Flashback bygger pepparkakshus!
2005-08-12, 10:42
Bannlyst
Nu kommer detta låta ganska korkat, men jag undanber mig oseriösa svar.

Vad är egentligen bästa sättet att förvara grönsaker som gurka, salla, tomater mm? För bästa hållbarhet. för tillfället förvarar jag dem längst ner i kylskåpet och det fungerar utmärkt för tomater och sallad, men gurkan blir JÄMT dålig efter endast ett par dagar. Vad beror detta på?

Sen är det bananer. Skall man förvara dem i rumstemperatur eller vinner dom på att ligga i kylen också?
Citera
2005-08-12, 11:28
Medlem
m68s avatar
Jag har inga grönsaker i kylen utan jag har allt framme tomaterna lägger jag i en separat skål. Jag har hört att dom avger något som gör att andra grönsaker blir dåliga.
Citera
2005-08-12, 11:33
Medlem
Ursas avatar
Bananer ska aldrig förvaras i kylskåp. Du kan förvara dem i svalen, om du har en sådan, men aldrig i kylskåp.

Har du plasten kvar på gurkan? Det gör att den håller sig längre.
Citera
2005-08-12, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Bananer ska aldrig förvaras i kylskåp. Du kan förvara dem i svalen, om du har en sådan, men aldrig i kylskåp.

Har du plasten kvar på gurkan? Det gör att den håller sig längre.
Jo plasten är på, men den verkar alltid "mjukna" på för kort tid. Har testat att köpa nästan stenhårda gurkor men samma resultat. Inget fel på kylen heller.

Tomater har jag hört att man skall förvara i rumstemperatur, men det är väl mest av lathet som man petar in även dessa i kylen.
Citera
2005-08-12, 11:53
Medlem
Kanavanss avatar
Mina gurkor brukar hålla sig i "nyskick" ända tills de är uppätna, dvs runt fem dagar. Du kanske förvarar dem ihop med något annat som har negativ effekt på dem? Fast om du har plast runt dem så borde det iofs inte påverka.

Citat:

Varför inte i kylskåp? Det gör jag jämt. Då håller de sig färska och fräscha. I skafferiet blir de alltid bruna och tråkiga efter bara en dag eller två.
Citera
2005-08-12, 11:54
Medlem
Grårävs avatar
Bla. äpplen och tomater avger etylengas som en del i mognadsprocessen. Gasen påskyndar mognaden av andra grönsaker som förvaras tillsammans med dessa.

Temperaturen påverkar också, en generell regel är att grönsaker, frukt och rotsaker skall förvaras svalt, men inte kallt. Alltså inte i kylskåpet.
Citera
2005-08-12, 11:54
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Varför inte i kylskåp? Det gör jag jämt. Då håller de sig färska och fräscha. I skafferiet blir de alltid bruna och tråkiga efter bara en dag eller två.

Tycker du inte att de blir träiga och tappar i smak?
Citera
2005-08-12, 13:25
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Tycker du inte att de blir träiga och tappar i smak?

Nej, tycker de smakar bra. Men då gillar jag ju också bananer som är åt det omogna hållet, med en del grönt på. Så om man inte gillar den sorten så är kanske inte kylskåpsförvaring att föredra.
Citera
2005-08-12, 13:56
Bannlyst
Som Gråräv säger så avger framför allt tomater (men även andra frukter och grönsaker) etylengas när de mognar, vilket gör att andra grönsaker som förvaras nära dem snabbt kan bli övermogna. Därför skall man se till att hålla tomater och andra grönsaker skilda åt.

Paprika, gurka, kål och sallad förvarar jag oftast i grönsakslådan i kylskåpet, särskilt på sommaren. Bäst är såklart en jordkällare, men det är ju inte alla som har en sån.
Citera
2005-08-12, 14:41
Medlem
m68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Jo plasten är på, men den verkar alltid "mjukna" på för kort tid. Har testat att köpa nästan stenhårda gurkor men samma resultat. Inget fel på kylen heller.

Tomater har jag hört att man skall förvara i rumstemperatur, men det är väl mest av lathet som man petar in även dessa i kylen.

Kan det inte vara så att du har för kallt i kylen så att gurkan blir sådan då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in