Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-11, 20:35
  #1
Medlem
Holmbyens avatar
Denna tanke slog mig när jag satt och läste här på forumet. Jag är själv från Östergötland, och så långt bak jag släktforskat (mitten av 1700-talet) är mina förfäder alla svenska bönder.

Jag har aldrig känt lika stor vi-känsla och patriotism på landsnivå som på landskapsnivå.

Exempel: "Östergyllen" (https://www.youtube.com/watch?v=Uqmnqs2aa3M) väcker mycket starkare patriotiska känslor hos mig en den svenska nationalsången.

Detsamma gäller framgångar i sportsammanhang, med landslaget i fotboll som enda undantag.

Jag undrar om någon annan här känner likadant, och i så fall gällande vilket plats/landskap?

Har någon annan svårt att hitta sin svenska patriotism?

Jag är också relativt ung och levde inte när det svenska folkhemmet existerade, vilket kanske kan vara en anledning.
Citera
2014-04-11, 20:37
  #2
Medlem
ogillar sverige ....men göteborg är en fin stad
Citera
2014-04-11, 20:49
  #3
Medlem
Holmbyens avatar
Vad får dig att ogilla Sverige, mer exakt?
Citera
2014-04-11, 21:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmbyen
Vad får dig att ogilla Sverige, mer exakt?

lagar, EU aldrig gillat språket (är hel svensk kommer inte från något annat land inte släkten heller har aldrig gillar språket bara) politiken till en vis del lägger till mer när jag kommer på är lite slö just nu.
Citera
2014-04-11, 22:55
  #5
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag är född och har mina rötter i mälardalen. Här där sveakungarna härskade.
Inte fan bryr jag mig om götar.
Citera
2014-04-11, 23:04
  #6
Medlem
Som skåning kommer det ganska naturligt.
Svenskar är vi enbart på pappret.
Det går ju inte komma ifrån att en resa en bit uppåt i landet likväl kunde ha varit en resa utomlands.
Man kan väl säga att vi här har en mentalitet som ligger betydligt närmare medeldansken.
Det som ändå gör att fler väljer att resa uppåt än västerut beror mer på de språkliga skillnaderna.
Det optimala hade förstås varit ett eget land men om jag skulle varit tvungen o välja mellan länderna så hade jag ganska självklart hellre tillhört Danmark.
Men innan någon tar alltför illa upp så kan jag förstås tillägga att känslorna förstärkts mycket tack vare att den svenska politiken på senare år kidnappats av ett gäng galna extremister.
Citera
2014-04-12, 17:43
  #7
Medlem
Pansarhyenas avatar
Jag har ganska starka känslor för de båda landskap (ett av dem Östergötland) där jag framförallt har mina rötter, men jag känner definitivt att jag har mer gemensamt med svenskar från andra delar av landet i förhållande till utlänningar än vad jag har gemensamt med östgötar i förhållande till personer från Skåne eller Norrland.

En nation är ju ändå den starkaste politiska enhet vi har i vår värld, förenad av historia och språk i betydligt högre grad än vad landskap förenas av desamma.
Citera
2014-04-13, 00:22
  #8
Medlem
Aversions avatar
Visst kan jag känna lokalpatriotism, men tycker inte att man kan jämföra dialektala- och lokala kulturskillnader med de totala likheterna som faktiskt existerar i vårt förhållandevis väldigt lilla land. Det räcker med att köra över sundet för att känna sig väldigt svensk, medan när man kommer ner i Europa så känner man sig nästan skandinavisk. Att träffa på norrmän och danskar i olika situationer i Europa tycker jag är väldigt trevligt och man märker att de känner exakt samma sak, det är som att träffa en bror eller syster. Detta har för mig blivit väldigt tydligt efter att jag spenderat större delen av mitt liv utanför Sverige och kanske därmed fått en bättre insikt vad det faktiskt menas med att vara svensk och nordisk.

Är man utanför Europa, så finns det en liknande igenkänningsfaktor i att träffa en Europé. Speciellt i länder där man inte ofta träffar på andra Européer/vita människor.

Det är nog ganska naturligt, att ju längre man hamnar ifrån sin trygghetssfär ju bredare drar man gränsen.

Sen har jag aldrig haft problem att respektera andra folkslag, det är alltid intressant att höra deras historier och deras livserfarenheter, men jag kommer aldrig identifiera mig med dem.

Européer är idag endast några få procent kvar av världsbefolkningen i stort, och det är där vi har vårt gemensamma arv. Det hade varit väldigt tråkigt att dö med vetskapen om att man var en av de sista (sett till ett längre perspektiv).
Citera
2014-04-13, 01:56
  #9
Medlem
sectariuss avatar
Jag har alltid sett svensk lokalpatriotism som något efterblivet och korkat. Jag kan förstå att fransmän, italienare och tyskar har dessa känslor i sig, som alla tillhör stora folkgrupper med stora regionala, kulturella och historiska skillnader. I Tyskland finns det två olika statsreligioner, flera stora historiska regioner som ensamma krigat och styrt landmassor och Italien endades inte först på 1800-talet osv...
Men Sverige liksom?
Vi hade världens första centralbank på 1500-talet, första allmänna skolan (folkskolan) med mera... Vi har alltid varit en liten och enad folkgrupp utan några regionala splittringar. Jag blir ärligt talad beklämd när jag hör stockholmare sprida sitt hat mot göteborgare och skåningar (även ifall jag också kan hata den skånska dialekten) eller olika fotbollsupportrar som ska sprida sitt hat mot diverse lag och städer. Det hatet borde ju i ett sunt samhälle ses som lika allvarligt som "rasism"ses på idag eftersom det ofta leder till hat och våld.
Citera
2014-04-13, 09:18
  #10
Avstängd
Det geografiska området är inte det viktigaste. Det viktiga är rasen och dess överlevnad. För att säkerställa rasens fortsatta existens måste vi leva geografiskt separerat från icke-vita folk.
Citera
2014-04-13, 10:09
  #11
Medlem
Rasen är naturligtvis det viktigaste men som skåning måste jag säga att för mig är det Sverige sex dagar i veckan och Skåne på den sjunde. Lika lite som jag vill att detta land ska gå under i ett Negervälde, lika lite vill jag att den skånska identiteten ska suddas ut till något allsvenskt där Stockholmskan är det enda man hör. Jag kan ju inte tala för Bohuslän, Halland osv men skåningarna vet, i regel iallafall, att vårt kära hem togs med järn och eld.
Citera
2014-04-13, 11:41
  #12
Medlem
thelindgrennheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag är född och har mina rötter i mälardalen. Här där sveakungarna härskade.
Inte fan bryr jag mig om götar.

Du är en svenskhatande judelakej så din åsikt är irrelevant.


För mig handlar det om folk och ras, inte landskap eller geografiska områden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback