Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-09, 23:48
  #1
Medlem
Hej,

Har kommit igång med träningen och kört i nästan två månader nu, men känner att jag måste ta det till nästa nivå för att hålla motivationen uppe och tänkte se om någon här kan komma med lite tips och råd.

Inledde med ett träningsschema uppdelat på fyra pass; ben/nedre rygg, biceps/övre rygg, bröst/triceps samt axlar/mage, körde 4-5 pass i veckan. Kände dock efter en dryg månad att passen blev lite för långa, ca 90-110 min, för att hålla orken uppe och få ut max av övningarna. Så jag började med att köra en muskelgrupp per pass och ökade antalet övningar, nu kör jag åtta olika pass med ca. 4-6 övningar per muskel, 3-4 set á 6-9 reps.
Ligger i nuläget på 7-8 pass i veckan, cirkus en timme per pass, en till två vilodagar i veckan.

Har väl sett lite resultat, -6 kg, -6 cm runt midjan, -5 cm runt bröst och tycker mig se en del skillnad på ben och armar. Räknar i dagsläget inga kalorier och äter ingen speciell kost; ägg till frukost, husman till lunch och middag, har dock dragit ned lite på portionerna samt i princip slutat med läsk och godis även om man fuskar någon gång ibland. Ett par proteinshakes om dagen, har tagit kreatin i ca tre veckor och drar en PWO innan passen.

Är orolig att resultaten ska avta om jag inte lägger om träningen, men vet inte riktigt hur jag ska ändra den. I dagsläget så väger jag in på 105 kg och är 1,86 lång, skulle själv säga att jag är halv-grovt byggd (Breda axlar, höfter och mastiga ben) så jag är inte riktigt så fet som det låter med 105 pannor, men extrakilon finns det och de sitter till 95% på torso (mage, bröst och rygg).
Är i första hand detta jag vill åtgärda men vilken väg är bäst att gå, att fortsätta bygga under fettet och hoppas att synliga resultat kommer eller ska man satsa på att först deffa/banta bort några kilon för att sedan bygga muskler?


Mvh
Citera
2014-04-10, 01:30
  #2
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Om jag var i din situation hade jag tränat på som du gör, om du tycker att träningen funkar okej för dig. Se dock till att inte sluta höja vikterna eller så, utan fortsätt lägg på mer allt medan du blir starkare.

Kostmässigt, om du vill gå ner i vikt så får du se till att ligga på ett kaloriunderskott, men samtidigt vill du lägga på dig muskler. Se till att äta mycket protein, och försök ha en blandad kost utan att äta för mycket så du lägger på dig mer vikt. I takt med att du går ner i vikt kanske du behöver justera mängden mat, säg att du går ner 5 kg fett och bygger 0,5 kg muskler på den tiden. Din kropps nettoenergiförbrukning kan då minska/öka, troligtvis minska. Samtidigt kräver ju de nya musklerna energi, det är svårt att veta var gränsen går så där får du prova dig fram.

För dagbok över din träning och mat, det gör det mycket lättare att följa sin plan då. Dessutom kommer du få präntat på papper hur din utveckling ser ut, vilket kan bli motiverande.

Själv sitter jag i en annan båt på andra sidan jordklotet. Jag försöker lägga på mig så mycket vikt som möjligt
Citera
2014-04-10, 14:03
  #3
Avstängd
creepingdeaths avatar
om jag skulle behöva gå ner i vikt skulle jag lägga krutet på fettförbrännande aktivitet typ promenader, jogg, simning eller dylikt men framförallt - käka mindre. bygga muskler får bli en senare historia.
Citera
2014-04-10, 20:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Om jag var i din situation hade jag tränat på som du gör, om du tycker att träningen funkar okej för dig. Se dock till att inte sluta höja vikterna eller så, utan fortsätt lägg på mer allt medan du blir starkare.

Kostmässigt, om du vill gå ner i vikt så får du se till att ligga på ett kaloriunderskott, men samtidigt vill du lägga på dig muskler. Se till att äta mycket protein, och försök ha en blandad kost utan att äta för mycket så du lägger på dig mer vikt. I takt med att du går ner i vikt kanske du behöver justera mängden mat, säg att du går ner 5 kg fett och bygger 0,5 kg muskler på den tiden. Din kropps nettoenergiförbrukning kan då minska/öka, troligtvis minska. Samtidigt kräver ju de nya musklerna energi, det är svårt att veta var gränsen går så där får du prova dig fram.

För dagbok över din träning och mat, det gör det mycket lättare att följa sin plan då. Dessutom kommer du få präntat på papper hur din utveckling ser ut, vilket kan bli motiverande.

Själv sitter jag i en annan båt på andra sidan jordklotet. Jag försöker lägga på mig så mycket vikt som möjligt

Tanken har slagit mig att börja räkna kalorier men det tar emot, gjorde det för en tid sedan och det höll på att driva mig till vansinne. Det är dock ett bra sätt att hålla koll på vad man äter, är lätt att det smyger in ett par extra kalorier här och där.
Ska nog ge det ett nytt försök och det där med träningsdagbok lät som en bra idé

Ska man fortfarande köra på cirka 2g protein/kg även när man ligger på ett kaloriunderskott? Kroppen använder väl hellre proteinet som energi än som byggsten om man käkar för få kalorier.

Har funderingar på att lägga in några intervall-pass efter styrkepassen, typ 3-4-ggr i veckan, eller "förstör" man styrketräningen om man kör för mycket cardio/intervall. Man kanske rent av ska byta ut något styrkepass mot cardio, eller är det helt fel?

Hehe, ja vi är alla olika, men förhoppningsvis möts vi någonstans på mitten av jordklotet i våra båtar och kan vinka till varandra
Citera
2014-04-10, 20:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
om jag skulle behöva gå ner i vikt skulle jag lägga krutet på fettförbrännande aktivitet typ promenader, jogg, simning eller dylikt men framförallt - käka mindre. bygga muskler får bli en senare historia.

Saken är den att jag tycker gymmet fungerar så pass bra som träningsform, har betydligt svårare för att ta mig ut och springa, cykla eller dyl. och den bästa träningen är ändå den som blir av.

Man bränner ju även någon kalori på gymmet också, men ska nog testa i ca en månad att hålla koll på intaget av kalorier samt lägga in någon form av fettförbrännande aktivitet. Intervaller ska väl vara bland det bästa i det avseendet.

Ger inte det mig de resultat jag vill ha så blir det nog att lägga om träningen helt mot kondition/fettförbränning under en tid och sedan börja om med gymmet.
Citera
2014-04-11, 11:00
  #6
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Visst förbränner du kalorier på gymmet, men framförallt så bränner dina större muskler mer kalorier än innan, varför din passiva förbränning även den är högre, dygnet runt. Någonstans går skärningspunkten för när det är effektivast att styrketräna/konditionsträna, vilket såklart är individuellt. Du kan ju testa att slänga in ett konditionspass i veckan istället för ett gympass och se om du tycker det blir sämre/bättre. Inget fel i att våga lägga om sin träning, man märker själv vad som fungerar för en
Citera
2014-04-11, 11:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jobs
Tanken har slagit mig att börja räkna kalorier men det tar emot, gjorde det för en tid sedan och det höll på att driva mig till vansinne. Det är dock ett bra sätt att hålla koll på vad man äter, är lätt att det smyger in ett par extra kalorier här och där.
Ska nog ge det ett nytt försök och det där med träningsdagbok lät som en bra idé

Ska man fortfarande köra på cirka 2g protein/kg även när man ligger på ett kaloriunderskott? Kroppen använder väl hellre proteinet som energi än som byggsten om man käkar för få kalorier.

Har funderingar på att lägga in några intervall-pass efter styrkepassen, typ 3-4-ggr i veckan, eller "förstör" man styrketräningen om man kör för mycket cardio/intervall. Man kanske rent av ska byta ut något styrkepass mot cardio, eller är det helt fel?

Hehe, ja vi är alla olika, men förhoppningsvis möts vi någonstans på mitten av jordklotet i våra båtar och kan vinka till varandra

De lärda säger att det är på underskott, och egentligen endast på underskott, som stor mängd proteiner (2g+/kg) är viktigt. När du bulkar så behöver du absolut inte jaga proteiner, du bygger muskler alldeles oavsett, om du kombinerar viktuppgången med styrketräning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback