Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-09, 05:46
  #1
Medlem
Teofrastuss avatar
Funderingar angående tiggeriet samt att folk gärna lägger en peng i en mugg. Acceptansen för fenomenet hänger samman med socialpsykologiska faktorer. Ens egen status, dvs. ens position på statusstegen, är väldigt viktig för majoriteten av befolkningen. Tidigare var det en "vit svensk" som befanns på stegens lägsta pinne, exempelvis en person som hade dåliga betyg i skolan, osv. Idag finner "lågstatussvenskarna" att deras relativa status har blivit förhöjd eftersom samhället nu är bemängt med människor som anses (omedvetet) ha ännu lägre status. Det här förklarar varför så många svenskar är positivt inställda till att ha vinddrivna existenser (dvs. människor som mellan skål och vägg kallas för "sopor") omkring sig i samhället. Dom finner nu att dom befinner sig högre på statusstegen och därmed blir deras mindervärdeskomplex kompenserat. ("Jag är i varje fall inte lika usel som den där!" tänker dom åtminstone omedvetet.) Att ha fattiga och arbetslösa zigenare och afrikaner omkring sig är en lisa för själen för sådana människor. Den vite svensken med låg status och mindervärdeskomplex älskar att det mänskliga eländet etableras i offentligt ljus på gator och torg. Därför ger dom gärna de "lägre stående existenserna" en peng för att uppmuntra dem att bibehålla sin roll som syndabockar och sopor.

Historiker anser att det här var den centrala funktionen hos fasorna som drabbade olyckliga människor i antikens Rom (dom kunde exempelvis bli slaktade i gladiatorarenan, ibland av björnar och lejon). Den vanlige arbetaren i Rom levde ofta ett eländigt liv. Men han fann att han både hade högre social status samt var betydligt lyckligare lottad än offren för de rituella grymheterna. Att se andra människors lidande och förnedring är för en stor del av befolkningen psykologiskt välgörande. Det är ett väsentligt bakomliggande motiv till det starka stödet för invandringen av människor med dåliga förutsättningar i det svenska samhället. Helst skall dom bo i tältläger och traska omkring i lervälling. Det ökar välmåendet för de svenskar som känner behov av en psykologisk statushöjning. Svensken som känner sig frustrerad och inkompetent blir genast på bättre humör när han/hon ser en eländig människa utanför snabbköpet, exempelvis. Vad som ytterligare ökar "Svennebanans" välbefinnande och status är att denne kan framstå som "god" i och med att han/hon "försvarar" dessa människor, samt dessutom skänker dem en peng.
-Teofrastus
Citera
2014-04-09, 10:39
  #2
Medlem
SvartAces avatar
Det här lät klockrent förutom teorin om varför vissa skänker pengar till tiggare. Jag har visserligen tänkt "nu kanske h*n kan gå och köpa mat istället för att tigga" men min inställning har aldrig varit att uppmuntra dem till tiggeri. Snarare tvärt om. Det är synd om människor som hamnat utanför hela världen och måste tigga av främlingar.

Kom för övrigt att tänka på teorin om att white trash = rasister. De white trash jag känner bor i lägenhet där det röks friskt, i ett sopområde, äger amstaff och gillar tatuering samt piercingar. De har även hårda åsikter om invandrare och delar friskt när saker som "Invandrare får tiotusentals kronor i bidrag" flödar på Facebook. Kanske beror på att de är samhällets botten de med och är minst lika beroende av bidrag? Och eftersom de är lågutbildade tror hela bunten att de får mer pengar att dela på om invandrarna deporteras.
Citera
2014-04-09, 18:24
  #3
Medlem
Teofrastuss avatar
Fast jag menar nog att en typisk Svennebanan är politiskt korrekt och knappast kan kategoriseras som "whitetrash-rasist". Dom gillar att ha "lägre stående" människor omkring sig eftersom det gör att deras relativa status ökar. Förut var dom bara vanliga menlösa individer. Nu tillhör dom kategorin "vita svenskar", och har därmed fått högre status.
-T.
__________________
Senast redigerad av Teofrastus 2014-04-09 kl. 18:27.
Citera
2014-04-13, 13:35
  #4
Medlem
Navegars avatar
Vore det inte bättre för tiggaren/skökan/lepran att bara bli slängd till lejonen på en gång?

Istället för ett långt eländigt liv som bespottad i armod för trälars förnöjsamhet?

Det är väl grymmare än att låta honom dö väl till applåder.
Citera
2014-04-13, 15:53
  #5
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navegar
Vore det inte bättre för tiggaren/skökan/lepran att bara bli slängd till lejonen på en gång?

Istället för ett långt eländigt liv som bespottad i armod för trälars förnöjsamhet?

Det är väl grymmare än att låta honom dö väl till applåder.

Vad vet du om hur eländiga de tycker sina liv är? Hoppet till en bättre tillvaro håller de flesta av oss vid liv, så även givetvis hos de människor du nämner.
Citera
2014-04-13, 16:18
  #6
Medlem
hansl77s avatar
Fast svenska shudrer och daliter är de som är mest kritiska till de utländska daliternas närvaro i riket. Hur kommer det sig?

Det är inte ovanligt att se svenska statarsöner på diverse patriotiska samlingar vifta med banér tillhörande de ätter som härskade över de lågkastiga svenskarnas egendomslösa anfäder. Är inte detta en paradox?

Eliten, som redan befinner sig i toppen, vurmar för mer tiggare i riket. Varför önskar de social oro som kan leda till missnöje och revolution?

Min skissartade förklaring till ovanstående paradoxer:

1. Svenska lågkastiga önskar inte konkurrens. Då menar jag konkurrens om kärlek, omsorg och uppgifter.
2. Shudra lider av underskott på identitet och orientering i vår liberala tidsålder. De kosmopolitiska vaishyerna har idag däremot lättare än någonsin att finna både identitetsmarkörer och mål att sträva mot.
3. Bhramaner och kshatriyer är idag genomkorrumperade och verkar för förstörelse och död.
Citera
2014-04-13, 16:58
  #7
Medlem
Navegars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansl77
Fast svenska shudrer och daliter är de som är mest kritiska till de utländska daliternas närvaro i riket. Hur kommer det sig?

Det är inte ovanligt att se svenska statarsöner på diverse patriotiska samlingar vifta med banér tillhörande de ätter som härskade över de lågkastiga svenskarnas egendomslösa anfäder. Är inte detta en paradox?

Eliten, som redan befinner sig i toppen, vurmar för mer tiggare i riket. Varför önskar de social oro som kan leda till missnöje och revolution?

Min skissartade förklaring till ovanstående paradoxer:

1. Svenska lågkastiga önskar inte konkurrens. Då menar jag konkurrens om kärlek, omsorg och uppgifter.
2. Shudra lider av underskott på identitet och orientering i vår liberala tidsålder. De kosmopolitiska vaishyerna har idag däremot lättare än någonsin att finna både identitetsmarkörer och mål att sträva mot.
3. Bhramaner och kshatriyer är idag genomkorrumperade och verkar för förstörelse och död.

Om du tror att det kan existera, eller ens att dom kunnat överleva, i ett land som gett upp hela sin identitet och kultur för så länge sedan som i Sveriges fall... wow!

Hur skall Brahminer och Kshatriya kunna existera för ett folk som gett upp sin religion, för att istället knäböja inför en korsfäst jude, som grädde på mousset importerat en fransk icke adlig kung...

Den delen av vårt folk utvandrade för länge sedan. Om du på något vis tror att Kshatriya styr Sverige idag är du för pinsam för att diskutera med. Reinfeldt Kshatriya? Bonnier? Eller jude bankirerna? I ett land där Jan Guillou anses intellektuell? Inse att din förnedring sträcker sig så långt att du lever under ett Dalit styre.

På gott och ont, det är lätt att vinna med ett sådant motstånd.
Citera
2014-04-13, 16:59
  #8
Medlem
Navegars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Vad vet du om hur eländiga de tycker sina liv är? Hoppet till en bättre tillvaro håller de flesta av oss vid liv, så även givetvis hos de människor du nämner.

Ett falskt hopp. Men om du vill hoppas på " a pie in the sky " så gärna för mig, som TS nämde fyller de väl sina syften genom att få trälarna att glömma sin egen situation så att säga.
Citera
2014-04-14, 20:57
  #9
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Det var ju nån solstråle till forskare som betonade att ZIGENARNA varit SLAVAR i syd-östra Europa i kanske 400 år.

Sätt tiggarna i arbete!

Det finns diken som ska grävas, annars kan man bilda sig till högre positioner!

Jag vill se flera koncentrationsläger och färre solarier!
Citera
2014-04-23, 07:45
  #10
Medlem
stevenstillss avatar
Jag brukar alltid kolla om någon ger pengar åt tiggarna. Men har bara sett det en gång. Det var en äldre sossekvinna i foträta skor och yllemössa med sin karl i svart kort jacka och jeans och även han i walking-skor. Skötsamt enkelt folk som är politiskt inympade i sosseriet och som vill känna sig goda och solidariska. Och kanske flyta ovanpå? Jag återkommer i tråden när jag ser någon annan som ger pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback