Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-12, 08:39
  #13
Medlem
FishDocs avatar
Tack för informativa svar!

För att avrunda diskussionen om just 70-talshus.. Det är alltså 70-talshus byggda på platta som är värst? De som har krypgrund t.ex., är dessa generellt bättre?

Min kompis sa att det var något med hur de expermineterade med sättet att bygga/isolera taken på 70-talet som gjorde dem känsliga för fukt, när den kom in under plattorna under stormar etc.
Citera
2014-04-12, 09:29
  #14
Medlem
Jag vågar inte säga ålder, men gissar på kåkar byggda före 1950, iallafall sett ur säkerhetssynpunkt.

Jag sköter ett tiotal hus i arbetet och samtliga är gamla som gatan, grunden är det inget fel på (berg), men väggarna är byggda av reglar, vass, ståltråd och gipsputs, tänk er vad som blir kvar om en sån kåk tar eld (INGET!).
Citera
2014-04-14, 13:18
  #15
Medlem
FishDocs avatar
Var nyligen på visning i en 70-talsvilla. Redan direkt när man kom in och kände mögel/sunk-lukten visste man att det bara var att vända på klacken.
Citera
2014-06-26, 19:41
  #16
Medlem
FishDocs avatar
Allt klart med köp nu. Slutade med enplans i vinkel. Byggt 1980. Betongstomme samt mexitegel. Brutet tak på alla vinklar! Bungalotyp (?). 1 ägare. Bra läge och lagom trädgård i västerläge. Nöjd!

Tack för all input.
Citera
2014-06-29, 22:14
  #17
Medlem
fritjofkonkass avatar
Ända in på sextiotalet byggdes väldigt kvalitativa hus i gedigna material- sedan hände något i byggbranschen som resulterade i hus av mindre god kvalitet, sämre materialval och tveksamma lösningar. Jag skulle alla dar i veckan satsa på ett hus äldre än sextiotalet.
Visst känns 70-talshus tveksamma, men jag ger heller inte mycket för 80- och 90-talshus. Materialen känns smäckiga, kvaliteten låg och utseendet på villorna tråkiga eller direkt fula, många trista enplansvillor av katalogtyp och liknande uppförda i någon slags konstlad allmogestil.
Citera
2014-06-29, 23:59
  #18
Moderator
rotadents avatar
Jag förstår inte varför kataloghusen allmänt verkar vara av kass kvalitet egentligen. Om man gör som bolagen som bygger kataloghus så designar man alltså ett hus som man sen säljer och uppför i X antal tusen exemplar i olika varianter? Hur svårt kan det då vara att rita det rätt och vettigt från början? Okej att man vill spara pengar och att många kanske inte är villiga att betala för toppkvalitet, men husen borde kunna vara sunda och välkonstruerade efter förutsättningarna. Normalt sett är det ju fördelen med massproduktion. Delar från hyllan, beprövad design etc.
Citera
2014-06-30, 11:33
  #19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishDoc
Tack för informativa svar!

För att avrunda diskussionen om just 70-talshus.. Det är alltså 70-talshus byggda på platta som är värst? De som har krypgrund t.ex., är dessa generellt bättre?

Min kompis sa att det var något med hur de expermineterade med sättet att bygga/isolera taken på 70-talet som gjorde dem känsliga för fukt, när den kom in under plattorna under stormar etc.

I städerna så har man byggt på betongplatta sen 1900-talet. Skillnaden mellan tiderna är hur dessa isoleras mot fukt. Före andra världskriget användes bara asfalt som ströddes över sanden innan betongen lades. Efter andra världskriget så tillkom cellplast (ca 5 cm) vilket tillsammans med asfalten gjorde att isoleringen mot fukt blev ganska skaplig även om cellplasten komprimerades något med tiden.

Problemen man har med 50-tals hus är att ytterväggarna bara är tätade med asfalt som försvinner med tiden då diverse kryp och bakterier helt enkelt äter asfalten. Därför försämras fuktspärren och man får med tiden in fukt i källarväggarna. Detta brukar åtgärdas med stora plastskivor som man förlägger utanför källarväggarna.

Dräneringen är också viktig för att hålla grundvattenivån under bottenplattans nivå.

På 70-talet var det vanligt att man byggde hus på bottenplattor som låg mer eller mindre i grundvattennivån. Det innebar att risken för fuktskador blev stora vid regniga höstar/vårar då grundvattennivån stiger.
Citera
2014-07-02, 20:07
  #20
Medlem
FishDocs avatar
Återigen tack. Som tidigare nämndes är husköpet för vår del nu avklarat, men om folk vill fortsätta att kommentera 70-talsvillor är det såklart fritt fram.
Citera
2017-11-27, 06:03
  #21
Medlem
KSOEskribents avatar
Någon mer som kan spinna vidare på ämnet och sambandet mellan hus - konstruktioner - kvalité och värde? Det finns ju en anledning att nya hus efterfrågas och det tror jag stavas -planlösning- eller yteffektivitet. En del äldre kåkar jag har varit inne i har haft max två sovrum fördelat på fyra-fem rum, vilket inte är optimalt för den moderne familjen. Det hade ju naturligtvis varit bäst (eller?) om man kunde bygga med dåtidens material men enligt modern planlösning.
Citera
2017-11-27, 09:09
  #22
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Någon mer som kan spinna vidare på ämnet och sambandet mellan hus - konstruktioner - kvalité och värde? Det finns ju en anledning att nya hus efterfrågas och det tror jag stavas -planlösning- eller yteffektivitet. En del äldre kåkar jag har varit inne i har haft max två sovrum fördelat på fyra-fem rum, vilket inte är optimalt för den moderne familjen. Det hade ju naturligtvis varit bäst (eller?) om man kunde bygga med dåtidens material men enligt modern planlösning.

Det är ju också nästan alltid iaf något projekt med ett äldre hus. Även om grundskicket är toppen så lär det ändå förekomma tapeter, färger, golv, som inte faller den som vill ha allt i "rätt stil" för 2017 i smaken, och somliga vill ju inte göra ett skit utan bara flytta in i ett totalt standardiserat hus.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback