Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-11, 11:36
  #1
Medlem
Läraren i ekonomi på Linnéuniversitetet har sysslat med avancerat skattefiffel. Han har lurat staten på 3,8 miljoner kronor och ska upptaxeras.

http://www.barometern.se/nyheter/kal...er(4240830).gm


Någon som vet mer, och vem är detta?
Citera
2014-04-11, 13:37
  #2
Medlem
Tänkte precis starta en tråd, vem kan den här jäveln vara? Jag var inne på hemsidan och tittade runt bland personalen, men sen kom jag på att han med högsta sannolikhet inte är kvar där .
Citera
2014-04-11, 13:50
  #3
Medlem
Hoppas att skolan behåller honom, verkar onekligen som att han har koll på ett och annat inom spelet.
Visserligen kasst att åka fast dårå men hans så "sofistikerade" tricks borde inspirera de ljusaste eleverna att inse om dom är försiktiga kan de lyckas med det mesta.
Citera
2014-04-11, 14:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Hoppas att skolan behåller honom, verkar onekligen som att han har koll på ett och annat inom spelet.
Visserligen kasst att åka fast dårå men hans så "sofistikerade" tricks borde inspirera de ljusaste eleverna att inse om dom är försiktiga kan de lyckas med det mesta.


Ja för det är ju väldigt bra att lära ut till blivande ekonomer . Kursen kan heta "Så lyckas du med ekonomisk brottslighet 7,5hp"....
Citera
2014-04-11, 14:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Ja för det är ju väldigt bra att lära ut till blivande ekonomer . Kursen kan heta "Så lyckas du med ekonomisk brottslighet 7,5hp"....

Däri ligger även idén om hur man lyckas stoppa den, vill dom själva utföra eller förhindra något sådant måste det listas ut självmant då läraren tydligen inte besitter dessa kunskaper.
Ser jag det galet om hans expertis i bästa fall vore värd dessa skattepengar? Tyvärr tyder elementen "åkt fast" ganska mycket på att hans kompetens behöver många stärkande underlag från utanför kursområdet du nämner.
Citera
2014-04-11, 15:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Hoppas att skolan behåller honom, verkar onekligen som att han har koll på ett och annat inom spelet.
Visserligen kasst att åka fast dårå men hans så "sofistikerade" tricks borde inspirera de ljusaste eleverna att inse om dom är försiktiga kan de lyckas med det mesta.

Men nu var det ju inte barqa staten som lurades

Citat:
Det privata huset på Mallorca betalades av bolaget, Linnéuniversitetet fick stå för hyrbilskostnader och arbetsgivaravgifterna blev aldrig betalda.

http://www.barometern.se/nyheter/kal...83331557%29.gm
http://www.barometern.se/nyheter/kal...83333307%29.gm
Citera
2014-04-11, 15:11
  #7
Medlem
sanctissimuss avatar
FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ - 2014-03-11 - 3532—3534-12/1541—1542-13

källa

Kan det vara rätt? Har inte hunnit gå igenom allt.
Citera
2014-04-11, 15:20
  #8
Medlem
Är det han?

http://lnu.se/personal/joachim.timlon
Citera
2014-04-11, 16:00
  #9
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Jag var inne på hemsidan och tittade runt bland personalen, men sen kom jag på att han med högsta sannolikhet inte är kvar där .

varför skulle han inte vara det?

Citat:
– Vi kan inte uttala oss om det får några konsekvenser för honom. Vi måste sätta oss in i domen först, säger Helen Andersson, dekan på Ekonomihögskolan.
Citat:
Huruvida läraren kan jobba kvar på Linnéuniversitetet eller inte, återstår att se.
Citera
2014-04-11, 21:30
  #10
Medlem
Dr-Watsons avatar
Herregud sicken tomte. Om man inte redan på skatteverkets beslut begriper att man gjort fel, utan drar det vidare till Förvaltningsrätten, så har man i min mening inte alla tomtar i verkstan.

Regeln om förbud mot dubbelbestraffning borde i ett sådant här fall inte finnas.

Karln har ju fullständigt struntat i bokföring, saknar verifikat, och där de finns, så har han redan fått betalt för dessa utgifter från sin arbetsgivare (Linnéuniversitetet), och tar upp desamma i det egna bolaget. Samt låtit bolaget betala en massa privata levnadsomkostnader.

Om EBM fått ta denna man i hampan, så hade det varit galler för både fönster och dörrar ett bra tag framöver.

Inget annat än avsked från Linnéuniversitetet är acceptabelt.
Citera
2014-04-12, 01:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrogamer
Är det han?

http://lnu.se/personal/joachim.timlon


Bör ju vara han, och tydligen så är han anställd fortfarande. Fast frågan är dock om han får vara kvar efter domen eller inte. Han lurade ju ändå LNU och staten rätt så hårt. Jag tror inte LNU direkt vill marknadsföra sig själva (ironiskt nog är marknadsföring hans grej) som någon som accepterar sånt.
Citera
2014-04-12, 04:10
  #12
Medlem
Riskmans avatar
Sanslöst vad den här mannen - ekonomiläraren Joachi* Timlo*, född 1966 - har hållit på.

Extremt utstuderat skattefiffel; sofistikerad men samtidigt korkad transaktionsverksamhet. Att blåsa/undanhålla staten på 3,8 miljoner som han gjort borde väl inte bara rendera upptaxering/eftertaxering? Avsked från Linnéuniversitetet bör vara en självklarhet.

Hur lever och skattar han i dag? Håller han på som under de aktuella åren i domen torde han givetvis kunna bli föremål för en vistelse i fängelse vad det lider.
__________________
Senast redigerad av Riskman 2014-04-12 kl. 05:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback