Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-04-10, 15:58
  #25
Medlem
Dallas-Texass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charter
Först och främst har jag svårt att greppa meningen med att ha sex för njutningens skull och skaffa barn. Vad är meningen med det, egentligen? Vi skaffar väl inte barn för att en människa ska få ett bra liv? Det är ju endast på grund av att vi hoppas att det gör vårt liv mer meningsfullt och gör oss lyckligare. En 100% narcissistisk tanke och jävligt självisk. Man tvingar på en människa ett liv bara för att man ger efter för sina drifter. Hur mycket är ett liv värt då? Inte ett skit.

Att köpa ägodelar. Varför gör vi det? Vi köper inte husdjur för att göra dem lyckligare, utan det är en strikt självisk akt för att återigen göda vårt ego och göra oss lyckligare. Det gör vårt patetiska liv mer meningsfullt, men till vilken nytta? Jag har exempelvis tjänat en hacka på att köpa, renovera och sälja lägenheter, men till vilken nytta? Förstår inte ens mig själv och har flertalet gånger varit farligt nära att säga upp mig och flytta till någon avlägsen by i Asien.

Vi får känslor för andra. Återigen är det en självisk akt, eftersom man innerst inne förväntar sig att den här individen ska förgylla ens triviala vardag och göra ens tillvaro någorlunda dräglig och semivärdig. Osv osv.

Jag kan hålla på i en evighet. ALLT handlar om att göda ens ego och tillfredsställa ens själviska behov och då har jag inte ens nämnt sociala medier som facebook och twitter. Vem fan bryr sig om vad andra tycker om triviala ting? Inte jag iallafall...



Det fanns en vis man en gång som sade. "Den här världen är en komedi för dom som tänker och en tragedi för dom som känner.".. Passar bra in på det du säger
Citera
2014-04-10, 19:06
  #26
Medlem
Jag är huvudrollen i mitt eget liv så jag tycker faktiskt att jag har rätt att vara lite självisk Klart jag vill göra trevliga osjälviska saker, men när det kommer till kritan så är det MITT liv och mina drömmar och "drifter" kommer först
Citera
2014-04-10, 20:10
  #27
Medlem
Folk är inte det ena eller andra,
Folk gör val av olika anledningar.

Det är inte vad vi är som är problemet,
utan hur vi själva tänker och sätter våra ramar.

Sex är vad du gör det till, och vill du att det ska vara egoistisk sex, gör det till det.
Vill du inte det, krama en nallebjörn eller ge din lust till världen.

Vill du inte ha pengar, släng dom eller ge bort dem till första bästa du möter.

Var lite mer pragmatisk
Citera
2014-04-10, 22:55
  #28
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charter

Att köpa ägodelar. Varför gör vi det? Vi köper inte husdjur för att göra dem lyckligare, utan det är en strikt självisk akt för att återigen göda vårt ego och göra oss lyckligare. Det gör vårt patetiska liv mer meningsfullt, men till vilken nytta? Jag har exempelvis tjänat en hacka på att köpa, renovera och sälja lägenheter, men till vilken nytta? Förstår inte ens mig själv och har flertalet gånger varit farligt nära att säga upp mig och flytta till någon avlägsen by i Asien.
Vi köper ägodelar för samma anledning som vi äter mat. Vi äter mat för att vi är hungriga. Vi blir mätta ett tag men sedan måste vi äta mer. Samma sak sker med lycka och prylar. Prylar skapar temporär lycka, precis som mat skapar temporär mättnad. Precis som maten, där vi hela tiden måste äta mat för att slippa vara hungrig, så kommer vi att behöva fortsätta köpa prylar för att slippa vara olyckliga. Den är en ond cirkel som inte gör oss speciellt lyckliga.

Riktig lycka kommer inifrån. Det har sagt 100 gånger men det tåls att upprepas. En gång var jag hos Arbetsförmedlingen och råkade säga fel sak. Då började snubben ställa frågor som "mår du dåligt?", "är du deprimerad?" och så vidare. Nej, jag mår toppen sa jag. Varför skulle yttre omständigheter göra att jag mår dåligt? Det gör bara det om jag jämföra mig med andra. Acceptera dig själv och sann lycka dyker upp. Min far brukar ofta säga till mig "vad flinar du åt?". Jag svarar alltid "inget". För jag flinar inte åt något.
Citera
2014-04-11, 15:05
  #29
Medlem
Pendek,
Din beskrivning är bra.

Jag har själv två barn och funderar ibland på varför de är så olika.
Sonen vill ha prylar medans dottern trivs i mer spartansk miljö.

Det har varit viktigt för mig att ge min son lite status prylar,
för att det var viktigt för honom att höja sitt självförtroende under tonåren.
Utan dessa prylar hade han nog känt sig utanför.
Prylarna var symbolvärde viktigare än dess fysiska egenskaper.


Jag tror man får ta folk för vad dom är,
och inte se ner på materialism under alla lägen.

Och en fundering om dina ord,
om riktig lycka kommer inifrån,
då kommer riktig olycka inifrån med?

Vad händer med en person som ofta fått sitt behov tillfredsställd med prylar?
Citera
2014-04-11, 22:26
  #30
Medlem
Pendeks avatar
Du kan sova i ett skjul i skogen, äta bär och dricka vatten ur en bäck och vara lycklig.

Du kan sova i ett skjul i skogen, äta bär och dricka vatten ur en bäck och vara olycklig.

Kommer båda lyckorna inifrån?

Varför är en lycklig och en olycklig?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback