Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-10, 15:02
  #145
Medlem
pokemontrainers avatar
Pundare är ett tråkigt och nedervärderande ord, men missbrukare av cannabis: du börjar halka efter med jobb/skola, måste alltid röka när du ska umgås med folk, din lägenhet städades senast för tre veckor sedan, ingen ork för att göra någonting (mat, aktiviteter osv), börjar tala lite slött och är segtänkt...

Dessa är bara några utav symptomen som jag själv upplevt hos folk, då är det inte längre ett bruk.
Citera
2016-06-10, 16:13
  #146
Medlem
psykoshippiens avatar
Enkel termologi som definierar en pundare. Insnöade tjackisar och heroinister som inte fixar det själva är pundare.
I min värld är en tjackis även en affebrukare, inte repbindare, botaniker eller missbrukare av annan substans än amfetamin el. likvärdigt preparat.
Citat:
Ursprungligen postat av Ricola
Många i denna tråd som säger att man inte kan punda på cannabis... Hänger inte riktigt med i det tänket.
Alltså vissa här skriver saker i stil med, "jag röker si och så många gånger i veckan men jag mår minsann skitbra och kan leva ett vanligt liv och sköta mig". Sedan säger dom att dom inte är pundare..? Här kommer några vanliga

ta och inse att ni är lika mycket pundare som någon annan missbrukande knarkare.

I mina ögon är man pundare när:

- Man missbrukar en olaglig drog..


Blev lite långt inlägg men man blir ju så skrivglad och tankespridd av tjacket.. Och
Kl 4:20 nu ut med er och rök en fet!
Vilket stolpskott...
Citat:
Ursprungligen postat av Olga-Reet
jag erkanner att jag faktiskt inte vet riktigt hur hasch gors, har nagot vagt minne av hur en langare en gang satt med aceton av market Draken och gjorde "drakhasch" nar jag kom for att handla. Darav detta. Min poang var att synliggora idiotens totala idioti med hans resonemang att droger automatiskt ar bra ifall de forekommer i naturen och automatiskt blir daliga om man tillagar/kokar/syntetiserar dem pa nagot vis. Och ar inte sammanpressningen pa ett vis en form av tillagning? Det forekommer ju inte hasch i naturen utan mansklig inblandning...
Tar till liknelsen om kåda i granen, det är lite same-same. Förr såldes mer växtdelar, nu säljs buds eller hasch.
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2016-06-10 kl. 16:17.
Citera
2016-06-11, 05:36
  #147
Medlem
Ricolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Vilket stolpskott...


Blev lite rörigt i det tidigare inlägget men min poäng var att man visst kan vara en pundare även om man bara använder cannabis. Det står jag fast vid!
Citera
2016-06-11, 13:56
  #148
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricola
Blev lite rörigt i det tidigare inlägget men min poäng var att man visst kan vara en pundare även om man bara använder cannabis. Det står jag fast vid!
Okej.
Pundare i modern tappning härstammar ifrån England som refererar till IV-narkomaner. Du kan inte skjuta upp gräs.

Sedan finns det pundhuvud på gammelsvenska, vilket låter mer som det du söker att slå fast vid.
"Den kallas inte Pundhufwud, som haar fått gott pund, eller gott hufwud, utan dhen som haar stoort hufwud ok lite wett"
— Samuel Columbus En swensk orde-skötsel (1678)

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av https://en.wikipedia.org/wiki/Punding

Punding is the result of dopamine overactivity. It is commonly associated with side effects of drugs used against Parkinson's disease and with the use of methamphetamine (in which context it is known as tweaking), which increases dopamine release and blocks its uptake.

In Parkinson's Disease it can be cured by lowering the medication dose, or adding (atypical) antipsychotics, which act by counteracting the effect of dopamine.

Punding is also similar to behaviors associated with autism.
Okej, du kan flashbackpunda, men jag har extremt svårt att se hur du kan cannabispunda, affepundare är dock vida känt begrepp.
Vår tids beteckning av "punda" myntades tydligen första gången i denna bok:
"Abuse of central stimulants: Symposium arranged by the Swedish Committee on International Health Relations, Stockholm, November 25-27, 1968
Almqvist & Wiksell, 1969 - 536 sidor"

Sådär, nu har jag pundat fram ett inlägg på Flashback, har fortfarande extremt svårt att se hur jag kan punda på cannabis.
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2016-06-11 kl. 14:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback