Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-26, 11:31
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Tvärtemot vad vi har haft här nere verkar det som; I Nederländerna har vi haft non-stop regn och natttemperaturer under 10°C har inte varit ovanligt, även i juni/juli. Tyvärr tog tomaterna det hårt, även med över 35 plantor har jag kanske skördat 1½, 2 kg tomater totalt. De flesta plantorna drog på sig alla möjliga infektioner p g a regnet så jag tog bort dem redan för någon månad sen. Förra året hade jag strax över 20 plantor och skördade mer än 40 kg, så det är en stor skillnad. Liknande för alla jag känner här som odlar tomater.

Nåja, får trösta mig med att chilin gör bra ifrån sig även om det är kyligt, och att jag fick en OK skörd med tomatillos.
Nej, så tråkigt med dina tomater. I Sverige var ju juni och juli jättevarma och soliga, men jag har förstått att det verkligen inte varit så i stora delar av övriga Europa. Nu i augusti har det kommit en massa regn även här och vissa av mina tomatplantor börjar se rätt sunkiga ut (inget bladmögel än dock), men själva tomaterna är riktigt fina. En hel del av dem är fortfarande gröna och jag har börjat ta in en del för att eftermogna inomhus för att vara på den säkra sidan om busvädret fortsätter och plantorna dukar under. Tomaterna har blivit ovanligt stora i år, kanske tack vare allt regn den senaste tiden.

Kul att det går bra med chili och tomatillos i alla fall. Det är ju fördelen med att odla lite av varje - går någonting dåligt så brukar man bli kompenserad med något annat som går bra.
Citera
2021-08-28, 06:40
  #134
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
... En hel del av dem är fortfarande gröna och jag har börjat ta in en del för att eftermogna inomhus...
... Det är ju fördelen med att odla lite av varje - går någonting dåligt så brukar man bli kompenserad med något annat som går bra.
Nej precis, så är det! Mest besviken på att det inte var nog för att koka in ett par burkar sås för att spara till vintern, det är härligt att kunna äta sommartomater mitt i vintern, även om de är processade lite grann.
Jag kommer nog plocka alla gröna tomater idag och kassera plantorna, men tror att det är för tidigt för att de ska börja mogna inomhus. Gjorde vinägerinlagda gröna tomater förra året (bread and butter-stil) som blev riktigt goda, så det blir nog det i år igen.
Citera
2021-09-03, 18:14
  #135
Medlem
Ja, tomaterna ute på landet har lidit senaste månaden. Dom blir fula i bladen jävligt fort när det är kallt och fuktigt. Med turen då att det var bra väder dessförinnan, dessutom tidigt uppdrivna i våras, så det blev ändå fullt med fullstora tomater och dessa har mognat vartefter i kylan utan alltför stora skador. Så ett bra år allt som allt. Ännu bättre på balkongen där inte regnet kommer åt förstås, där är det grönt och fint och inga sjukdomar alls, rentav blomning ännu.
Citera
2022-01-02, 14:22
  #136
Medlem
Köpte 18 tomatplantor för ungefär en vecka sedan. De står på en inglasad balkong och har redan börjat ge frukt. Många av plantorna fick en chock när jag transplanterade dem ned i jorden, kanske för att jag inte vet vad jag gör men också för att de spenderat några dagar inslagna som paket fraktade med post.

Tror jag ska köpa fem stycken bifftomater nu. Gäller att vara beredd innan säsongen börjar.

Synd att man inte kan odla potatis vid tomaterna, det hade jag planerat.
Citera
2022-11-06, 13:33
  #137
Medlem
girigfans avatar
hej tänkte odla till nästa år och förbereder mig redan nu, är det någon som håller koll på relationen mellan vatten under och ovanifrån? tänker att man ska försöka spegla grundvattendraget vs vatten ovanifrån. krukor brukar ju komma med hål under krukan och fat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback