Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-09, 19:00
  #1
Medlem
Hej..
Jag har letat som en galning på nätet om uppgifter, men utan tur.
Så nu frågar jag här, är DTA SRS Covert Rifle lagligt i sverige och i så fall hur går det till att importera?
Är på jakt efter ett gevär med cal .338LM och SRS Covert tilltalar mig skarpt med sin kompakta form och möjlighet till att byta pipa.

/D
Citera
2014-04-09, 19:10
  #2
Medlem
BuprenOrvars avatar
Du får ju inte det på jaktlicens iaf då det ser "militäriskt" ut. Och samlarlicens så får du inte skjuta utan tillstånd samt då behöver du starta en verklig vapensamling.

Återstår då målskytte, men tror du får svårt att ge en i polisens ögon legitim förklaring till att du behöver just denna bössan.
Citera
2014-04-09, 19:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Du får ju inte det på jaktlicens iaf då det ser "militäriskt" ut. Och samlarlicens så får du inte skjuta utan tillstånd samt då behöver du starta en verklig vapensamling.

Återstår då målskytte, men tror du får svårt att ge en i polisens ögon legitim förklaring till att du behöver just denna bössan.

Misstänkte detta..
Men om man skaffar det för målskytte med 30-06 pipan och köper 338LM pipan separat vid ett senare tillfälle?
__________________
Senast redigerad av classon81 2014-04-09 kl. 19:18.
Citera
2014-04-09, 19:28
  #4
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av classon81
Misstänkte detta..
Men om man skaffar det för målskytte med 30-06 pipan och köper 338LM pipan separat vid ett senare tillfälle?

Alltså jag skall erkänna att jag vet inte exakt hur reglerna är, men det jag skrev är den information som jag har fått ang möjlighet till att få "roliga" vapen på licens.
Citera
2014-04-09, 19:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Alltså jag skall erkänna att jag vet inte exakt hur reglerna är, men det jag skrev är den information som jag har fått ang möjlighet till att få "roliga" vapen på licens.

Okej.. Jag får helt enkelt fråga polisen
Tack för din input iaf.

/D
Citera
2014-04-09, 20:00
  #6
Medlem
Perfect10s avatar
Repeter och bullpup? Tror jag dör av garv.
Sista stället man vill ha handtaget på.
Citera
2014-04-09, 20:07
  #7
Medlem
Perfect10s avatar
För att svara på din fråga så är den i teorin godkänd då det är en manuell bössa. I praktiken kommer Polisen googla bössan och rådgöra Jägarförbundet som kommer säga nej.

Sedan är inte importen det svåra, förutsatt att du får licens. Det svåra är att få den exporterad.
Citera
2014-04-10, 13:20
  #8
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Polisen googla bössan och rådgöra Jägarförbundet som kommer säga nej.
Det vore i så fall skäl för ett överklagande från den sökandes sida. Problemet med detta gevär är helt enkelt att pipan är för kort (16 tum = ca 40,6 cm).

Citat:
Ursprungligen postat av Naturvårdsverkets Författningssamling NFS2002-18, 9 §
Med kulgevär avses i dessa föreskrifter räfflade tvåhandsvapen som är avsedda att läggas an mot axeln, är konstruerade för kulpatroner och vars piplängd är minst 45 cm

BuprenOrvars allmäna svamlande kan du lämna utan hänsyn, eftersom det rör halvautomatiska kulgevär.
Citera
2014-04-10, 16:37
  #9
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Det vore i så fall skäl för ett överklagande från den sökandes sida. Problemet med detta gevär är helt enkelt att pipan är för kort (16 tum = ca 40,6 cm).



BuprenOrvars allmäna svamlande kan du lämna utan hänsyn, eftersom det rör halvautomatiska kulgevär.

När jag sökte på fick jag bara med en del av namnet på min mobil, och i ett forum fanns en bild med samma namn som vapnet ifråga och där stod att det var semiautomatiskt. Men nu verkar det vara ett repetergevär och då är det inte som jag trodde!
Citera
2014-04-10, 17:20
  #10
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Det vore i så fall skäl för ett överklagande från den sökandes sida. Problemet med detta gevär är helt enkelt att pipan är för kort (16 tum = ca 40,6 cm).

Orkade inte kolla specen på den men är det så faller den där. Hur som helst kommer alarm börja tjuta hos dem då det inte är en vanlig bössa.

Största problemet är fortfarande att få ut den ur USA.
Citera
2014-04-10, 18:25
  #11
Medlem
Tack för alla svar. Jag får kolla med polisen för att vara säker.
Jag har en fråga till, hur "komplett" måste ett vapen vara för att räknas som "vapen"?
Skulle en mechtech ccu räknas som ett vapen vid import? http://www.mechtechsys.com/glock.php
Citera
2014-04-10, 22:08
  #12
Medlem
tributals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av classon81
Skulle en mechtech ccu räknas som ett vapen vid import? http://www.mechtechsys.com/glock.php
Klassas som licenspliktig växelsats.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback