen också göra i sin tid. Håller du med om detta?
Citera
2014-05-03, 20:53
  #117
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
Och precis som alla människor genom tiderna så är det extremt sannolikt att du inte sitter inne med hela sanningen, det kan till och med vara så att nästan allt du tror på är en lögn. Eller hur?

Du vet inte var du kom från och du vet inte vart du går.

Du hänger i konspirationsforumet, och antingen så är du här för att du verkligen tror att saker och ting inte är som de verkar i världen, eller så är du vakthund för de organisationer som vill hålla människor kvar i deras lögner, eller så är du här istället för att köpa senaste numret av Se&Hör.

Oberoende på vilken av dessa kategorier du faller inom, så kan det mycket väl vara så att du tror på saker som allmänheten är TOTALT främmande för. Har då alla rätt samtidigt? Och ifall det inte är så, kan det vara så att du själv kan ha fel i vad du tror på?
Jag är mest nyfiken av mig, och stör mig lite på okunskap och blåögdhet. Därför hänger jag här.
Jag tror inte på nåt som inte är allmänt vedertaget, däremot tror jag inte på en hel del som är det. T.ex. religion. Det sunda förnuftet säger mig att religion är nonsens. Det finns så mycket som talar för att min uppfattning är den riktiga.
Bara en så enkel sak som att gud ska vara omnipotent och allsmäktig, trots det så är tydligen djävulen lika mäktig eller mäktigare (?) eftersom gud inte kan (trots omnipotens) skydda mänskligheten från honom.
Det är ju även väldigt konstigt att nån som är omnipotent inte klarar av att få alla att tro. Eller tro och tro, om det nu hade skapat mänskligheten och allt liv osv. så hade det ju inte stavats tro. Det hade varit en självklarhet för hela mänskligheten, inte bara för en utvald del av den.
Det finns så mycket motsägelser i tro att bara den som är blind för fakta kan tro (bara en sån sak, det borde heta veta) på religion.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback