Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-11, 22:04
  #1
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Regimented resistance training has been shown to promote marked increases in skeletal muscle mass. Although muscle hypertrophy can be attained through a wide range of resistance training programs, the principle of specificity, which states that adaptations are specific to the nature of the applied stimulus, dictates that some programs will promote greater hypertrophy than others. Research is lacking, however, as to the best combination of variables required to maximize hypertophic gains. The purpose of this study was to investigate muscular adaptations to a volume-equated bodybuilding-type training program versus a powerlifting-type routine in well-trained subjects. 17 young men were randomly assigned to either an HT group that performed 3 sets of 10RM with 90 seconds rest or an ST group that performed 7 sets of 3RM with 3 minutes rest. After 8 weeks, no significant differences were noted in muscle thickness of the biceps brachii. Significant strength differences were found in favor of ST for the 1RM bench press and a trend was found for greater increases in the 1RM squat. In conclusion, this study showed both bodybuilding- and powerlifting-type training promote similar increases in muscular size, but powerlifting-type training is superior for enhancing maximal strength.
Från denna studie. Även diskussioner om det på kolozzeum här.

Kommer detta påverka hur ni lägger upp er träning?
Citera
2014-04-11, 22:06
  #2
Medlem
tydligen var det ungefär århundradets sämsta forskningsunderlag så det är knappt ens diskuterbart material. Mer än att enas att man inte kan använda sig av forskningen.
Citera
2014-04-11, 22:10
  #3
Medlem
autologs avatar
Mättes endast biceps? Och vem kör tunga treor i bicepscurl?

Edit: Ska man jämföra så tycker jag att båda grupperna borde köra samma mängd set, på det sätt studien är gjord blir det ju nästan lika många reps... TuT is the key
__________________
Senast redigerad av autolog 2014-04-11 kl. 22:14.
Citera
2014-04-11, 22:16
  #4
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autolog
Mättes endast biceps? Och vem kör tunga treor i bicepscurl?
Ingen tränade bicepcurls, tydligen.
Citera
2014-04-11, 22:23
  #5
Medlem
autologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Ingen tränade bicepcurls, tydligen.

Okej

Tycker dock att ska man jämföra styrka och volymtränings inverkan på muskelbyggning så ska man träna 3 set styrka och 3 set volym. Inte 3 set volym och 7 set styrka. Wtf.
Citera
2014-04-11, 22:25
  #6
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
tydligen var det ungefär århundradets sämsta forskningsunderlag så det är knappt ens diskuterbart material. Mer än att enas att man inte kan använda sig av forskningen.
Vill du belysa bristerna? Jag har inte läst studien i detalj då jag inte prenumererar på den vetenskapliga databasen studien är publicerad på.
Citera
2014-04-11, 22:35
  #7
Medlem
autologs avatar
Lite dåligt att man använde Biceps som kontrollpunkt då... Även fast den kopplas in i ryggövningar så har det rätt mycket med teknik att göra. Vissa kan ju få betydligt bättre kontakt i Biceps än andra i diverse roddar. Är ju lite hur man drar va...
Citera
2014-04-11, 22:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Vill du belysa bristerna? Jag har inte läst studien i detalj då jag inte prenumererar på den vetenskapliga databasen studien är publicerad på.


Finns en lång diskussion på bl.a. /r/weightroom på reddit som du kan läsa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback