Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-10, 21:57
  #1
Medlem
Jag har som sagt 6 veckor på mig att bygga muskler/gå ner i vikt.
Jag väger nu 97 kg och är 187cm.
Hur/vad ska jag träna för att få så bra kropp som möjligt under denna tiden?
En idé var att gå upp och jogga/gå innan jobbet varje dag och sen gymma efter jobbet.

Hur gör jag med mat? Vad ska jag äta och hur ofta ska jag äta? Dieter osv..

Tacksam för alla svar!!
Citera
2014-04-10, 22:02
  #2
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlecker
Jag har som sagt 6 veckor på mig att bygga muskler/gå ner i vikt.
Jag väger nu 97 kg och är 187cm.
Hur/vad ska jag träna för att få så bra kropp som möjligt under denna tiden?
En idé var att gå upp och jogga/gå innan jobbet varje dag och sen gymma efter jobbet.

Hur gör jag med mat? Vad ska jag äta och hur ofta ska jag äta? Dieter osv..

Tacksam för alla svar!!

Hey, vilken bra tråd. Är exakt lika tung som du och exakt lika lång samt har även jag några veckor innan semestern.

Satte bokmärke på tråden och hoppas kunna följa detta med dig och se det roliga resultatet!

Tyvärr är väl 5 måltider per dag samt springa en runda innan frukost det enda jag kan bidra med.
Sen bör du själv lägga upp ett gym schema. Jag har hört att man avrådes gymma 2 dagar i sträck så ett tips är ju också mellanrummet.

Dessutom har vi ju det här med ifall man ska skippa mellanmål eller inte. Ett aktivt och ständigt diskuterande ämne bland forskare och experter. Jag kör på de jag hinner, bara det blir fasta måltider.
Citera
2014-04-10, 22:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Hey, vilken bra tråd. Är exakt lika tung som du och exakt lika lång samt har även jag några veckor innan semestern.

Satte bokmärke på tråden och hoppas kunna följa detta med dig och se det roliga resultatet!

Tyvärr är väl 5 måltider per dag samt springa en runda innan frukost det enda jag kan bidra med.
Sen bör du själv lägga upp ett gym schema. Jag har hört att man avrådes gymma 2 dagar i sträck så ett tips är ju också mellanrummet.

Dessutom har vi ju det här med ifall man ska skippa mellanmål eller inte. Ett aktivt och ständigt diskuterande ämne bland forskare och experter. Jag kör på de jag hinner, bara det blir fasta måltider.

Kul!
Om jag ska gymma och inte bara gå hela dagarna, ska jag då träna hårt eller mellantungt? Det känns som att vågen kommer gå åt fel håll eller har jag fel? Är det bättre att gå eller jogga eftersom att jag vill gå ner i vikt fast få muskler på samma gång..
Citera
2014-04-10, 22:31
  #4
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlecker
Kul!
Om jag ska gymma och inte bara gå hela dagarna, ska jag då träna hårt eller mellantungt? Det känns som att vågen kommer gå åt fel håll eller har jag fel? Är det bättre att gå eller jogga eftersom att jag vill gå ner i vikt fast få muskler på samma gång..

Jag är ingen expert utan går på direkta egna erfarenheter och att försöka kombinera viktnedgång med att få muskler på en och samma gång kommer inte att funka. Du måste göra en otrolig deff för att sedan när du "tömt dig" snabbt på de sista veckorna kunna svänga upp till att bygga muskler.

Finns inga fall där jag kan säga att det är bra att styrketräna hårdare än vad som är bra för dig själv. Balansen att dina muskler ska kunna återhämta sig och klara av att bygga är mycket viktig.
Att jämföra med en lyftkran, försöker du lägga för tung lyft i kranen kommer det inte gå bättre få kranen att lyfta det som kranen är till för att lyfta.
Citera
2014-04-10, 22:44
  #5
Medlem
General.Maximus.s avatar
6 veckor är en fantastiskt kort tid när det kommer till att bygga muskler. Du kan hinna gå ner en del i vikt men kommer inte bygga i princip någon muskelmassa alls.

Lägg dig på ett rätt stort underskott med mycket protein och kör massor av styrketräning.
Citera
2014-04-10, 23:35
  #6
Medlem
KnektWhites avatar
Hur ser du ut i dagsläget? Mycket underhudsfett? Käka bra, mycket proteiner! När du styrke tränar träna med hög puls så får du fettförbränning på 24h efteråt!
Citera
2014-04-10, 23:39
  #7
Medlem
Shtangist1995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
6 veckor är en fantastiskt kort tid när det kommer till att bygga muskler. Du kan hinna gå ner en del i vikt men kommer inte bygga i princip någon muskelmassa alls.

Lägg dig på ett rätt stort underskott med mycket protein och kör massor av styrketräning.


Jag skulle inte påstå att TS hinner bygga några stora mängder muskler på den tiden heller, men jag är säker på att han kan se någon slags skillnad på storlek på sina muskler på 6 veckor, om vi nu antar att han aldrig tränat.
För sarkoplasmatisk hypertrofi kan man uppnå ganska så snabbt, som att ens biceps tillfälligt är större i några dagar efter man tränat de. Jag vet att det inte är som att pumpa i vatten, men jämför storleken på dina armar när du har dåligt tryck och inte tränat biceps/triceps på två veckor, och sedan kör du två intensiva pass ganska nära varandra, äter bra och dricker bra, då får man ett jävla tryck och armen "växer" drygt en cm. Men som sagt är det ingen långvarig lösning, men kan funka på en semester. Så träna igenom hela kroppen och försök gå ner i vikt (fett), så får du lite bättre muskeldefinition.
Citera
2014-04-11, 10:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnektWhite
Hur ser du ut i dagsläget? Mycket underhudsfett? Käka bra, mycket proteiner! När du styrke tränar träna med hög puls så får du fettförbränning på 24h efteråt!

Ganska mycket underhudsfett, al right men vad tycker du om promenader på morgonen?
Citera
2014-04-11, 10:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
6 veckor är en fantastiskt kort tid när det kommer till att bygga muskler. Du kan hinna gå ner en del i vikt men kommer inte bygga i princip någon muskelmassa alls.

Lägg dig på ett rätt stort underskott med mycket protein och kör massor av styrketräning.

Hur stort underskott? 1000 kcal? 1500? Jag vet att inte allt kommer lösa sig på 6 veckor men så gott jag kan, mer kan jag ju inte göra och då är frågan vad jag ska göra för att få bästa resultat.
Citera
2014-04-11, 10:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shtangist1995
Jag skulle inte påstå att TS hinner bygga några stora mängder muskler på den tiden heller, men jag är säker på att han kan se någon slags skillnad på storlek på sina muskler på 6 veckor, om vi nu antar att han aldrig tränat.
För sarkoplasmatisk hypertrofi kan man uppnå ganska så snabbt, som att ens biceps tillfälligt är större i några dagar efter man tränat de. Jag vet att det inte är som att pumpa i vatten, men jämför storleken på dina armar när du har dåligt tryck och inte tränat biceps/triceps på två veckor, och sedan kör du två intensiva pass ganska nära varandra, äter bra och dricker bra, då får man ett jävla tryck och armen "växer" drygt en cm. Men som sagt är det ingen långvarig lösning, men kan funka på en semester. Så träna igenom hela kroppen och försök gå ner i vikt (fett), så får du lite bättre muskeldefinition.

Ok, ska jag köra 2 muskelgrupper varje gång jag gymmar? Hur länge ska jag värma upp?
Citera
2014-04-11, 17:54
  #11
Medlem
Du kom på det här 6 veckor innan semestern alltså? Att du ville se bra ut i sommar? Grattis.

Snart kommer väl de kända trådarna som kommer varje år.

5 veckor till semestern - ner 20 kilo.

4 veckor till semestern - tvättbräda, råd tack.

3 veckor till semester - panik, hjälp mig!

osv osv....
Citera
2014-04-12, 21:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moneymakinmuffin
Du kom på det här 6 veckor innan semestern alltså? Att du ville se bra ut i sommar? Grattis.

Snart kommer väl de kända trådarna som kommer varje år.

5 veckor till semestern - ner 20 kilo.

4 veckor till semestern - tvättbräda, råd tack.

3 veckor till semester - panik, hjälp mig!

osv osv....


Om du inte har nåt vettigt att skriva så varför skriva alls? Jag bad om hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback