Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-09, 12:42
  #1
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Jag har försökt läsa en text på internet, och det går inte så bra. Från Jonas Thentes bokblogg:
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Thente
Och så de där jag faktiskt tycker mest om: Hej, bra text, jag håller inte med dig. Jag uppskattar den antikrunda hövligheten – kommentarsmailandets motsvarighet till att hålla upp dörren för någon trots att man inte vill hoppa i säng med vederbörande.
Är "antikrund" ett hemmasnickrat adjektiv som betyder "typ som i antikrundan"? Det känns ju mer än lovligt klumpigt. Eller är namnet på tv-serien en smart ordvits som jag inte fattar?
Citera
2014-04-09, 13:19
  #2
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Jag har försökt läsa en text på internet, och det går inte så bra. Från Jonas Thentes bokblogg:

Är "antikrund" ett hemmasnickrat adjektiv som betyder "typ som i antikrundan"? Det känns ju mer än lovligt klumpigt. Eller är namnet på tv-serien en smart ordvits som jag inte fattar?

Det är hemmasnickrat, men det går inte att utläsa om det alluderar på stämningen i programmet eller på något tidtypiskt för den "antika" tiden. Det går inte heller att utläsa om det handlar om spontan eller tillgjord hövlighet.

Ord kan skapas av enskilda personer:

__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-04-09 kl. 13:49.
Citera
2014-04-09, 13:31
  #3
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ord kan skapas av enskilda personer:
Visst, men då ges väl vanligen betydelsen av sammanhanget.
Citera
2014-04-09, 13:48
  #4
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Visst, men då ges väl vanligen betydelsen av sammanhanget.

Nu menade jag bara själva fenomenet. Ett ord kan komma till på grund av en enskild persons användade i ett diskret sammanhang. Naturligtvis måste omgivningen förstå ordet, annars kommer det inte att spridas. Det är dock inte förbjudet att hitta på ord ad hoc, även om de aldrig mer används.
Citera
2014-04-09, 13:55
  #5
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är dock inte förbjudet att hitta på ord ad hoc, även om de aldrig mer används.
Nej, det står ju var och en fritt. Men eftersom jag inte förstod (och fortfarande inte förstår) vad han menar med ordet undrade jag om det redan var etablerat. En bättre rubrik kanske hade varit "Är 'antikrund' ett etablerat begrepp?".
Citera
2014-04-09, 13:57
  #6
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Nej, det står ju var och en fritt. Men eftersom jag inte förstod (och fortfarande inte förstår) vad han menar med ordet undrade jag om det redan var etablerat. En bättre rubrik kanske hade varit "Är 'antikrund' ett etablerat begrepp?".

Ja, det hade varit en bättre rubrik. Jag kan tämligen säkert säga att det inte är ett etablerat begrepp.
Citera
2014-04-09, 14:46
  #7
Medlem
egon2bs avatar
Programnamnet Antikrundan bygger på substantivet runda ‘varv, turné’. Men det är värre än så. Ordet Antikrundan är skrivet två gånger runt den runda engelska loggan AR= Antiques Roadshow. För att behålla loggan AR och motivera royalty till Kungadömet måste svenska namnet innehålla ett R. Antikturnén skulle inte funka.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antikrundan

On topic: antikrund ~ gammeldags sirlig; rokoko- eller barock-inspirerad
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-04-09 kl. 14:57.
Citera
2014-04-09, 15:52
  #8
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
On topic: antikrund ~ gammeldags sirlig; rokoko- eller barock-inspirerad

Det är emellertid inget ord som används särskilt frekvent och det ger inte några associationer beträffande en persons jovialiska eller frimodiga förhållningssätt visavi omgivningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback