Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-10, 16:38
  #1
Medlem
Hadolfitlers avatar
Då var jag här igen då, har skrivit en liknande tråd förut.


Är relativt ny på jobbet men jag lär mig mycket men jag gör samtidigt fel ibland. Inget som inte går att rätta till, det är alltså inga större fel tycker jag.

Ändå behandlas jag annorlunda än dom andra när jag gör fel. Idag sa han jag jobbade med "skärpning nu" när jag gjorde ett litet fel. Gör någon annan fel så skrattar han åt det och säger typ "man kan inte alltid vara på topp"

Jag har märkt att alla gör fel ibland men att en del är bättre på att skoja bort det så att det glöms direkt. Jag kan inte sånt, jag blir bara på dåligt humör och irriterad på han som säger åt mig och betéer sig som att han själv är perfekt. Jag kanske tar åt mig för mycket, tycker ändå att det är för mycket dubbelmoral. Det beror liksom på vem som gör felet


Hur ska jag hantera sånt här, alltså hur ska jag ta det coolt när jag gör fel och inte ta åt mig så mycket av vad andra säger och tycker/tänker om mig?

Min självkänsla som bör tränas upp kanske?
__________________
Senast redigerad av Hadolfitler 2014-04-10 kl. 16:48.
Citera
2014-04-10, 16:47
  #2
Avstängd
Isterband1s avatar
Fy fan, vet exakt vad det är för jävel du har att göra med. Han tror sig ha rätten att slänga sig med kommentarer som ''skärpning nu'' för att han har jobbat där längre än du.
Värsta sorten på en arbetsplats. Svara ''sköt du ditt så sköter jag mitt'' eller något i den stilen nästa gång, för det är precis vad han ska göra. Om du är konflikträdd av dig så kan du ju säga ''man kan inte alltid vara på topp'', precis som det låter när det är andra som gör fel.
Citera
2014-04-10, 16:53
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
"Alla nya ska sättas på plats" är en vanlig inställning på arbetsplatser och då spelar det ingen roll hur man försöker "komma in i gänget".
De får ingen respekt för dig om du inte visar dig bättre än dem i något avseende för de kommer göra allt för att du ska göra bort dig och helst sluta eller få sparken.

Nu vet jag inte vilket jobb du har men är det saker som går att "simulera" hemma på något sätt eller läsa om teoretiskt så är det bara att öva och läsa in sig mer kring arbetsuppgifterna så man vinner deras och chefens respekt annars vill jag nog säga att du får gå efter prövotiden är över tyvärr.
Citera
2014-04-10, 17:00
  #4
Medlem
Hadolfitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Fy fan, vet exakt vad det är för jävel du har att göra med. Han tror sig ha rätten att slänga sig med kommentarer som ''skärpning nu'' för att han har jobbat där längre än du.
Värsta sorten på en arbetsplats. Svara ''sköt du ditt så sköter jag mitt'' eller något i den stilen nästa gång, för det är precis vad han ska göra. Om du är konflikträdd av dig så kan du ju säga ''man kan inte alltid vara på topp'', precis som det låter när det är andra som gör fel.

Jo jag tänkte sen efteråt att "jag skulle ha sagt sådär till han" men jag är så trögtänkt i såna situationer. Kommer alltid på efteråt vad jag skulle sagt.


Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
"Alla nya ska sättas på plats" är en vanlig inställning på arbetsplatser och då spelar det ingen roll hur man försöker "komma in i gänget".
De får ingen respekt för dig om du inte visar dig bättre än dem i något avseende för de kommer göra allt för att du ska göra bort dig och helst sluta eller få sparken.

Nu vet jag inte vilket jobb du har men är det saker som går att "simulera" hemma på något sätt eller läsa om teoretiskt så är det bara att öva och läsa in sig mer kring arbetsuppgifterna så man vinner deras och chefens respekt annars vill jag nog säga att du får gå efter prövotiden är över tyvärr.

Jag brukar öva hemma men jag brukar inte göra fel för att jag inte kan utan för att jag glömmer bort saker ibland när jag har lite mycket i huvudet på samma gång men så är det väl för alla kan jag tycka.
__________________
Senast redigerad av Hadolfitler 2014-04-10 kl. 17:03.
Citera
2014-04-10, 17:03
  #5
Medlem
banan74s avatar
Jag tycker inte att du ska ta så illa vid dig.

Jag kan själv vara den som fräser till när någon jag arbetar med gör ett misstag. En person som man har förväntningar på är man mer benägen att försöka få att göra rätt, det kan vara frustrerande att se oftast enkla fel som nya personer gör.

Personer som har arbetat längre och fortfarande gör fel ger man helt enkelt upp med, så se det som något positivt att personen som snäser åt dig tycker att du är duktig nog att läras upp till perfektion.
Citera
2014-04-10, 17:11
  #6
Medlem
Att andra kan garva bort fel kan ju bero på att de har jobbat ihop länge och har en annan relation alternativt kan det handla om auktoritära faktorer där du är en person som är lättare att trycka ned. Det kan ju också ha att göra med din attityd eller dylikt, har du en dryg och överlägsen uppsyn istället för att vara ödmjuk på ett nytt arbete kan jag tänka mig att du blir behandlad därefter när du gör fel. Dock tror jag det handlar om att du är ny, är du fortfarande i en inlärningsfas är det ju viktigt att du lär dig ordentligt och då kan man inte hålla på att skämta bort när det blir fel. När du väl kan ditt jobb till fullo och du ändå gör ett misstag, vilket alla gör, blir det lite mer roligt. Det är skillnad på när någon misslyckas med något de normalt sett kan och när de misslyckas med något de inte kan.
Citera
2014-04-12, 09:40
  #7
Medlem
Känner precis likadant, händer mig varje dag.. Men som många andra säger så finns det många anledningar till varför nya blir nedtryckta (speciellt yngre killar) på mans dominerade arbetsplatser.
Citera
2014-04-12, 09:51
  #8
Medlem
Man kan konstatera att många blir taggade och skärper sig om man blir utskälld för begångna fel.
MEN, minst lika många lär sig mindre och mår sämre i liknande situation.
Det är den som lär ut som har ansvaret för att skapa förutsättningar för dig som ny att lära dig.
PRECIS LIKA STORT ANSVAR SOM DU SOM NY HAR ATT FOKUSERA OCH ANSTRÄNGA DIG ATT LÄRA DIG.
Citera
2014-04-12, 16:27
  #9
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadolfitler
Det beror liksom på vem som gör felet

O ja, så är det.

Välkommen till arbetslivet där en liten kugge kan få skäll för ingenting. Det är ett osmidigt sätt från de högre upp i hierarkin. Det ställer till med lojalitetsproblem hos drabbade och det är inte alltid bra för företaget.

En storfräsare på samma avdelning kan samtidigt ställa till med böter från myndighet och "det är inte så farligt".

Låt det rinna av med ett tänkt "dra åt helvete". Med tiden blir du dock tuffare och ryter tillbaka. Det räcker med att säga att tonen inte är acceptabel. Slår du dessutom näven i bordet så ska du se att de blir rädda och håller käften.
Citera
2014-04-13, 10:38
  #10
Medlem
Tradens avatar
Det är inte så att han är ironisk och du missuppfattar det hela?
Citera
2014-04-15, 22:35
  #11
Medlem
Hallonet11s avatar
Personligen hade jag hållit en rätt låg profil som nyanställd. När det gäller felen som blir vilket är naturligt så länge man är ny men det kan underlätta att skriva checklistor så slipper du ha allt i huvudet och riskera att glömma saker. Det brukar jag alltid använda mig av när jag lär mig någon ny uppgift.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback