Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-08, 21:54
  #2701
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Var det där ett enkelt svar för en lekman? Du tror att en som blivit informerad om subjekt/objekt- principen hade kunnat veta att det kan skrivas "<de>kan du lyssna på"? På allvar?

Jag anser att man antingen ska ha känslan för det grammatiskt korrekta, vilket jag själv vanligtvis har, eller så lära sig så mycket grammatik att man fattar resonemanget. Det är inte menat på ett nedlåtande sätt, utan jag förstår inte hur man annars ska kunna lära sig något - helt seriöst.

Om det kan trösta dig förväxlade jag själv nyss ett latinskt namns nominativ och genitiv i en annan tråd. Dessa begrepp borde också vara kända av alla normalintelligenta personer som har klarat grundskolan. Vet du vad ett kasus är? "De" är nominativ och "dem" är ackusativ eller dativ.
Citera
2015-06-09, 08:05
  #2702
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"De" kan däremot i vissa fall vara objekt, som i "Jag gav de där pojkarna ett äpple var".

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nja, det är »de där« som är objektet.

Om vi nu ska försöka tillämpa någon sorts stringens och pedagogik i den här tråden så är objektet (det indirekta) i satsen "de där pojkarna".

Skilj för övrigt på de personliga pronomina de/dem, den bestämda artikeln de ("de stora pojkarna") och de demonstrativa pronomina de här/där. I svenskan kasusböjs endast personliga pronomen.
Citera
2015-06-09, 08:09
  #2703
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Om vi nu ska försöka tillämpa någon sorts stringens och pedagogik i den här tråden så är objektet (det indirekta) i satsen "de där pojkarna".

Stringent och korrekt, ja.
Citera
2015-06-09, 16:46
  #2704
Medlem
Redoxreaktions avatar
Jag har noterat att vissa kvinnliga amerikanska porrstjärnor kommer undan med att säga "nigger" i scener där de har sex med svarta. Nu har ju inte USA Sveriges idiotlagar, så det är ingalunda olagligt, men däremot finns ju repressalier av andra slag som vanligen drabbar den som väljer det ordet, men om man är kvinna och inom porren och har sex med svarta, så kan man tydligen säga det. Tydligen närbesläktat med när bögarna lyckades "återerövra" benämningen på sig själva till att bli OK. Antingen det eller att porren är en egen liten subkultur där ingen bryr sig helt enkelt.
Citera
2015-06-12, 08:39
  #2705
Medlem
Ska man skriva "Hon skalar tre bananer och skär dem i bitar." eller "Hon skalar tre bananer och skär de i bitar."?
Citera
2015-06-12, 10:12
  #2706
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelWinwood
Ska man skriva "Hon skalar tre bananer och skär dem i bitar." eller "Hon skalar tre bananer och skär de i bitar."?

Det förstnämnda. She peels three bananas and cuts them in(to) pieces.
Citera
2015-06-21, 23:37
  #2707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelWinwood
Ska man skriva "Hon skalar tre bananer och skär dem i bitar." eller "Hon skalar tre bananer och skär de i bitar."?

...och skär oss i bitar.
Dem bytes ut mot oss.

...och skär vi i bitar.
De bytes ut mot vi.

Vad låter bäst? Dem.
Citera
2015-06-22, 18:20
  #2708
Medlem
JanTalibans avatar
Jag skulle göra ett inlägg på tråden om Lisa-mordet. Men gjorde misstaget att bestämma mig för att FÖRST läsa alla inlägg. (Har ännu inte lyckats komma ikapp). Här ser jag att många skriver dem där det ska vara de. (Att motsatsen förekommer – de istället för dem – är man ju sen länge vad vid, tex hos journalister.)

”Dem letar efter försvunna Lisa.” Varför skriver man så? Vad är vitsen?

Gissningsvis beror det förstås på bristande språkkunskap. Men frågan är i så fall varför det inte kombineras med massor av andra språkmissar precis överallt, jag menar om man nu är SÅ kass ...

Om man vill visa hur dålig man är på svenska så är det väl annars i första hand hans och sin man ska förväxla. I andra hand kanske att och och (så att tex ”du har svårt att fatta” blir ”du har svårt och fatta”).

Detta gällde i alla fall på 1980- och 1990-talet. Då skrev de obildade ”de råkar och tappa deras handskar.” Är det så att detta nu har ändrats, så att de obildade NUMERA istället skriver ”dem råkar tappar sina handskar”?

Det är väl i så fall att betrakta som en förbättring?
Citera
2015-06-22, 20:19
  #2709
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Jag skulle göra ett inlägg på tråden om Lisa-mordet. Men gjorde misstaget att bestämma mig för att FÖRST läsa alla inlägg. (Har ännu inte lyckats komma ikapp). Här ser jag att många skriver dem där det ska vara de. (Att motsatsen förekommer – de istället för dem – är man ju sen länge vad vid, tex hos journalister.)

”Dem letar efter försvunna Lisa.” Varför skriver man så? Vad är vitsen?

Gissningsvis beror det förstås på bristande språkkunskap. Men frågan är i så fall varför det inte kombineras med massor av andra språkmissar precis överallt, jag menar om man nu är SÅ kass ...

Om man vill visa hur dålig man är på svenska så är det väl annars i första hand hans och sin man ska förväxla. I andra hand kanske att och och (så att tex ”du har svårt att fatta” blir ”du har svårt och fatta”).

Detta gällde i alla fall på 1980- och 1990-talet. Då skrev de obildade ”de råkar och tappa deras handskar.” Är det så att detta nu har ändrats, så att de obildade NUMERA istället skriver ”dem råkar tappar sina handskar”?

Det är väl i så fall att betrakta som en förbättring?
Mycket möjligt att frekvensen har förändrats, men man kan se alla tre felen idag.

Förväxlandet av 'hans' och 'sin' beror kanske på att ungdomarna i högre grad än de vuxna talar och skriver svengelska. De andra missarna vet jag inte var de kommer ifrån, men de är ju båda talspråk som krupit in i skrift; eftersom infinitivmärket i dagligt tal ofta uttalas 'å' tror folk att det skrivs 'och', eftersom subjekt och objekt i tredje person plural flutit ihop i ett gemensamt 'dåm' har personer som inte läser böcker svårt för att skilja på formerna när de ska skrivas. Det är fel som knappast någon gör när det ska skrivas på engelska.

Jag vet inte, men har fått för mig att i äldre svenska dialekter är skillnaden lika tydlig som den är på engelska. Kanske talar ungdomarna för lite dialekt?
__________________
Senast redigerad av Finisterre 2015-06-22 kl. 20:24.
Citera
2015-06-29, 23:24
  #2710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Jag skulle göra ett inlägg på tråden om Lisa-mordet. Men gjorde misstaget att bestämma mig för att FÖRST läsa alla inlägg. (Har ännu inte lyckats komma ikapp). Här ser jag att många skriver dem där det ska vara de. (Att motsatsen förekommer – de istället för dem – är man ju sen länge vad vid, tex hos journalister.)

”Dem letar efter försvunna Lisa.” Varför skriver man så? Vad är vitsen?

Gissningsvis beror det förstås på bristande språkkunskap. Men frågan är i så fall varför det inte kombineras med massor av andra språkmissar precis överallt, jag menar om man nu är SÅ kass ...

Om man vill visa hur dålig man är på svenska så är det väl annars i första hand hans och sin man ska förväxla. I andra hand kanske att och och (så att tex ”du har svårt att fatta” blir ”du har svårt och fatta”).

Detta gällde i alla fall på 1980- och 1990-talet. Då skrev de obildade ”de råkar och tappa deras handskar.” Är det så att detta nu har ändrats, så att de obildade NUMERA istället skriver ”dem råkar tappar sina handskar”?

Det är väl i så fall att betrakta som en förbättring?
Jag skulle tro att det är lika vanligt att skriva "de råkar tappa deras handskar" nu, som på 80- och 90-talet, men att desto fler (ungdomar) har problem med att skilja på de och dem. Gissningsvis är de inte ens medvetna om att skillnaden existerar, utan tror att man skriver "dem" i alla sammanhang.
Citera
2015-06-30, 09:38
  #2711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Förväxlandet av 'hans' och 'sin' beror kanske på att ungdomarna i högre grad än de vuxna talar och skriver svengelska. De andra missarna vet jag inte var de kommer ifrån, men de är ju båda talspråk som krupit in i skrift; eftersom infinitivmärket i dagligt tal ofta uttalas 'å' tror folk att det skrivs 'och', eftersom subjekt och objekt i tredje person plural flutit ihop i ett gemensamt 'dåm' har personer som inte läser böcker svårt för att skilja på formerna när de ska skrivas. Det är fel som knappast någon gör när det ska skrivas på engelska.

Det är ju väldigt märkligt. I det ena fallet har engelskan ett fördärvligt inflytande, i det andra, då engelskan faktiskt skulle kunna hjälpa folk att skriva rätt, så har den ingen påverkan. Håller svenskan på att bli ett pidginspråk? Framtidens svenska grammatik får plats på ett ölunderlägg.
Citera
2015-06-30, 15:19
  #2712
Avstängd
Oilkinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Det är ju väldigt märkligt. I det ena fallet har engelskan ett fördärvligt inflytande, i det andra, då engelskan faktiskt skulle kunna hjälpa folk att skriva rätt, så har den ingen påverkan. Håller svenskan på att bli ett pidginspråk? Framtidens svenska grammatik får plats på ett ölunderlägg.

Det verkar inte bättre!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback