Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-10, 22:02
  #1
Medlem
Gx740s avatar
Hej

Nån som vet om man kan limma en sprucken kåsa? Eller vad för lim man kan använda? De ska väl vara vätske/värmebeständigt å inte alltför giftigt När man har varm dryck i kåsan så vidgas sprickan, när den blir kall så dras den ihop fullständigt.

Tack på förhand !

Vet inte om detta är rätt forum, eller om den ska i hobby forumet eller dylikt :S
Citera
2014-04-10, 22:22
  #2
Medlem
minfrusmans avatar
Vanligt trälim duger bra.
Citera
2014-04-10, 22:28
  #3
Medlem
hyphens avatar
Trälim är det enda som gäller för trä.
Tror inte du behöver bry dig om vilken sort, utomhus eller inomhus när det är så litet.
Citera
2014-04-10, 23:19
  #4
Medlem
Jag lagade min kåsa med polyuretanlim, härdar med lite vatten på limytorna, utvecklar ett slags skum under härdningen som man får sanera efteråt, håller i evighet. Jag gjorde lagningen runt 92-93.
Citera
2014-04-11, 17:24
  #5
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyphen
Trälim är det enda som gäller för trä.
Tror inte du behöver bry dig om vilken sort, utomhus eller inomhus när det är så litet.

Trälim är inte det enda som gäller trä, speciellt inte om man inte kan sätta ytorna i press.
Jag hade lagat med epoxi.
Citera
2014-04-11, 23:42
  #6
Medlem
Gx740s avatar
Jo jag tänkte att i och med att man sätter limmat när kåsan är varm och sprickan är vidgad, så tar det väl ett tag innan sprickan har dragit ihop sig igen efter att kåsan kylts ner. Alltså är väl ett långsamt lim att föredra före ett snabbt så att det inte blir pannkaka av allt =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback